Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

ORP Piast zwodowany w Gdyni. Jego zadaniem będzie zabezpieczenie działań okrętów podwodnych [zdjęcia]

opr.gp
ORP Piast zwodowany w Gdyni
ORP Piast zwodowany w Gdyni PGZ Stocznia Wojenna
Okręt ratowniczy ORP „Piast” zwodowany w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Do jego głównych zadań należeć będzie zabezpieczenie działań okrętów podwodnych (w tym akcje poszukiwawcze i ratownicze) oraz holowanie innych jednostek pływających.

Wodowanie to kolejny etap kontraktu na naprawę główną i dokową okrętu ratowniczego ORP „Piast”, który wchodzi w skład Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3. Flotylii Okrętów w Gdyni. PGZ Stocznia Wojenna realizuje ten projekt wspólnie ze Stocznią Remontową „Nauta”.

Umowa na remont i modernizację okrętu ratowniczego ORP „Piast” została podpisana w ubiegłym roku. Inspektorat Uzbrojenia zawarł ją z konsorcjum Stoczni Remontowej „Nauta” oraz Stoczni Marynarki Wojennej. Wartość kontraktu to ponad 50 mln zł.

Po przejęciu przedsiębiorstwa przez Polską Grupę Zbrojeniową miejsce Stoczni Marynarki Wojennej w konsorcjum zastąpiła PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. Od tego momentu prace wyraźnie nabrały tempa, dzięki czemu udało się w znacznym stopniu zniwelować ok. 3 miesięczne opóźnienie, które powstało w wyniku kłopotów finansowych pozostającej w ubiegłym roku w upadłości likwidacyjnej Stoczni Marynarki Wojennej zarządzanej przez syndyka.

Zakres prac modernizacyjno-remontowych na okręcie ORP „Piast” - czytamy w komunikacie - objął naprawę i modernizację elementów kadłuba oraz zbiorników, linii wałów, silników głównych, wymianę zespołów prądotwórczych na nowego typu - silniki Cumminsa (w tym kompleksową modernizację elektrowni okrętowej), układu sterowania okrętem (w tym sterowania śrubami nastawnymi, windami kotwicznymi i sterami strumieniowymi), układu pozycjonowania/DSP, układu monitoringu siłowni okrętowych, urządzeń nawigacyjnych, urządzeń łączności (zarówno dla systemów łączności jawnej jak i niejawnej), urządzeń pomocniczych, modernizację systemu wentylacji oraz klimatyzacji okrętu, systemu nurkowego wraz komorą dekompresyjną i dzwonem nurkowym, systemu poszukiwania (sonar kadłubowy i holowany - wymiana na nowszy typ), pomieszczeń okrętowych oraz pozostałego sprzętu wojskowego.

Większość z tych prac została już zrealizowana, co pozwoliło jednostce zejść na wodę 10 września 2018 roku. Od tego momentu prace będą kontynuowane przy nabrzeżu na terenie PGZ Stoczni Wojennej.

Okręt ratowniczy ORP „Piast” o numerze taktycznym 281 to jedna z dwóch jednostek projektu 570, które obecnie są eksploatowane przez Marynarkę Wojenną RP. Do jego głównych zadań należy szeroko pojęte zabezpieczenie działań okrętów podwodnych (w tym akcje poszukiwawcze i ratownicze) oraz holowanie innych jednostek pływających.

W przyszłym roku w PGZ Stoczni Wojennej rozpocznie się budowa bardziej nowoczesnej jednostki ratowniczej. Aktualnie trwa proces projektowania w ramach kontraktu zawartego z Inspektoratem Uzbrojenia w formule „zaprojektuj i zbuduj”. Oddanie okrętu do użytku spodziewane jest za ok. 5 lat.


ZOBACZ TAKŻE: ORP Pulaski wrócił z arktycznych manewrów TG-18

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto