Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Modlin pokazał swój plan na rozwój. 11 mln pasażerów rocznie, parking wielopoziomowy i rozbudowany terminal

Martyna Konieczek
Modlin pokazał swój plan na rozwój. 11 mln pasażerów rocznie, parking wielopoziomowy i rozbudowany terminal
Modlin pokazał swój plan na rozwój. 11 mln pasażerów rocznie, parking wielopoziomowy i rozbudowany terminal Fot. Archiwum / Sylwia Dąbrowa
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin funkcjonuje już od 6 lat. Co roku obsługuje około 3 milionów pasażerów, ale jest gotowy na zwiększenie przepustowości do ponad sześciu milionów. Wymaga to jednak rozbudowy, na którą, jak deklaruje lotnisko, port jest przygotowany. Jedynym problemem jest uzyskanie zgody na finansowanie. Modlin chce także inwestować w infrastrukturę - rozbudowanie terminala przylotów, wybudowanie parkingu podziemnego czy budowa nowej wieży kontroli ruchu lotniczego to tylko niektóre z wielu pomysłów. Dalsza część artykułu poniżej.

Na prośbę zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin, specjalizująca się w analizach i strategiach dla lotnisk firma Polkonsult przygotowała raport, z którego winika, że lotnisko jest gotowe do szybkiej rozbudowy i systematycznego zwiększania liczby odprawianych pasażerów. W założeniu ma służyć jako wsparcie dla obecnie funkcjonującego lotniska Chopina, jak i mającego powstać Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Obecnie przepustowość Modlina to między 3 a 4,2 mln pasażerów rocznie, co plasuje port w czołówce regionalnych lotnisk w Polsce. Jednak już dziś trzeba rozpocząć niezbędne inwestycje, bo związana z prognozami wzrostu ruchu poprzeczka podniesiona jest bardzo wysoko – mówi Piotr Okienczyc, wiceprezes zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin.

Autorzy raportu podkreślają, że do zwiększenia przepustowości portu niezbędne jest dokonanie inwestycji w jego infrastrukturę. Można je zróżnicować w zależności, jaki będzie horyzont czasowy. W krótszej perspektywie (do 20 miesięcy) powinno się rozbudować terminal odlotów, zmodernizować systemy łączności, meteo, przeprowadzić remont płyt postojowych. Lista prac w dłuższej (60-miesięcznej) perspektywie obejmuje m.in. rozbudowę terminala przylotów, wybudowanie parkingu podziemnego, postawienie hangaru dla służb utrzymania lotniska, remont nawierzchni płaszczyzn postojowych PPS-2.

Do sprawnego funkcjonowania lotniska niezbędne jest także dokonanie inwestycji przez podmioty zewnętrzne, jednak jeden ze współudziałowców, Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”, nie chce wydać zgody na sfinansowanie m.in. nowej wieży kontroli ruchu lotniczego, bezpośredniej linii kolejowej czy terminala Cargo po północnej stronie lotniska. PPL nie akceptuje ani planu dotyczącego krótszej, 20-miesięcznej, perspektywy, której pomoc finansowa wyniosłaby 121 mln zł, dzięki czemu przepustowość wzrosłaby od 8 do 8,4 mln pasażerów rocznie, ani planu dotyczącego dłuższej, 60 miesięcznej, perspektywy: 653 mln zł, dzięki czemu przepustowość wyniosłaby nawet 11 mln pasażerów od 2024 roku.

Lotnisko w Modlinie jest oddalone od centrum stolicy o 40 km. Posiada rozbudowaną siatkę połączeń autobusowych z głównymi miastami w Polsce (42 połączenia dziennie), z Białorusią (2 połączenia dziennie) i Ukrainą (2 połączenia dziennie) oraz nie ma ograniczeń w operowaniu lotami w godzinach nocnych.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto