Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Koncern z Francji chce budować okręty w Gdyni. Jest szansa dla pracowników Stoczni MW

Jacek Klein
Stocznia Marynarki Wojennej może zyskać francuskie technologie
Stocznia Marynarki Wojennej może zyskać francuskie technologie Tomasz Bołt
Stocznia Marynarki Wojennej SA w Gdyni i francuski koncern Direction des Constructions Navales Services podpisały wczoraj porozumienie o współpracy przemysłowej i handlowej. Współpraca ma polegać na realizacji programów nowych budów okrętów podwodnych i nawodnych, ich modernizacji, jak i długookresowego utrzymania w gotowości operacyjnej okrętów polskiej floty wojennej.

- Niniejsze porozumienie jest wyrazem długofalowego zaangażowania DCNS we współpracę z SMW. Odzwierciedla ono też wolę naszego koncernu otwarcia na nowe rynki - powiedział Bernard Planchais, dyrektor zarządzający DCNS.

Stocznia MW wypłaca załodze zaległe pensje

400 stoczniowców do zwolnienia ze Stoczni Marynarki Wojennej

Francuski koncern chce nie tylko współpracować, lecz rozważa także możliwość objęcia części udziałów w kapitale SMW.
- Partnerstwo z DCNS, będące nowym etapem w procesie transformacji spółki, zapewni jej nowy impuls potrzebny, aby lepiej odpowiadać potrzebom swoich klientów - powiedział Roman Kraiński, prezes Stoczni Marynarki Wojennej.

Porozumienie z DCNS pozwoli SMW oferować technologie i najnowocześniejsze na rynku rozwiązania, które zaspokoją oczekiwania klientów krajowych i zagranicznych.

Jeszcze w październiku 2010 mówiono o budowie statków patrolowych dla Pakistanu

Umowa może być szansą dla stoczni na wyjście na prostą. Zakład znajduje się bowiem w trakcie upadłości ugodowej. Zarząd realizuje program restrukturyzacji firmy ograniczający koszty funkcjonowania oraz zatrudnienie. Zwolnienia mają w najbliższym czasie dotknąć 400 osób, czyli ok. 40 proc. załogi. Bez tych działań, jak przekonuje zarząd stoczni, niemożliwe będzie uzyskanie zgody na zawarcie układu z ponad 800 wierzycielami firmy.

Francuski koncern już wcześniej jako jedyny zainteresowany był kupnem gdyńskiej stoczni. Do prywatyzacji jednak nie doszło. Rozmowy rozbiły się o gwarancje kontraktów na budowane w Gdyni jednostki.

- Niezbędnym warunkiem przeprowadzenia transformacji i zapewnienia rozwoju SMW jest realizacja w stoczni najważniejszego programu budowy okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej, a jest nim budowa okrętów podwodnych - głosi komunikat Stoczni Marynarki Wojennej.

Resort obrony jeszcze w tym roku ma ogłosić przetargi na budowę i utrzymanie okrętów podwodnych dla polskiej floty.

DCNS jest jednym ze światowych liderów na rynku uzbrojenia morskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto