Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Gdyni nie będzie gotowe na Euro

Aneta Niezgoda
Aneta Niezgoda
Do końca roku, a nie jak początkowo zakładano przed Euro 2012 ...
Do końca roku, a nie jak początkowo zakładano przed Euro 2012 ... mat.prasowe
Do końca roku, a nie jak początkowo zakładano przed Euro 2012 zakończy się przebudowa lotniska w Gdyni-Kosakowie.

Nieco wcześniej, bo do końca października ma zakończyć się budowa terminala pasażerskiego i budynku dla służb lotniska.

- W styczniu rozpoczęliśmy dwie kluczowe dla przyszłego funkcjonowania lotniska cywilnego inwestycje - tłumaczy Piotr Szpajer, przedstawiciel Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo. - Są nimi budowa terminala pasażerskiego oraz budowa budynku Lotniskowej Straży Pożarnej z pomieszczeniami przeznaczonymi dla pozostałych służb lotniskowych. Przewidujemy, że oba te obiekty zostaną ukończone w październiku tego roku. Do końca bieżącego roku planujemy zakończenie pozostałych  inwestycji (budowa systemu świetlnych pomocy nawigacyjnych, modernizacja płaszczyzny postoju samolotów, budowa bazy paliw, wykonanie ogrodzenia cywilnej części lotniska oraz budowa drogi dojazdowej od wjazdu na teren lotniska do realizowanych na nim obecnie obiektów Portu Lotniczego, wraz z rondami, parkingami i niezbędnymi instalacjami) wraz z uruchomieniem lotniska do jego eksploatacji.

W marcu 2011 roku prezes spółki Janusz Stateczny mówił, że pierwsze cywilne samoloty będą lądowały w Gdyni jeszcze przed Euro. Gdyński port lotniczy miał być zapasowym lotniskiem dla gości przylatujących na turniej.  Jednak z powodu przedłużających się procedur, zakończenie przebudowy lotniska przesunęło się w czasie. Wciąż jednak nie podjęto ostatecznych decyzji, czy pozostawić tę lokalizację jako wspomagającą gdańskie lotnisko.

Po zakończeniu przebudowy Kosakowo będzie obsługiwało głównie małe samoloty czarterowe. Duże samoloty pasażerskie mogą pojawić się najszybciej za ok. 10 lat.

- Zakładamy, że z budowanego obecnie terminala korzystać będzie docelowo do
500 tys. pasażerów rocznie - dodaje Piotr Szpajer. - W początkowej fazie działalności nasze lotnisko służyć będzie jednak głównie do obsługi ruchu General Aviation, a więc małych awionetek czy nieco większych business jetów. W kolejnej fazie rozwoju przewidziane jest uruchomienie połączeń czarterowych. Dopełnieniem funkcji naszego lotniska ma być obsługa ruchu Cargo. Ewentualna obsługa regularnego ruchu pasażerskiego, to perspektywa
zdecydowanie dłuższego okresu czasu.

W ciągu doby na lotnisku ma pojawiać się docelowo 75 samolotów. Szacunkowy koszt dostosowania lotniska na potrzeby obsługi ruchu cywilnego wynosi ok. 130 mln złotych. Dla porównania po zakończeniu przebudowy lotniska w Rębiechowie, będzie ono mogło przyjąć rocznie 5 mln pasażerów.

Czytaj też:

Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto