Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy Trójmiasta chętnie pobierają się w plenerze. Hitem jest altanka w Parku Oliwskim. Tu weźmiesz ślub ale bez szampana i konfetti

Natalia Grzybowska
Ceremonia ślubna odprawiona w plenerze to marzenie niejednej młodej pary. Niestety wiąże się z nią wiele formalności oraz dodatkowe koszty. O czym należy wiedzieć, zanim zdecydujemy się na ten odważny krok?

Plenerowy ślub jest coraz częściej wybierany jako alternatywa dla uroczystości w urzędzie stanu cywilnego. Trudno się dziwić - Trójmiasto posiada bowiem wiele urokliwych i romantycznych zakątków, które doskonale sprawdzają się jako sceneria dla zaślubin.

- W 2019 roku (do czerwca) wpłynęło 8 rezerwacji, to więcej niż przez cały ubiegły rok - zdradza Magdalena Kiljan, Rzecznik Prasowy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

W Sopocie wybiera się raczej restauracje i hotele. Rzecznik Prasowy Urzędu Miasta Sopotu, Magdalena Jachim wśród najpopularniejszych miejsc wymienia restauracje Godding i Pomarańczową Plażę oraz hotele: Sheraton, Grand Hotel, Rezydent, Villa Antonia. Fani średniowiecznych klimatów wybierają za to sopockie Grodzisko.

W zeszłym roku z takiej możliwości skorzystała pani Kasia z Gdyni, która marzyła o tym, by przysięgę małżeńską złożyć poza murami Urzędu Stanu Cywilnego.

- Mama szukała klimatycznego miejsca dla około 50 gości - wspomina Ania, córka pani Kasi. - Wybór padł na ośrodek Na Wysokiej Górce, zlokalizowany w Grabowcu (powiat wejherowski). - Z formalnościami nie było żadnych problemów. Urzędnik przyjechał i młodej parze ślubu udzielił na łące, w okolicach ośrodka. Kosztowało to dodatkowe 1000 zł, ale wspomnienia, które ta uroczystość pozostawiła po sobie są zdecydowanie bezcenne.

Niestety nie jest to takie proste w przypadku ślubów kościelnych. Ze względu na zapis istniejący w kodeksie prawa kanonicznego, uzyskanie zezwolenia od biskupa na ożenek poza miejscem sakralnym nie jest łatwe i wymaga wyjątkowych okoliczności.

Zobacz

Dzięki nowelizacji przepisów prawa o aktach stanu cywilnego z 2015 roku urzędnicy mogą udzielić go w niemal dowolnym miejscu, o ile nie zagraża to bezpieczeństwu osób składających przysięgę, jak i osób przy tym obecnych, a także zapewnia zachowanie uroczystej formy.
Do 2015 roku wzięcie ślubu poza murami Urzędu Stanu Cywilnego możliwe było tylko w określonych sytuacjach. Działo się tak np, gdy jedno z narzeczonych nie mogło stawić się na miejscu przez wzgląd na chorobę lub pobyt w szpitalu.

Jak zdradza Magdalena Kiljan, największą popularnością cieszy się altana, zlokalizowana w części angielskiej Parku Oliwskiego. W dalszej kolejności pary chętnie wybierają altany w Parku Oruńskim i Brzeźnieńskim.

Jakie są formalności?

Pary zamierzające zawrzeć związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego, muszą złożyć stosowny wniosek do kierownika urzędu stanu cywilnego, w którym zaproponują miejsce zawarcia związku małżeńskiego. Po rozpatrzeniu wniosku miejsce to może zostać zaakceptowane przez kierownika, bądź odrzucone.

By otrzymać zgodę na przeprowadzenie tej niecodziennej ceremonii, narzeczeni powinni też odpowiednio wcześniej zgłosić się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zielenie, wysyłając stosowny wniosek pocztą lub mailem: [email protected]. Należy uwzględnić w nim dane wnioskodawcy, pożądana lokalizację zaślubin oraz datę i godzinę ceremonii, doliczając do niej godzinę przed i po uroczystości, które trzeba będzie poświęcić na przygotowanie i sprzątnięcie terenu, który ma być im udostępniony.

Wraz ze zgodą wydaną nieodpłatnie przez GZDiZ, organizatorzy ślubu otrzymują też listę warunków jego realizacji.

Przyszli małżonkowie odpowiadają za bezpieczeństwo zaproszonych przez siebie osób. Muszą zobowiązać się również do tego, że ławki i innego rodzaju siedziska zostaną odpowiednio zabezpieczone, a teren zostanie posprzątany po zakończeniu imprezy.

Dekoracje w żadnym wypadku nie mogą być montowane przy użyciu gwoździ. Niedozwolone są również inne elementy, która mogłyby uszkodzić parkową infrastrukturę. Zarząd nie wyraża również zgody, by na teren zabytkowego parku wjeżdżały samochody, motocykle, ani bryczki. Zabrania się również spożywania alkoholu oraz rzucania konfetti i innych sypkich elementów, które mogą zaśmiecić otoczenie.

Koszt tej przyjemności

Jak można się domyślić, ta drobna fanaberia wiąże się również z dodatkowymi opłatami. O ile standardowa opłata w Urzędzie Stanu Cywilnego za sporządzenie aktu małżeństwa wynosi obecnie 84 zł, o tyle przeprowadzenie ceremonii zaślubin poza murami urzędu to koszt około 1000 zł. Zainteresowanie jednak z roku na rok rośnie i powoli staje się nowym trendem.

POLECAMY NA STRONIE KOBIET:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto