Pod koniec ubiegłego roku wojewoda pomorski Dariusz Drelich odmówił wydania decyzji dotyczącej zezwolenia realizacji inwestycji, która obejmowała m.in. budowę naziemnego przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku. Skąd taka decyzja?
- Inwestycja przy dworcu PKP nie została zablokowana - poinformowała 27 stycznia 2022 roku w rozmowie z "Dziennikiem Bałtycki" Małgorzata Cymers, dyrektor Wydziału Infrastruktury PUW. - Jeżeli projekt budowlany będzie spełniał wymogi prawa, wojewoda pomorski nie będzie miał możliwości wydania decyzji odmownej. Dotyczy to wszystkich inwestycji, nie tylko tej.
Jakie przepisy zostały naruszone?
- Naruszony został paragraf 127 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie - niezachowana została odległość planowanego przejścia dla pieszych od istniejącego sąsiadującego skrzyżowania, która powinna wynosić minimum 200 metrów, a według informacji podanych przez projektanta wynosi 185 metrów - wyjaśniła Małgorzata Cymers w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim". - Inwestor nie wystąpił o udzielenie odstępstwa od ww. przepisu, a uzyskanie tego odstępstwa umożliwiłoby wydanie decyzji pozytywnej.
12 września 2022 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało obwieszczenie podtrzymujące decyzję Dariusza Drelicha.
- Decyzja Ministra Rozwoju i Technologii (znak: DLI-III.7621.4.2022.KŻ.5) utrzymująca w mocy decyzję Wojewody Pomorskiego Nr 13zrid/2021/AZ z dnia 21 grudnia 2021 r., znak: WI-III.7820.5.2021.AZ, o odmowie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej pn.: „Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny - napisało MRiT.
Jak nowe przepisy wpłyną na przyszłość inwestycji? W nowej ustawie nie ma żadnego zapisu, który regulowałby odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami - w tej sytuacji planowanego przejścia dla pieszych od istniejącego sąsiadującego skrzyżowania. Teraz będą obowiązywać nowe zasady dotyczące budowy przejść.
Według rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 roku (będzie obowiązywać od 21.09.2022 r.) w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:
- dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h,
- jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu.
ZOBACZ TAKŻE: Gdańsk: Mieszkańcy przeciwni budowie przejścia naziemnego vis-a-vis dworca kolejowego. Padły propozycje zmian
- Zanim jednak Sejm RP podjął decyzję o uchyleniu wszystkich przepisów techniczno-budowlanych, w resorcie infrastruktury z wyprzedzeniem zostały podjęte działania w celu opracowania nowego systemu wymagań technicznych w drogownictwie. Działania te określone są mianem rewolucji, ponieważ zmniejszone zostają liczby: rozporządzeń (z 3 do 1), paragrafów w tych rozporządzeniach (z około 660 do około 120) oraz załączników do rozporządzeń (z 13 do 3) - czytamy na rządowej stronie.
MI Andrzej Adamczyk mówił, że resort infrastruktury kompleksowo podchodzi do inwestycji infrastrukturalnych w drogownictwie: zapewnia zarówno ich finansowanie, jak i niezbędne zaplecze merytoryczne.
- W wytycznych zawarto katalogi typowych rozwiązań, a także zasady i przykłady ich stosowania i projektowania - powiedział Andrzej Adamczyk. - Rozwiązania te pozwalają na optymalizację kosztów na każdym etapie inwestycji, przy zachowaniu najwyższych standardów jakościowych i bezpieczeństwa. Tylko takie podejście gwarantuje, że inwestycje będą realizowane szybko i prawidłowo, z korzyścią dla uczestników ruchu drogowego.
Ile osób dziennie "przewija się" przez trójmiejskie stacje kolejowe? Jak Pomorze prezentuje się w skali kraju?
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?