reklama

Nowe Śródmieście Gdyni. Czy powstanie, skoro stoi w kolizji z zamierzeniami władz portu?

Szymon Szadurski
Znaczna część terenów Mola Rybackiego jest już zabudowywana. Powstają na nim apartamenty
Znaczna część terenów Mola Rybackiego jest już zabudowywana. Powstają na nim apartamenty mat. prasowe
To może być już definitywny koniec marzeń władz Gdyni o wybudowaniu na przemysłowych gruntach w centrum miasta ekskluzywnej dzielnicy Nowe Śródmieście. Nowe Śródmieście, które jest marzeniem samorządowców z Gdyni, stoi w kolizji z zamierzeniami władz portu.

Zespół mieszkań, biur i apartamentów dla tysięcy osób powstać miał w przyszłości nieopodal ul. Waszyngtona i Hryniewickiego, na gruntach przez dziesięciolecia zajmowanych przez Stocznię Nauta i Dalmor. Radni Gdyni uchwalili już nawet stosowne plany zagospodarowania. Jak na razie udało się jednak wybudować tylko wieże Sea Towers, pobliski budynek hotelu i banku, a na części Mola Rybackiego trwa inwestycja pod nazwą Yacht Park. Coraz wyraźniej widać natomiast, że dalsze marzenia samorządowców o kolejnych apartamentach na obszarze Waterfrontu będzie można włożyć między bajki.

2017. Tereny Nauty. Jak będzie wyglądać "Nowe Śródmieście" Gdyni?

Problem polega na tym, że to nie miasto jest właścicielem atrakcyjnych gruntów, więc nie może sprzedać ich deweloperom. Tymczasem zupełnie inne plany od samorządu wobec dawnych obszarów Nauty i Dalmoru mają zarządcy gdyńskiego portu, którzy chcieliby utrzymać ich przemysłowy charakter. Port już w marcu ogłosił, że odkupuje od stoczni jedną z najbardziej atrakcyjnych nieruchomości o powierzchni aż 62 tys. m kw., na której rosnąć miało Nowe Śródmieście. Prawdopodobnie przeznaczona zostanie pod budowę nowych magazynów. Teraz portowi zarządcy posuwają się krok dalej i proponują, aby zrezygnować z dalszej zabudowy Mola Rybackiego!

2017.Śródmieście Gdyni w stylu okrętowym. Budynki jak transatlantyki [wizualizacja]

- Jednym z pomysłów, który zaproponowaliśmy, jest inna forma zagospodarowania pirsu Dalmoru - mówi bez ogródek Adam Meller, prezes portu. - Dzisiaj jest on w większości własnością Polskiego Holdingu Nieruchomości, czyli państwowego dewelopera. Ma tam realizować zabudowę apartamentowo-handlowo- usługową. Wiadomo jednak, że apartamenty nie stanowią żadnej atrakcji. W przyszłości będzie to wyglądało mniej więcej tak, jak dziś okolice Sea Towers. Hula tam wiatr, a świateł w oknach jest niewiele. Wiemy przecież doskonale, że biuro sprzedaży tych nowych apartamentów jest zlokalizowane w Warszawie. Od razu więc wiadomo, do kogo taka oferta jest skierowana.

Adam Meller chciałby, aby w przyszłości przy Molu Rybackim m.in. wygospodarować miejsce do cumowania luksusowych statków wycieczkowych.

- Wpływają one do Gdyni od wielu lat, przyjmujemy je przy Nabrzeżu Francuskim - mówi Adam Meller. - Nie jest to jednak optymalna lokalizacja. Od czasu, kiedy zająłem stanowisko prezesa zarządu gdyńskiego portu, sygnalizuję, że statki źle się kojarzą z towarami masowymi, które są w tamtym miejscu przeładowywane. Biel luksusowych wycieczkowców nie idzie w parze z miałem węglowym. Czas wycieczkowców przy Nabrzeżu Francuskim powinien powoli się kończyć. Szukamy dla nich w porcie bardziej dostojnego, lepszego miejsca.

Rozmowy w sprawie przejęcia Mola Rybackiego pod funkcje portowe ułatwi fakt, że zarówno PHN, jak i gdyński port to spółki mające tego samego właściciela, kontrolowane przez Skarb Państwa. Projekt portu ma ponadto poparcie ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Peryskop

Wideo

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
m

sorry za 200 baniek jednak. W tym mieście wszystko do góry nogami

m
m

1. Należy wywalić terminal masowy z Gdyni. Nasz port jest za blisko miasta, żeby przeładowywać tego typu ładunki. Kontrole i kary powinny sprawić, że przeładunek nie będzie opłacalny
2. Miasto powinno przyjąć przepisy utrudniające wynajem krótkoterminowy i w ten sposób ograniczyć bezsensowne inwestycje deweloperów
3. Co ten pan prezes pitoli o molu rybackim, skoro właśnie buduje terminal promowy za ponad 100 baniek na nabrzeżu polskim po sąsiedzku z aktualną lokalizacją -> https://www.port.gdynia.pl/pl/wydarzenia/aktualnosci/1150-nowy-terminal-promowy-portu-gdynia-uzyskal-dofinansowanie-ue

B
Będziecie jeszcze płakać.

Betonować, betonować, może Gdynia będzie drugim Manhattanem?To nie nowoczesność tylko głupota i kasa dla nielicznych.

G
Gdynianin

Gdynia miasto upadłe. Trzeba spieprzać z tej zapyziałej miejscowości. Zamiast rozwoju i nowoczesności czeka nas smród portowy

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3