Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pociągi do portu w Gdyni pojadą alternatywną trasą. Podpisano umowę na projekt [ZDJĘCIA]

MG/oprac. SN
Podpisanie umowy na „Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na odc. linii kolejowych nr 201, 214 i 229 realizowanego w ramach projektu Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto", 25.09.2017
Podpisanie umowy na „Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na odc. linii kolejowych nr 201, 214 i 229 realizowanego w ramach projektu Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto", 25.09.2017 Piotr Hukało
Za kilka lat mamy zyskać lepsze połączenie kolejowe z gdyńskim portem dzięki nowym inwestycjom - w 2023 roku ma zakończyć się modernizacja linii kolejowej nr 201, łączącej Gdynię z Bydgoszczą.

Linia kolejowa na odcinku Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz zostanie zelektryfikowana i poszerzona do dwóch torów. Łącznie zmodernizowanych zostanie ponad 150 km linii. – Inwestycja z Krajowego Programu Kolejowego zwiększy możliwości sieci kolejowej na Pomorzu. Zapewnione będą lepsze podróże na regionalnych i międzyregionalnych trasach. Polskie Linie Kolejowe stworzą także lepsze możliwości dla przewozu towarów ze Śląska do portu w Gdyni – tłumaczył Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Czytaj także:

W poniedziałek w Urzędzie Wojewódzkim przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i wykonawcy, spółki Egis Poland, podpisali umowę na opracowanie dokumentacji projektowej („Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego na odc. linii kolejowych nr 201, 214 i 229 realizowanego w ramach projektu Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto")trzech odcinków: Kościerzyna-Gdynia (nr 201), Somonino-Kartuzy (nr 214) i Glincz-Kartuzy (nr 229). Wartość umowy to prawie 16 mln zł netto, a czas wykonania opracowania to prawie 2 lata (23 miesiące).

Projekt ma objąć modernizację i elektryfikację pomorskich linii kolejowych z Kościerzyny do Gdyni (l. 201) oraz odcinków pomiędzy Somoninem a Kartuzami (l. 214) i Glinczem a Kartuzami (l. 229), czyli ponad 150 km linii na Pomorzu. To kolejny etap inwestycji o wartości blisko 900 mln zł, która zostanie zrealizowana do 2023 roku.

Oprócz przekształcenia trasy w dwutorową, na odcinku Kościerzyna-Gdynia wymienionych zostanie 88 rozjazdów. Pasażerowie zyskają łatwiejszy dostęp do kolei m.in. dzięki budowie i modernizacji 33 peronów. Perony będą wyższe, dłuższe i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Dodatkowo komfort podróżowania poprawią nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Po modernizacji trasy pomiędzy Kościerzyną a Gdynią pociągi pasażerskie pojadą nawet o 40 km/h szybciej niż obecnie – z prędkością do 140 km/h. Oznacza to, że czas przejazdu na trasie Kościerzyna-Gdynia Główna skróci się do około 1 godziny (z obecnych 1h 16 min).

Modernizacja usprawni także przewóz ładunków do portu w Gdyni. Zmodernizowana linia 201 będzie służyć jako alternatywna trasa dla bardzo obciążonego połączenia przez Tczew i Pruszcz Gdański. Szacuje się, że dzięki temu na północ kraju będzie mogło docierać nawet dwa razy więcej pociągów niż obecnie. Po przebudowie linii pociągi towarowe zwiększą prędkość ponad dwukrotnie: z 20-50 km/h do 100 km/h.

– Inwestycja przede wszystkim poprawi dostęp kolejowy do portu w Gdyni. W tej chwili wszystkie pociągi towarowe jadą linią przez Tczew-Gdańsk do Gdyni, a potem pociągi będą mogły jeździć linią zmodernizowaną, praktycznie nową na odcinku przez Bydgoszcz–Maksymilianowo-Kościerzynę do Gdyni – wyjaśnił wiceminister Smoliński.

Projekt PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, Etap I” ma szacunkową wartość 893 mln zł. Etap projektowania ma zakończyć się pod koniec 2019 r. Następnie zostanie ogłoszony przetarg na prace budowlane, które mają potrwać 36 miesięcy, czyli do 2023 roku. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Łączny koszt inwestycji kolejowych zaplanowanych w najbliższych latach dla województwa pomorskiego to ok. 6 mld zł. Stanowi to niemal 10 proc. środków krajowych w obecnej perspektywie unijnej przeznaczonych na inwestycje kolejowe w kraju.

Targi BALTEXPO 2017 w Gdańsku

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto