Polskie Koleje Państwowe Intercity ogłosiły właśnie zaktualizowaną strategię taborową na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 roku. Informacje, płynące do pasażerów, w tym podróżnych z naszego miasta, są więcej, niż przyjemne. Spółka przeznaczy ponad 7 miliardów złotych na modernizację i zakup taboru. Dzięki przeprowadzonym inwestycjom blisko 80 procent połączeń, uruchamianych przez przewoźnika, już za kilka lat zestawianych będzie z nowych wagonów i lokomotyw. Dodatkowo w co najmniej 77 proc. pociągów dostępny będzie bezprzewodowy internet.
Tabor zakupiony w ramach strategii będzie wykorzystywany do obsługi połączeń w Polsce i Europie. Z Gdyni nowoczesne pociągi wyjadą w kierunku Szczecina, Olsztyna, Białegostoku, Wrocławia, Poznania, Zielonej Góry, czy Warszawy.
Środki na realizację strategii będą pochodzić z różnych źródeł, w tym z dokapitalizowania PKP SA. Spółka zamierza także sięgnąć po dofinansowanie z Unii Europejskiej na poziomie 790 mln zł. Po zakończeniu programu w 94 proc. taboru pasażerowie skorzystają z klimatyzacji. Dodatkowo w każdym pociągu ma być wygospodarowana przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach oraz miejsce na rowery.
- Z myślą o różnych grupach pasażerów wprowadzimy m.in. wielofunkcyjne wagony COMBI, a także wagony ze specjalnymi miejscami dla dzieci „Stefa Małego Podróżnika” - zapowiada Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Spółka rozpoczęła też współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą opracowania innowacyjnych projektów taborowych. W ramach partnerstwa innowacyjnego, wraz z producentami i instytutami badawczymi, PKP Intercity planują zrealizować trzy projekty taborowe. Rezultatem mają być pojazdy najlepiej dostosowane do potrzeb przewoźnika dalekobieżnego. Do końca 2023 roku PKP Intercity planują zaprojektować i kupić 25 lokomotyw elektrycznych, 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 2 składy typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160 - 230 km/h. Przewoźnik zamierza też pozyskać 38 elektrycznych zespołów trakcyjnych, 52 lokomotywy elektryczne oraz 15 składów typu push-pull.
- W kolejnych latach zwiększy się liczba tras, po których będzie można podróżować z prędkością 160 km/h i większą - mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa. - Ponad 70 procent wagonów oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych spółki PKP Intercity będzie do tego przystosowana.
Uwaga! Tutaj sprzedają „chrzczone" paliwo [lista stacji]
Test MultiSelect - pytania testu psychologicznego do policji
Janusze Projektowania - najgorsze pomysły na mieszkania
Uwaga! Lista najlepszych restauracji na Pomorzu
Najrzadsze imiona żeńskie nadane w 2017 roku
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?