Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podmorski tunel powstanie między Niemcami a Danią. Do jego budowy wykorzystany zostanie unikatowy statek z gdyńskiej stoczni CRIST

Artur Kiełbasiński
Artur Kiełbasiński
Tak ma wyglądać podmorski tunel między Niemcami a Danią
Tak ma wyglądać podmorski tunel między Niemcami a Danią Femern A/S
Gdyńska stocznia CRIST zbuduje unikatowy statek techniczny, który zamówiła spółka budująca tunel między Niemcami a Danią. Jednostka posłuży do precyzyjnego sypania… żwiru. Będzie to jeden z najnowocześniejszych pływających obiektów technicznych na świecie. Zlecenie warte jest ok. 50 mln euro.

Gdyńska stocznia CRIST zbuduje unikatowy statek do budowy tunelu między Niemcami a Danią

Między Niemcami a Danią w cieśninie Fehmarnbelt w zachodniej części Bałtyku powstanie 18-kilometrowy tunel podmorski o ogromnym znaczeniu dla transportu w tej części Europy. Dzięki podmorskiemu połączeniu towary z okolic Lubeki i Hamburga znacznie szybciej i łatwiej dojadą do Danii, a dalej – do Szwecji. Podmorskie połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej, obejmującej 18-kilometrowy tunel, który umożliwi szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie między Skandynawią a Europą, a dokładnie między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą, które zajmie mniej niż 3 godziny, obecnie taka podróż trwa prawie 5 godzin.

Odpowiedzialna za realizację projektu będzie międzynarodowa spółka Femern Link Contractors (FLC). Joint Venture tworzą międzynarodowe firmy budowlane, które posiadają indywidualne doświadczenie w dużych projektach infrastrukturalnych.

Na zlecenie FLC CRIST zbuduje w pełni wyposażoną jednostkę wielozadaniową [MPP], wyposażoną również w zatapialne urządzenie do zrzutu (tzw. SDT, także wybudowane przez CRIST), które posłuży do układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu zatapialnego. W ramach projektu, CRIST będzie współpracował z lokalnym, partnerskim biurem projektowym StoGda, które będzie odpowiedzialne za rozwinięcie projektu technicznego oraz projekt roboczy.

– Projekt jest absolutnie innowacyjny, wręcz unikatowy w skali światowej – ocenia Jerzy Czuczman, prezes Polskiego Forum Technologii Morskich. – Ale co najważniejsze, to zlecenie to dowód na to, jak wysoko oceniane są kompetencje stoczni CRIST. A przypomnijmy, że stocznia ma unikatowe kompetencje w tworzeniu jednostek wysoce specjalistycznych. I jest to znakomita informacja, że na trudnym stoczniowym rynku, zdominowanym przez producentów z Dalekiego Wschodu, jest specjalizacja, którą stworzyliśmy w polskiej firmie.

Jednostka ma zostać oddana do użytku w marcu 2023 roku. Będzie miała kadłub o długości 130,2 m, ale jej całkowita długość wyniesie 149 m, łącznie z pasami transmisyjnymi. Całkowita szerokość wyniesie 48 m. Jednostka pomieści do 19 osób, będzie posiadała dwie komory żwirowe, każda do 7 000 ton żwiru. Zdalnie sterowane narzędzie do układania żwiru (SDT) zostanie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie będą układane fundamenty żwirowe pod zatopiony tunel. Połączenie wysokiego poziomu automatyzacji i najnowocześniejszych technologii pozycjonowania zapewni dokładne rozmieszczenie fundamentów żwirowych.

Gdyńska stocznia CRIST zbuduje unikatowy statek do budowy tunelu między Niemcami a Danią
Gdyńska stocznia CRIST zbuduje unikatowy statek do budowy tunelu między Niemcami a Danią CRIST

Pokruszony kamień układany będzie z przeznaczonego do tego statku zatapialnego urządzenia do zrzutu, zamówionego właśnie w Gdyni. Rurę i dopływ kruszywa będzie można kontrolować tak, aby nakładana warstwa na dnie była równa i idealnie płaska. Sygnalizacja laserowa zapewnia utrzymanie rury we właściwej pozycji przez cały czas pracy. Dokładność gotowych warstw mieści się w granicach 2-3 centymetrów przy głębokościach wody do 40 metrów.

Unikatowe projekty stoczni CRIST

To kolejny duży projekt infrastrukturalny realizowany przez CRIST po budowie m.in. jednostki specjalistycznej Zourite (Ośmiorniczka), służącej do konstrukcji wiaduktu morskiego na wyspie La Reunion, czy specjalistycznego doku Marco Polo, służącego do budowy kesonów, dzięki którym powiększono obszar Księstwa Monako.

Trzy lata temu stocznia CRIST i biuro projektowe StoGda Ship Design & Engineering zostały laureatami nagrody CEMT 2018 za wybitny wkład na rzecz sukcesu europejskich przemysłów morskich. Wyróżnienie przyznano za opracowanie projektu i wykonanie pierwszego w Unii Europejskiej w pełni wyposażonego promu pasażersko-samochodowego z napędem elektrycznym o nazwie ELEKTRA. Nie była to zresztą jedyna nagroda dla promu ELEKTRA. Wcześniej był już nagradzany m.in. jako „Ship of the Year” przez Marine Propulsion Award 2018 oraz jako „Significant Small Ship of 2017” przez The Royal Institution of Naval Architects.

Prom ELEKTRA pływa pomiędzy Nauvo a Parainen w Finlandii. Ma 96 m długości oraz 15 m szerokości. Zabiera na pokład 372 pasażerów i 90 samochodów. Nowoczesną jednostkę obsługuje zaledwie 3-osobowa załoga.

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Podmorski tunel powstanie między Niemcami a Danią. Do jego budowy wykorzystany zostanie unikatowy statek z gdyńskiej stoczni CRIST - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto