Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Perypetie zapowiadanej Obwodnicy Witomina? „Obecnie szacowany koszt to blisko 100 mln złotych”

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Obwodnica Witomina ma znacząco odciążyć ruch w dzielnicy.
Obwodnica Witomina ma znacząco odciążyć ruch w dzielnicy. Przemyslaw Swiderski
Obwodnica Witomina wciąż ma być priorytetową inwestycją gdyńskiego samorządu. Jednak pieniądze na nią nie znalazły się w tegorocznym budżecie miasta.

Prace od Obwodnicą Witomina trwają od lat

O drodze z odcinka leśnego pomiędzy Witominem a Chwarznem, który prowadzić ma bezpośrednio na ul. Kielecką w Gdyni mówi się już od wielu lat. W 2016 roku informowaliśmy, że miasto ostatecznie nie zdecydowało się na budowę obwodnicy, a w zamian chce rozbudować ul. Chwarznieńską. Wtedy powodem było zbyt duże obciążenie budżetu i brak widoków na pozyskanie środków zewnętrznych na inwestycję. Jednak do tematu obwodnicy samorząd powrócił w 2019 roku, na specjalnie zwołanej konferencji prasowej Wojciech Szczurek, podkreślał wtedy, że Gdynia rozpoczyna prace nad budową Obwodnicy Witomina. Powodem powrotu do koncepcji obwodnicy była chęć ograniczenia ruchu tranzytowego przez tą dzielnicę. A ten w ciągu ostatnich kilkunastu lat ogromnie wzrósł. Mieszkańcy nowych osiedli zlokalizowanych na Chwarznie-Wiczlinie, codziennie właśnie przez Witomino dojeżdżają do centrum miasta.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte o wnikliwe analizy oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że Obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta - zapowiadał Wojciech Szczurek.

Według obietnic samorządowców, obwodnica miała być gotowa jeszcze w bieżącej, przedłużonej, kadencji (2018-2024). Na drodze o długości prawie 2650 metrów, miały się znaleźć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowo cztery obiekty inżynieryjne, w tym kładka pieszo-rowerowa w ciągu leśnym, 2 przepusty, a także wiadukt nad ulicą Witomińską.

Pieniądze będą, obwodnica to nadal priorytet – obiecuje samorząd

Jak informują obecnie przedstawiciele Urzędu Miasta w Gdyni, dokumentacja projektowa została w pełni zweryfikowana, a następnie przygotowano komplet dokumentów do złożenia wniosku o wydanie Zezwolenia Realizacji Inwestycji Drogowej. Obecnie wniosek o wydanie ZRID został złożony i trwa procedura weryfikacyjna. Po decyzji ZRID, samorządowcy będą mogli dookreślić harmonogram prac.

- Wydanie i uprawomocnienie się decyzji ZRID powinno nastąpić w 2024 roku - mówi Jakub Ubych, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni. - Bez wątpienia to inwestycja o znaczeniu strategicznym i gdyński samorząd będzie poszukiwał środków zewnętrznych na wsparcie tego działania – jest ono komplementarne do obecnych działań inwestycyjnych w obszarze Witomina i Gdyni Zachód. Należy mieć też na uwadze, że łączny koszt powoduje konieczność postępowania w trybie określonym dla największych inwestycji, a to wymusza minima dla czasu prezentacji zadania w systemie zamówień publicznych.

O tym, jak duża będzie to kwota najlepiej świadczy fakt, że początkowo prognozowano, że inwestycję uda się zrealizować za 70 mln zł. Obecnie mówimy już o kwocie blisko 100 mln zł. Jednak również te pieniądze, według zapowiedzi wiceprzewodniczącego Rady Miasta, są zabezpieczone.

- Inwestycja jest zapisana w Wieloletniej Prognozie Finansowej dla Miasta Gdyni, w której główne transze płatności są zawarte na lata 2025 i 2026, kiedy z obecnym harmonogramem możliwe jest prowadzenie działań budowlanych po podpisaniu umowy z wykonawcą. Czas związany ze złożonymi zaskarżeniami m.in. decyzji środowiskowej przez organizacje wskazujące na bezzasadność budowy Obwodnicy Witomina znacząco wpłynął na harmonogram – obecnie szacowany koszt to blisko 100 mln złotych i ta kwota jest zabezpieczona w WPF - kończy Jakub Ubych.

Nie tylko obwodnica ma pomóc w udrożnieniu ruchu z Chwarzna na Witomino

Obecnie w tym rejonie trwa również przebudowa ul. Chwarznieńskiej. I to na dwóch odcinkach - witomińskim oraz przy węźle Chwarzno. Najważniejszą zmianą, z punktu widzenia tworzących się na Chwarznie i docierających aż na Witomino korków, jest przebudowa odcinka na Chwarznie. Rozbudowa ul. Chwarznieńskiej na odcinku od ul. Gierdziejewskiego do wjazdu na Obwodnicę Trójmiasta to m.in. budowa buspasa, rozbudowa ul. Krauzego oraz stworzenie nowego wjazdu na Obwodnicę Trójmiasta. W trakcie przebudowy jest również odcinek witomiński, jednak tam po przebudowie ul. Chwarznieńska pozostanie drogą jednojezdniową o dwóch pasach ruchu, po jednym w każdym kierunku, od ul. Małokackiej do ul. Słonecznej. W przestrzeni pojawią się za to nowe zatoki autobusowe oraz sygnalizacja świetlna, a droga dla rowerów umiejscowiona zostanie poza pasem jezdni. Dodatkowo wzdłuż ul. Chwarznieńskiej zostaną wykonane chodniki, nowe oświetlenie oraz odwodnienie.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Perypetie zapowiadanej Obwodnicy Witomina? „Obecnie szacowany koszt to blisko 100 mln złotych” - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto