Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Komunikacja w Gdyni. Już niedługo na gdyńskie ulice wyjadą przegubowe trolejbusy

Lechosław Dzierżak
Kolejne inwestycje w komunikacje miejską w Gdyni. Miasto kupi 30 nowych trolejbusów (w tym 16 przegubowych) i 55 autobusów.

Rozstrzygnięto przetarg na zakup nowych trolejbusów. Firma Firma Solaris Bus & Coach S.A. dostarczy do Gdyni 30 nowych pojazdów, z czego 16 będzie przegubowych - o długości 18m. Pozostałe 14 trolejbusów to standardowe pojazdy o długości 12 metrów.

- To będzie wymiana. Nowe pojazdy zastąpią te już wysłużone, które były eksploatowane przez wiele lat - mówi Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Wszystkie trolejbusy będą ekologiczne, bo bezemisyjne, a do tego niskopodłogowe z przyklękiem, rampą, miejscem na wózek inwalidzki, bądź dziecięcy. Nowej trolejbusy wyposażone zostaną w system informacji wizualnej i dźwiękowej. W środku będą elektroniczne tablice informacyjne, wskazujące aktualną pozycję na trasie oraz gniazda USB do ładowania telefonu. Pojazdy będą klimatyzowane.

Przetarg objął jeszcze doposażenie 21 obecnie używanych pojazdów w baterie litowo-jonowe. Dzięki nim mogą one przejechać określony dystans bez trakcji.

- Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji - tłumaczy Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. Nowe pojazdy, dzięki bateriom litowo-jonowym, będą mogły przejechać bez trakcji do 20-25 km. Tym obecnym, w których zostaną zamontowane, pozwolą one przejechać do 15 km. Kiedy nowe pojazdy dotrą, a obecnie użytkowane zostaną doposażone, to w Gdyni będzie 60 pojazdów z możliwością wyjazdu poza sieć.

- Od grudnia zeszłego roku trolejbusy bez trakcji dojeżdżają do Fikakowa. W przyszłym planowane jest wydłużenie linii do Demptowa - zapowiada Tomasz Labuda, wiceprezes PKT.

Mówi się również o puszczeniu trolejbusów na linii z Dąbrowy do Sopotu przez ul. Sopocką, na linii zbliżonej do obecnej linii autobusowej 181. Możliwe, że linia miałaby dalszy bieg, aż do hali widowiskowo-sportowej Ergo Arena na granicy Gdańska i Sopotu. Miałoby to ułatwić dostęp mieszkańców Gdyni na wydarzenia organizowane na hali.

- Chciałbym aby trolejbusy dojechały do pętli tramwajowej w Oliwie. Powstał by węzeł przesiadkowy ułatwiający poruszanie się komunikacją miejską - mówi Arkadiusz Więcki, miłośnik komunikacji miejskiej. To rozwiązanie na dzień dzisiejszy niestety jest mało prawdopodobne.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem pierwsze nowe trolejbusy pojawią się w Gdyni we wrześniu przyszłego roku, a montaż baterii litowo-jonowych w obecnych pojazdach mają ruszyć w maju. Całe zlecenie ma być zrealizowane do marca 2019 roku.

Solaris, w złożonej ofercie, zaproponował dostarczenie 14 trolejbusów standardowych za 32 149 740 złotych, 16 pojazdów przegubowych za 50 380 800 zł oraz dostawę baterii wraz z przebudową za 12 545 631 zł.

Nowe trolejbusy zostaną zakupione w postępowaniu przetargowym w ramach projektu pn.: „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru” w formie dotacji ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020 Oś priorytetowa 6 Rozwój nisko emisyjnego transportu zbiorowego w miastach Działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.

A to jeszcze nie koniec zakupów dla rozwoju gdyńskiej komunikacji miejskiej. Projekt zakłada też zakup 55 nowych autobusów.

Komunikacja w Gdyni. Trolejbusy pojadą na Demptowo

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto