Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na ulice Gdyni wyjechały nowe trolejbusy. Stare pójdą na złom [zdjęcia]

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Trolejbusy, zarówno te nowoczesne, jak i starsze oraz zabytkowe, są rozpoznawalną w całej Polsce wizytówką gdyńskiej komunikacji.
Trolejbusy, zarówno te nowoczesne, jak i starsze oraz zabytkowe, są rozpoznawalną w całej Polsce wizytówką gdyńskiej komunikacji. archiwum
Przerabiane z autobusów trolejbusy mercedes w sentymentalny dla miłośników komunikacji sposób odchodzą do lamusa. Ich miejsce zajęły supernowoczesne solarisy

W kwietniu ubiegłego roku Urząd Miasta Gdyni zawarł z firmą Solaris umowę, na mocy której, na ulice Gdyni wkrótce wyjedzie 30 nowych trolejbusów, 16 przegubowych oraz 14 o standardowej długości - zakupionych za nieco ponad 95 milionów złotych. Miejsca ustąpią im m.in. wysłużone Mercedesy O-405, które jako jedne z pierwszych w Europie zostały przerobione na trolejbusy. Wszystko zaczęło się w 2004 roku, kiedy to w ramach unikatowego w skali Polski projektu na gdyńskie ulice wyjechał pierwszy niskopodłogowy trolejbus. Potem tabor Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej zasilało sukcesywnie po kilka takich sztuk rocznie. Akcja zakończyła się wielkim sukcesem. W sumie udało się przerobić 28 Mercedesów O-405, 2 Mercedesy CITARO oraz 3 Solarisy. Łącznie udało się w ten sposób skonwertować 33 pojazdy. Już w roku 2012 wszystkie gdyńskie trolejbusy były niskopodłogowe.

Czytaj także: Po szesnastu latach przerwy na ulice Gdyni powrócą przegubowe trolejbusy!

- Po realizacji jednego z unijnych projektów uznaliśmy, że mamy zbyt mało trolejbusów niskopodłogowych - zaznacza prof. Olgierd Wyszomirski, wicedyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - W latach 2005-2006 udało nam się wprowadzić tylko 10 takich maszyn. Zależało nam na tym, żeby doprowadzić do jak najszybszego uzyskania pełnego stanu niskiej podłogi w transporcie trolejbusowym, wzorem autobusowego. Nie mieliśmy jednak wystarczających środków finansowych na wprowadzenie nowych trolejbusów. Uznaliśmy, że zdecydowanie łatwiej i taniej będzie przerobić używane autobusy marki mercedes na nowe.

Gdyńskie doświadczenia przerabiania autobusów sięgają okresu powojennego. Już w latach 40. przebudowywano autobusy na trolejbusy. Następnie w latach 70. około 20 sztuk nowych bud autobusowych, kupionych w Jelczu, na licencji Berlieta przekształconych zostało na popularne “trajtki”.

- Doszliśmy do wniosku, że ich potencjał trzeba wykorzystać, szybko polepszyć standard usług dla naszych pasażerów i doprowadzić do tego, żeby każda maszyna była niskopodłogowa - podkreśla prof. Wyszomirski.

Wycofane trolejbusy czeka kasacja. Jedynie dwóm z nich się poszczęściło - trafią do zabytkowego taboru PKT. Jednak nie nastąpi to od razu. Najpierw będą wykorzystywane jako pojazdy techniczne do przecierania sieci trolejbusowych w okresie późnojesiennym, jesiennym i wiosennym. Dopiero, gdy zostaną zupełnie wycofane od eksploatacji bieżącej, staną się częścią pięknej historii gdyńskiej komunikacji miejskiej.

- Przerabianie tych maszyn było bardzo istotnym krokiem w rozwoju gdyńskiej komunikacji - mówi prof. Wyszomirski. - Warto to upamiętnić włączeniem ich do taboru. Kiedy zostaną wycofane z użytkowania wprowadzimy je na linie zabytkową jako atrakcję.

Czytaj także: Współpraca Gdyni z Tychami. Nakręcili film i wspólnie promują komunikację trolejbusową

Niestety na kupno tych trolejbusów nie było chętnych.

- Wystosowaliśmy ogłoszenie na naszej stronie internetowej o chęci zbycia tych pojazdów, parę lat temu brała je pod uwagę strona ukraińska. Obecnie nie ma zainteresowania tym taborem - mówi nam Tomasz Labuda, wiceprezes PKT. - Rozpoczął się proces ich fizycznego kasowania. Zostawimy dwa, które dołączą w taborze zabytkowym do Ziutka, Skody, Saurera oraz Jelcza. Nie planujemy pozostawienia ich jako opcji zapasowej dla nowszych pojazdów. Przeszliśmy “okres niemowlęcy” naszych nowych trolejbusów. Nie ma z nimi żadnych kłopotów, spisują się znakomicie.

Nowe, przegubowe solarisy wyjechały już na gdyńskie ulice. Łącznie będzie ich 16. Zmieści się w nich 120 osób z czego 40 na miejscach siedzących. Będą wykorzystywane m.in. na linii 27.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto