Ogromna inwestycja w Gdyni. Kosztuje ponad 1,5 miliarda złotych, powstają dwa wiadukty kolejowe i ponad 100 km torów

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
W gdyńskim porcie trwają właśnie prace przy budowie nowych torów, to inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., dzięki której zwiększy się sprawność kolejowych przewozów oraz ilość transportowanych ładunków.

Dzięki 115 kilometrom nowych torów do portu dojadą dłuższe, 740-metrowe pociągi o obciążeniu 221 kN na oś, co pozwoli na dowóz i wywóz większej ilości towarów. To wszystko w ramach projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. Aby budowa sprawnego dojazdu do gdyńskiego portu długich, maksymalnie wypełnionych składów była możliwa, wcześniej trzeba było odpowiednio przygotować teren.

- Wykonany został demontaż starych szyn i oraz wymiana gruntu i zabudowa betonowych pali. W listopadzie rozpoczęła się budowa nowych torów. Na dojazd do portu zostanie wykorzystane ponad 380 tys. podkładów oraz 230 km szyn. Montowane są również konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej - informuje PKP PLK.

Czytaj także

Sprawny i bezpieczny ruch pociągów do i z portu zapewnią nowe systemy i urządzenia. Budowane są dwie nastawnie oraz lokalne centrum sterowania. Ważnym zakresem inwestycji jest montaż 356 rozjazdów. Te ważne elementy układu torowego odpowiadają za obsługę wyjeżdzających i przyjeżdżających do portu pociągów.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowywały się do tej inwestycji już od połowy 2018 roku. W marcu ubiegłego roku, dzięki konstruktywnym rozmowom miasta Gdynia i PKP PLK, doszło do porozumienia, którego wymierne efekty możemy obserwować już dziś. Prace mające na celu usprawnienie transportu kolejowego do gdyńskiego portu oraz poprawę infrastruktury drogowej w kierunku północnych dzielnic miasta powinny zakończyć się pod koniec przyszłego roku. Dzięki temu zostaną nadrobione zaległości, które datują się jeszcze na lata 70. i 80. XX wieku - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Ogromna inwestycja ma znacząco poprawić dostęp do gdyńskiego portu

Czytaj także

Dla bezpieczeństwa, w ramach poprawy kolejowego dostępu do portu w Gdyni, zmodernizowane zostaną 2 przejazdy kolejowo-drogowe w ciągu ul. Puckiej. Wymienione zostaną rogatki, sygnalizatory świetlne i dźwiękowe, zamontowane zostaną urządzenia do rejestracji zdarzeń. Będzie nowa nawierzchnia na przejeździe i drogach dojazdowych oraz ciąg pieszo-rowerowy. Prace na przejazdach rozpoczną się w 2021 r. W budowie są też m.in. dwa wiadukty kolejowe, które usprawnią przejazd składów do portu.

- Na jednym obiekcie będą cztery tory, a pod nim dwa. Na drugim, dłuższym - z czterech przęseł, będzie jeden tor, ale pod wiaduktem aż siedem torów. Obecnie wykonawca prowadzi prace ziemne i szykuje fundamenty przyczółków i podpór. Wzdłuż linii przebudowywana jest sieć ciepłownicza, wodociągowa i kanalizacyjna. Układane są kable oraz stawiane oświetlenie - czytamy w komunikacie PKP PLK.

Czytaj także

Projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” kosztował ponad 1,5 mld zł netto. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest do końca 2021 r.

TOP 100 POMORSKICH FIRM - RAPORT:

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

DAWNE ZAKŁADY PRODUKCYJNE

Dawne zakłady produkcyjne na Pomorzu. Archiwalne zdjęcia!

Biedronka wycofuje jaja z chowu klatkowego

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.