Rowerowy kontrapas to pas ruchu wydzielony za pomocą specjalnie namalowanej linii. Przeznaczony jest wyłącznie dla rowerzystów, którzy mogą po nim poruszać się w kierunku przeciwnym do obowiązującego pozostałe pojazdy, czyli "jechać pod prąd".
Takie właśnie zmiany już wprowadzono na odcinku ulicy Starowiejskiej.
- Rozwiązanie takie udostępnia ulice jednokierunkowe dla ruchu rowerów w obu kierunkach. Pozwala to rowerzystom na znaczne skrócenie dojazdu. To właśnie oni bardziej niż kierowcy samochodów odczuwają objazdy jakie wymuszają ulice jednokierunkowe - mówią gdyńscy drogowcy.
Rowerowy kontrapas ma póki co zaledwie około 200 metrów, wprowadzony został bowiem na odcinku od skrzyżowania z ul. 3 Maja do placu Gdynian Wysiedlonych. Docelowo ma być jednak dłuższy, ale to wymagać będzie kolejnych działań. - Niezbędne będzie m.in. wprowadzenie dodatkowej fazy sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic 10 Lutego i 3 Maja. Póki co, zobaczymy, jak sprawdzi się to rozwiązanie - zastrzega Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.
Przeczytaj: Rowery w Gdyni. Kto policzy rowerzystów w Gdyni? Chętnych nie ma
Wyznaczenie rowerowego kontrapasa na ulicy Starowiejskiej oznacza spore zmiany dla kierowców. Na odcinku ul. Starowiejskiej od nr 50 do nr 54 prowadzono zakaz zatrzymywania się i postoju pojazdów. Oznacza to kilkanaście miejsc parkingowych mniej w okolicach dworca kolejowego.
Co więcej, na ulicy Starowiejskiej wprowadzona została również strefa ograniczonej prędkości do 30 km/h czyli "Tempo 30", do której wprowadzenia na ulicach Śródmieścia przymierzają się gdyńscy urzędnicy.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?