Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Od 30 stycznia Gdynia tnie połączenia w komunikacji miejskiej. „Nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszty”

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Gdynia tnie kursy komunikacji miejskiej
Gdynia tnie kursy komunikacji miejskiej Łukasz Kamasz
Urząd Miasta w Gdyni ogłosił, że od 30 stycznia Gdynia zrezygnuje z mniej popularnych kursów wykonywanych przez komunikację miejską. Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309. W zamian inne linie otrzymają dodatkowe i wydłużone kursy. Jak argumentują urzędnicy, zostali do tego zmuszeni podwyżkami cen energii i paliw.

Komunikacja miejska w Gdyni z mniejszą liczbą kursów. Trzeci raz w ciągu roku

Gdynia wprowadzi reorganizacje w trasach niektórych linii i rozkładach jazdy większości linii gdyńskiej komunikacji miejskiej. Jak podkreślają urzędnicy, ma to być odpowiedź na kryzys samorządowych finansów, który, jak zaznaczają, napędza wysoka inflacja, rosnące ceny paliw i energii elektrycznej.

- Rosnące koszty, które dotykają wszystkich przewoźników najdobitniej wyjaśniają sytuację, w której się znaleźliśmy - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - Ostatnie podwyżki taryf w Trójmieście to przecież absolutnie nie wina nowych rozwiązań z systemu „Fala”, jak błędnie sugeruje w ostatnim czasie część lokalnych polityków i aktywistów, tylko jedyna możliwa reakcja na to, co dzieje się już od dłuższego czasu w gospodarce. Wzrostu cen nie zatrzymamy sami, tutaj potrzeba jest reakcja rządu. To on ma narzędzia do walki z inflacją oraz rosnącymi cenami paliw i energii elektrycznej. Nawet jeśli jest już za późno, by rząd zdołał coś w tej kwestii zmienić, to zawsze może oddać samorządom setki milionów złotych, które zabrał im mocą „Polskiego Ładu” i nie zrekompensował strat, choć powinien. W tym roku niemałym trudem zwiększyliśmy budżet na komunikację miejską o kilkanaście milionów złotych, by sprostać kluczowym kosztom, ale odbije się to i tak na liczbie wykonanych przejazdów. Po prostu nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszta. Z miesiąca na miesiąc będzie coraz trudniej, więc możemy jedynie liczyć na reakcję rządu i spółek skarbu państwa - apeluje.

Jak zapewniają urzędnicy, cięcia kursów mają być jak najmniej dotkliwe dla pasażerów i mają dotyczyć przede wszystkim najmniej popularnych połączeń. Redukcja ma pozwolić pokryć około jedną trzecią rosnących wydatków przewoźników.

Przypomnijmy, że pomimo faktu, że Gdynia dołożyła do gdyńskiej komunikacji miejskiej kilkanaście milionów złotych więcej, miasto i tak nie poradziło sobie z rosnącymi cenami paliw i energii. Dodatkowo, podczas niedawnego ogłoszenia systemu Fala, urzędnicy, wbrew wcześniej składanym obietnicom, zapowiedzieli kolejne w ostatnim czasie podwyżki cen biletów. Przed czerwcem 2022 roku bilet normalny kosztował 3,80 zł, a już niedługo będzie to nawet 6 zł za jeden przejazd.

Cięcia i likwidacje linii

  • Zlikwidowane zostaną linie: W, 20, 21, 30, 34, 163, 182, 196 i 320 oraz sezonowe G i 309.
  • Na liniach nocnych wprowadzona zostanie przerwa w funkcjonowaniu we wszystkie dni tygodnia w godz. 2-3:30,
  • W soboty w godz. 16-19 i w niedziele w godz. 10-19 na liniach, na których obowiązuje częstotliwość 20-minutowa, kursy będą wykonywane co 30 minut,
  • Na linii 119 zostanie zmniejszona liczba kursów,
  • Zakres funkcjonowania linii 125 zostanie ograniczony do godzin wczesnoporannych i późnowieczornych,
  • Na linii 133 całotygodniowo ostatnie dwie pary kursów (po godz. 22) zamiast do Dworca Morskiego zostaną skrócone do Dworca Głównego PKP,
  • Linie 145 i 153 nie będą funkcjonować w niedziele i święta,
  • W związku z przedłużeniem linii 32 do Małego Kacka, trasa linii 152 zostanie skrócona do relacji Oksywie Dickmana – Węzeł Franciszki Cegielskiej,
  • Na linii 252 zostanie zmniejszona liczba kursów.

Reorganizacja tras i rozkładów jazdy

  • Na linii S uruchomiony zostanie przystanek Bernadowska – w pobliżu nowych osiedli mieszkaniowych,
  • Na linii 22 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych (obecnie linia ta w godzinach porannych nie funkcjonuje),
  • Linia 23 skierowana zostanie do pętli Mały Kack Strzelców, zamiast do Kaczych Buków,
  • Część kursów linii 31 zostanie ponownie skierowana do pętli na Kaczych Bukach – w celu naprzemiennej obsługi pętli Dąbrowa Miętowa i Kacze Buki,
  • Na linii 114 zwiększona zostanie częstotliwość kursów w dni powszednie w szczytach przewozowych, a do jej obsługi w dominującym zakresie wprowadzone zostaną trolejbusy,
  • Trasa linii 119 zostanie zmieniona. Od ul. Wójta Radtkego prowadzić będzie ulicami: 3 Maja, 10 Lutego, Podjazd i Śląską, zamiast ul. Władysława IV. Z powrotem, od al. Piłsudskiego autobusy linii 119 pojadą ulicami Śląską, Podjazd, 10 Lutego, Władysława IV i Wójta Radtkego,
  • Uruchomione zostaną dodatkowe kursy na linii 128 w szczycie porannym dnia powszedniego,
  • Dzięki uruchomieniu niedzielnych kursów linii 140 wzmocniona zostanie obsługa Chwarzna-Wiczlina,
  • Na linii 198 uruchomione zostaną dodatkowe kursy – wykonywane dotychczas na linii 163.

Wydłużenia tras

  • Wydłużona zostanie trasa linii 32 do ul. Sandomierskiej w Małym Kacku – al. Zwycięstwa i ul. Stryjską. Na linii 32 uruchomione zostaną dodatkowe kursy w godzinach porannych w soboty, w niedziele i święta oraz w godzinach wieczornych we wszystkie dni tygodnia,
  • Wydłużone do pętli Redłowo SKM zostaną wybrane kursy linii 209. Zamiast do Placu Kaszubskiego autobusy pojadą do pętli Redłowo SKM ulicami: Władysława IV, Górskiego i Łużycką,
  • W okresie wakacji zostanie uruchomiona nowa śródmiejska linia meleksowa obsługująca przystanki Plaża Śródmieście - Muzeum Miasta Gdyni i Przystań Żeglugi, a linia 109 będzie wydłużona do plaży w Babich Dołach.
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Od 30 stycznia Gdynia tnie połączenia w komunikacji miejskiej. „Nie mamy źródła, z którego da się pokryć tak szybko rosnące koszty” - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto