Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy Pomorza poczekają dłużej na powrót roweru metropolitalnego Mevo. Obszar Metropolitalny zmienia kryteria wyboru operatora

OPRAC.:
Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
System roweru metropolitalnego Mevo wystartował 26.03.2019 r.
System roweru metropolitalnego Mevo wystartował 26.03.2019 r. Przemyslaw Swiderski
Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot nie będzie odwoływać się od wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, która uwzględniła odwołanie firmy Nextbike Polska. Oznacza to unieważnienie zaproszenia do składania ofert w toczącym się postępowaniu i zmianę kryteriów wyboru wykonawców nowego Mevo. To kolejne opóźnienia w postępowaniu spowodowane odwołaniami do KIO Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji.

Co dalej z Mevo? Obszar Metropolitalny zmienia kryteria wyboru operatora

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot we wtorek, 23.03.2021 r. poznał wyrok w sprawie odwołania Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji do Krajowej Izby Odwoławczej dotyczącego zapisów w dokumentacji postępowania związanego z uruchomieniem nowego systemu roweru Mevo. Nextbike Polska w restrukturyzacji po raz drugi odwołał się do KIO, co spowodowało kolejne opóźnienia w wyłonieniu wykonawcy roweru dla metropolii.

– Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska w restrukturyzacji do KIO powodują wielomiesięczne opóźnienia w postępowaniu – mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS.

– Wszystkie warunki przetargowe zostały opracowane tak, by mieszkańcy metropolii dostali rowery i system najwyższej jakości. Stąd w zapisach znalazła się konieczność nie tylko oceny rowerów, ale także przedstawienia sposobu zarządzania systemem, wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem.

– Sposób zarządzania Mevo 1 pozostawiał wiele do życzenia, dlatego chcieliśmy, by wykonawca przedstawił komisji przetargowej sposób, w jaki zamierza zarządzać Mevo 2. Pozostali wykonawcy nie obawiali się tego zapisu, zupełnie inaczej niż w przypadku Nextbike Polska S.A. w restrukturyzacji – dodaje.

Poza unieważnieniem zaproszenia wykonawców do składania ofert, Krajowa Izba Odwoławcza nakazała zmiany w kryteriach wyboru wykonawcy zawarte w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia:

  • możliwość oceny estetyczno-funkcjonalnej rowerów,
  • konieczność przedstawienia sposobu zarządzania systemem, wraz ze szczegółową analizą kosztów i harmonogramem,
  • obowiązek przedstawienia dokumentów dot. wykazu punktów ładowania rowerów ze wspomaganiem elektrycznym.

Po uszczegółowieniu ww. zapisów w dokumentacji, wykonawcy dostaną ponownie zaproszenie do składania ofert. Odwołanie od wyroku KIO spowodowałoby kolejne wielomiesięczne opóźnienia w uruchomieniu Mevo.

Dwa postępowania sądowe przeciwko Nextbike Polska

NB Tricity, spółka zależna od Nextbike Polska, była już operatorem roweru metropolitalnego Mevo. System wystartował w marcu 2019 roku, jednak po kilku miesiącach przestał działać – firma ogłosiła upadłość. OMGGS nie chciał dopuścić Nextbike Polska do przetargu.

Jak w oświadczeniu przypomina OMGGS, po rozwiązaniu umowy z operatorem Mevo 1 na kontach użytkowników pozostały niezwrócone środki z abonamentów. Zarówno przedstawiciele NB Tricity, jak i Nextbike Polska, zapewniali, że niewykorzystane środki zostaną zwrócone użytkownikom. W wielu przypadkach tak się jednak nie stało.

OMGGS kilkakrotnie wzywał operatora do zwrotu nadpłaconych środków, przygotowywał się również do wytoczenia pozwu zbiorowego w imieniu mieszkańców, ale w marcu ubiegłego roku sąd odmówił ogłoszenia upadłości NB Tricity, potwierdzając, że spółka nie posiada żadnych środków. Wobec tego OMGGS wszczął dwa postępowania sądowe – nie tylko wobec NB Tricity, ale również jej spółki-matki – Nextbike Polska. Z jednej strony prokuratura pracuje nad zgłoszeniem o możliwości popełnienia przestępstwa, z drugiej toczy się postępowanie cywilne.

Spółka NB Tricity ma zobowiązania również wobec OMGGS. Po wypowiedzeniu umowy, łączna wysokość kar wynosiła 8 054 581,20 zł, czyli 20 proc. wartości umowy. Jak dotąd, tylko połowa tej kwoty, pochodząca z gwarancji bankowej, trafiła na konto OMGGS.

Pierwszy etap systemu roweru metropolitalnego Mevo wystartował 26 marca 2019 r.:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto