Tylko w styczniu na całej obwodnicy Trójmiasta drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad musieli podjąć kilkadziesiąt interwencji związanych z naprawą ubytków w nawierzchni. Mimo to, pod względem stanu jezdni, i tak jest ona jedną z najlepszych dróg na Pomorzu. W przeciągu kilku najbliższych lat gruntowny remont trasy jest jednak potrzebny. Dyrekcja chce, by odbył się on wraz z zaplanowaną rozbudową trasy o potrzebny trzeci pas ruchu.
- Patrząc szczególnie na wiek obwodnicy - najmłodsze odcinki mają około 15 lat, to stan jej nawierzchni jest naprawdę dobry. Chcielibyśmy, by jej rozbudowa, z czym oczywiście związany byłby też remont istniejącej konstrukcji, nastąpiła jak najszybciej. Przy prowadzonych przez nas zabiegach utrzymaniowych, nawierzchnia obwodnicy w dobrym stanie spokojnie może wytrzymać jeszcze kilka lat - mówi Karol Markowski p.o. dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA.
Tegoroczna zima jest szczególnie dotkliwa dla nawierzchni dróg poprzez częste cykle zamrażania i rozmrażania, stąd drogowcy na obwodnicy pracują częściej niż w poprzednich latach.
- To, co się dzieje na obwodnicy od początku roku, to dramat, ciągłe korki. Winiłbym jednak za to raczej nieodpowiedzialnie jeżdżących kierowców, którzy powodują wypadki. Przy prędkościach na takiej trasie nawet najmniejszy ubytek w jezdni to spore zagrożenie, więc nie dziwię się, że często widać pracujących drogowców - mówi pan Dawid, kierowca z Gdańska, który z obwodnicy korzysta codziennie.
Wjechał pod prąd na obwodnicę Trójmiasta.
Do ostatniego wielkiego zatoru doszło tam w poniedziałek. Pięć samochodów zderzyło się na wysokości Osowej. W zdarzeniu, na szczęście, nikt nie ucierpiał, ale ruch w kierunku Gdyni musiał odbywać się z ogromnymi utrudnieniami.
Szacowany koszt rozbudowy i remontu trójmiejskiej trasy wynosi ok. 1,2 miliarda złotych. Aby prace mogły w ogóle ruszyć, konieczny jest jednak objazd w postaci Obwodnicy Metropolitalnej. Niestety, realizacja tej planowanej 30 kilometrowej trasy, pozwalającej na przejazd z Chwaszczyna na południe Gdańska w 25 minut, wciąż się opóźnia. Przypominamy, że jesienią ubiegłego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję środowiskową dla tej inwestycji. Drogę tą, podobnie jak planowaną Trasę Kaszubską, dotknęła też „optymalizacja wydatków” Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Ostatni pojawiający się termin w jakim OM miałaby być gotowa to dopiero kwiecień 2021 roku.
Teoretycznie wielki remont trójmiejskiej obwodnicy bez objazdu jest możliwy.
- Byłoby to jednak rozwiązanie dużo droższe, bo musimy przecież zapewnić pełną funkcjonalność tej drogi. Szczerze mówiąc, nie wyobrażam sobie jak mielibyśmy przebudowywać trasę o takim znaczeniu przy odbywającym się ruchu - tłumaczy Karol Markowski.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?