Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podróż trolejbusem na baterie na Fikakowo już w przyszłym roku

Marcin Lange
Tomasz Bołt
Jeszcze w tym roku wybudowana zostanie pętla dla trolejbusów na Fikakowie. Zasilane bateriami trolejbusy na osiedlu pojawić powinny się już wiosną 2016 roku.

Szykuje się prawdziwa trolejbusowa „ofensywa” w Gdyni w najbliższych latach. Pojazdy zasilane trakcją elektryczną, ale też jednocześnie wyposażone w baterie litowo - jonowe umożliwiające jazdę bez korzystania z „szelek”, w ciągu kilku najbliższych lat docierać będą do kolejnych części miasta. Trolejbusy pojawić się mają między innymi w Demptowie i Gdyni Zachód. Powstać mają też trolejbusowe połączenia z gdańskim Jelitkowem i Ergo Areną. Na początek jednak trolejbusy pojawią się, już w przyszłym roku, na Fikakowie.

- Rozwój technologii napędów elektrycznych pozwala na założenie, że bateryjny napęd elektryczny nadaje trolejbusom cechy elektrobusu i tym samym zwiększa ich elastyczność w ruchu drogowym - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni. - To tworzy dla nich nowe możliwości dotarcia do osiedli nieobjętych siecią trolejbusową.

Lada dzień miasto podpisze umowę na budowę pętli trolejbusowej na Fikakowie u zbiegu ulic Gryfa Pomorskiego i Lipowej. Ta wybudowana ma zostać jeszcze w tym roku, w listopadzie. Niejako „przy okazji” zniknie część przystanków, a nawierzchnia zostanie wymieniona.

Pierwsze kursy na Fikakowo trolejbusy wykonają najprawdopodobniej już wiosną przyszłego roku.

- Prawdopodobny termin końcowego odbioru robót od wykonawcy, to początek 2017 roku, tyle że jest on uzależniony od wielu czynników. Na przykład terminu wykonania przyłączeń przez firmę energetyczną, czy zawarcia umów na dostawę energii. Między innymi dlatego trudno dokładnie określić termin - mówi Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji gdyńskiego magistratu.

Pierwsza trasa bez trakcji elektrycznej obsługiwana przez gdyńskie trolejbusy wyposażone w baterie litowo-jonowe to od 2015 roku kursy linii 21 zajeżdżające na skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II.

Tak samo obsługiwane ma być Fikakowo. Trolejbusy wypinać się będą z trakcji na ul. Chwarznieńskiej i zasilane bateriami litowo-jonowymi zajeżdżać na Fikakowo.

- Opracowaliśmy już koncepcję dotyczącą organizacji kursów. Do obsługi linii na Fikakowo wystarczyć powinno sześć pojazdów - zapowiada Marcin Gromadzki.

W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Gdynia planuje w najbliższym czasie ubiegać się o dofinansowanie zakupu m.in. 30 pojazdów elektrycznych oraz 21 baterii akumulatorowych do trolejbusów. Te powinny pojawić się na ulicach Gdyni jeszcze w 2018 roku.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto