Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PKP zmodernizują linie kolejowe do portów w Gdyni i Gdańsku

Jacek Klein
PKP Polskie Linie kolejowe przebudują i zmodernizują linie kolejowe do portów w Gdyni i Gdańsku
PKP Polskie Linie kolejowe przebudują i zmodernizują linie kolejowe do portów w Gdyni i Gdańsku Tomasz Bołt
Prawie 1,5 mld złotych zainwestuje PKP Polskie Linie Kolejowe w kompleksową przebudowę i modernizację stacji i linii kolejowych obsługujących towary ekspediowane przez porty morskie w Gdańsku i Gdyni.

Do końca 2020 roku porty w Gdyni i Gdańsku mają zyskać zupełnie nowe możliwości przesyłania towarów w głąb kraju i na południe kontynentu. PKP Polskie Linie kolejowe zamierzają na modernizację i przebudowę stacji portowych i linii kolejowych wydać przeszło 1,4 miliarda złotych.

PKP PLK to największy beneficjent programu UE „Łącząc Europę”. Na 21 projektów pozyskały już 3,4 miliardów euro na 21 projektów wartości 4 miliardów euro.

Dzięki dotacjom z unijnego programu CEF w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty, mające poprawić dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Łączna wartość projektów wynosi 1,4 mld zł, w tym niemal 84 proc. środków zapewnionych jest z unijnej kasy. Wszystkie prace powinny zakończyć się w perspektywie do 2020 roku.

Prace obejmować będą modernizację linii kolejowych o długości 17 kilometrów (160 km torów na obu stacjach portowych). Polegać będzie ona na przebudowie torów, rozjazdów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz elektryfikacji linii. Infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi dłuższych i cięższych składów towarowych. Dzięki efektom inwestycji będzie sprawniej można przewieźć więcej ładunków. Zwiększy się konkurencyjność transportu kolejowego względem innych środków transportu.

Po modernizacji na trasach regionalnych i dalekobieżnych skrócą się czasy przejazdu pociągów pasażerskich i towarowych. Nastąpi zwiększenie przepustowości szlaków kolejowych, tzn. będzie mogło jechać więcej składów, przy jednoczesnym wzroście poziomu bezpieczeństwa.

579 mln zł będą kosztować modernizacja i przebudowa stacji i linii kolejowych do Portu Gdańsk

W rejonie portu w Gdańsku inwestycje szacowane są na 580 mln zł. Rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski. Prace obejmą poprawę dostępu kolejowego poprzez modernizację, budowę i rozbudowę infrastruktury kolejowej na stacjach kolejowych: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Dzięki temu wzrosną możliwości przewozowe koleją i wzrośnie konkurencyjność tego rodzaju transportu. Parametry stacji i linii kolejowych mają sprostać potrzebom firm działających w porcie na wiele lat.

Uzyskanie pozwolenia na budowę planowane jest na kwiecień 2018 r. Prace mają ruszyć jeszcze w przyszłym roku.

Zobacz prezentację dot. przebudowy torów do portu w Gdańsku

850 mln zł będą kosztować modernizacja i przebudowa stacji i linii kolejowych do Portu Gdynia

W Gdyni inwestycje będą kosztować 850 mln zł. Obejmują kompleksową przebudowę układu torowego portowej stacji wraz z podtorzem i odwodnieniem w rejonach posterunków ruchu kolejowego -około 120 km torów i 355 rozjazdów, prace rozbiórkowe (torów, rozjazdów, nawierzchni przejazdów, przepustów, mostów, budynków nastawni oraz urządzeń towarzyszących np. instalacji energetycznych, demontaż sieci trakcyjnej i urządzeń), przebudowę/budowę ok. 13 km dróg, budowę 2 nowych wiaduktów zapewniających dwupoziomowe skrzyżowania.

- Przebudowane zostanie sterowanie ruchem, powstanie jedno centrum sterowania - poinformowali przedstawiciele PKP PLK SA.

W maju powinien zostać ogłoszony przetarg na roboty budowlane.

Zobacz prezentację dot. przebudowy torów do portu w Gdyni

Jak zapewnia PKP PLK, choć zakres prac jest olbrzymi, spółka jest przygotowana na to aby w trakcie trwania robót zapewnić funkcjonowanie portom. Obsługa firm działających w portach i na terminalach oraz ładunków będzie zapewniona, ale mogą zdarzyć się okresy nie dłuższe niż jednodniowe kiedy przepustowość może być ograniczona.

Instrument CEF jest nowym mechanizmem unijnego dofinansowania, dla rozwoju infrastruktury transportowej w krajach członkowskich. Środki z programu CEF przeznaczane są na inwestycje infrastruktury z obszarów transportu, energetyki i telekomunikacji. W przypadku kolei dotyczą tworzenia szkieletowej sieci tras europejskich o wysokiej przepustowości.

[email protected]

TOP 100 najlepszych firm na Pomorzu
Kliknij w obrazek, aby dowiedzieć się więcej!
Najbogatsze firmy na Pomorzu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto