Nieprawidłowo zaparkowane Hulajnogi to problem, który można rozwiązać?

Maja Czech
Maja Czech
Przemysław Świderski
Po nowelizacji ustawy Prawa o ruchu drogowym w 2021, pojawiło się narzędzie pozwalające zwalczać nieprawidłowo zaparkowane hulajnogi. Pojazdy, które utrudniają ruch innym użytkownikom i stwarzają zagrożenie, zostały przez Strażników Miejskich odholowane na parking w Gdańsku. Koszt jego usunięcia to 144 zł i 27 zł za każdą dobę przechowywania, a opłatą zostanie obciążony operator, który później będzie inkasował tę kwotę od użytkownika. Na nieco inne podejście, administracyjne, zdecydował się Gdańsk. Tutaj bowiem wprowadzono nowe rozwiązanie, które działa od początku maja.

Obowiązkowe parkingi

Razem z majówką wystartowały bowiem parkingi obligatoryjne. Wraz z rozpoczęciem się sezonu na elektryczne hulajnogi, nadszedł też czas skontrolowania tego środka transportu przez władze miasta. Nowe regulacje zostały przedstawione w kwietniu.

- Osiągnęliśmy porozumienie z czterema operatorami. Dzisiaj w szczegółach przekażemy zasady, które dodatkowo posłużą po to, żeby bezpieczeństwo było zapewnione, żeby ten ład przestrzenny był zachowany - mówił Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych.

Najważniejszym postulatem, jaki został wprowadzony, były obowiązkowe strefy parkowania. Dla czterech operatorów w Gdańsku - Bolt, Dott, Lime, Tier - w kluczowych częściach miasta, czyli na Głównym Mieście, w głównym centrum usługowym i pasie nadmorskim, zostały wprowadzone parkingi obligatoryjne. To nałożyło także obowiązek na operatorów, którzy muszą z nich korzystać, zostawiając jednoślady. Miasto wraz z GZDiZ wyznaczyło dodatkowych 110 lokalizacji, które przyczynią się do tego, że hulajnogi będzie łatwiej znaleźć i zaparkować. Takich miejsc w Gdańsku ma być 350.

Podsumowanie tego przedsięwzięcia i możliwe rozszerzenie go nastąpi dopiero jesienią, ale już teraz przedstawiciele miasta twierdzą, że nowe rozwiązanie przynosi efekty.

- Rzeczywiście widzimy już pierwsze efekty, np. poprawę sytuacji w obrębie większych skrzyżowań wzdłuż głównego ciągu komunikacyjnego - mówi Jędrzej Sieliwończyk, inspektor z referatu prasowego Biura Prezydent Gdańska. - Zmiany polegające na wprowadzeniu dalszych obostrzeń np. rozszerzeniu nakazu parkowania obligatoryjnego na inne dzielnice mogą być rozważane po zakończeniu sezonu - dodaje.

Co się dzieje, jeśli zostawimy pojazd poza parkingiem, w strefie objętej zakazem? Użytkownicy nie będą mieli takiej możliwości. Zakończenie przejazdu nie będzie możliwe z powodów technicznych i będzie on kontynuowany do momentu, aż znajdzie się na odpowiednim miejscu. Porzucenie środka transportu będzie się wiązać z karą, którą ustalać będzie operator. Sankcje to w przybliżeniu około 100 zł.

Z kolei jeden z najważniejszych operatorów w Gdańsku, czyli firma Bolt, podkreśla, że parkingi obligatoryjne to tylko jedno z wielu rozwiązań, które mają zapobiec pozostawieniu hulajnóg w nieprzepisowych lokacjach.

System analizuje

- Wśród podejmowanych przez nas działań znajdują się m.in. organizowane z miastem warsztaty edukacyjne z bezpiecznej jazdy i prawidłowego parkowania dla mieszkańców, kampanie informacyjne z udziałem organizacji pozarządowych, (np. współpraca z Niewidzialną Wystawą) czy też współpraca z miastem w wyznaczaniu miejsc do parkowania lub stref z ograniczeniem prędkości - mówi w rozmowie z „Dziennikiem Bałtyckim” Weronika Ners, manager operacyjna, odpowiadająca za hulajnogi elektryczne Bolt w Gdańsku. - W ubiegłym roku wdrożyliśmy rozwiązanie do weryfikacji zdjęć zaparkowanej hulajnogi, które jest oparte na działaniu sztucznej inteligencji (AI). System analizuje zdjęcia zrobione przez użytkowników i poucza jak prawidłowo pozostawić pojazd po zakończeniu przejazdu. Wierzymy, że połączenie działań edukacyjnych i uświadamiających z współpracą z lokalną administracją oraz rozwiązań technologicznych sprawi, że prawidłowe parkowanie jednośladów elektrycznych stanie się naturalne - podkreśla.

W Gdyni ma się to już nieco inaczej. Obecnie miasto ma podpisane umowy aż z 7 operatorami, którzy mogą oferować na terenie miasta swoje usługi. Z czego w sezonie wiosenno-letnim 2023 r. usługi w Gdyni oferuje 5 operatorów. Są to: Bolt, Dott, Lime, Tier, Quick.

- W dalszym ciągu widzimy duży potencjał w rozwoju usług hulajnóg współdzielonych w podróżach po mieście - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Hulajnogi są łatwo dostępne i wygodne, dzięki nim mieszkanki i mieszkańcy sprawnie przemieszczają się pomiędzy ważnymi punktami w mieście. Urządzenia służą zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Pierwsza z tych grup korzysta z nich głównie na krótkich dystansach, wypożyczając hulajnogi w okolicach przystanków komunikacji miejskiej i w pobliżu innych generatorów ruchu. Z kolei dla turystów to często nowy, ciekawy sposób na zwiedzania miasta.

Wyzwanie dla miasta

Gdynia wyznaczyła około 3500 miejsc do parkowania dla hulajnóg na podstawie wiedzy o generatorach ruchu, obserwacji oraz po konsultacjach z operatorami. Miejsca postojowe dla hulajnóg mają w żaden sposób nie utrudniać ruchu pieszego i rowerowego. Wyznaczone miejsca objęły:

  • miejsca dla ok. 500 hulajnóg wymalowane w przestrzeni (63 parkingi/57 lokalizacji),
  • stojaki roweru publicznego na ok. 3000 hulajnóg (150 stacji, 1150 stojaków) - do momentu uruchomienia usługi MEVO 2.0

Zgodnie z prawem współdzielone hulajnogi można zaparkować i zostawić w wyznaczonych do tego miejscach lub tak, aby nie przeszkadzać innym uczestnikom ruchu.

- Popularność hulajnóg to z jednej strony powód do radości, a z drugiej wyzwanie dla miasta - podkreśla Marek Łucyk. - Już w 2020 roku nawiązaliśmy ścisłą współpracę z operatorami i wypracowaliśmy porozumienia, porządkujące obecność pojazdów w przestrzeni miasta. W ramach porozumienia miasto zobowiązało operatorów m.in. do utrzymywania ładu i porządkowania nieprawidłowo pozostawianych w przestrzeni hulajnóg oraz reagowania na wszelkie zgłoszenia o nieprawidłowościach, niezwłocznie od momentu otrzymania informacji o zaistnieniu zdarzenia. Dzięki działaniom miasta zidentyfikowano obszary, w których problem nieprawidłowo zaparkowanych hulajnóg występował najczęściej, tj. ul. 10 Lutego, ul. Świętojańska, Bulwar Nadmorski oraz okolice Skweru Kościuszki i we współpracy z operatorami wyznaczono obszary wyłączone z możliwości parkowania, w celu zmniejszenia liczby nieprawidłowo pozostawianych pojazdów.

Strefa Biznesu: Takie plany mają pracodawcy. Co czeka rynek pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nieprawidłowo zaparkowane Hulajnogi to problem, który można rozwiązać? - Dziennik Bałtycki

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie