Rozstrzygnięto przetarg na zakup nowych trolejbusów. Firma Firma Solaris Bus & Coach S.A. dostarczy do Gdyni 30 nowych pojazdów, z czego 16 będzie przegubowych - o długości 18m. Pozostałe 14 trolejbusów to standardowe pojazdy o długości 12 metrów.
- To będzie wymiana. Nowe pojazdy zastąpią te już wysłużone, które były eksploatowane przez wiele lat - mówi Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Wszystkie trolejbusy będą ekologiczne, bo bezemisyjne, a do tego niskopodłogowe z przyklękiem, rampą, miejscem na wózek inwalidzki, bądź dziecięcy. Nowej trolejbusy wyposażone zostaną w system informacji wizualnej i dźwiękowej. W środku będą elektroniczne tablice informacyjne, wskazujące aktualną pozycję na trasie oraz gniazda USB do ładowania telefonu. Pojazdy będą klimatyzowane.
Przetarg objął jeszcze doposażenie 21 obecnie używanych pojazdów w baterie litowo-jonowe. Dzięki nim mogą one przejechać określony dystans bez trakcji.
- Baterie dają nowe możliwości. Trolejbusy mogą korzystać z ich energii i wyjeżdżać poza sieć. To o wiele tańsze niż budowanie nowej trakcji - tłumaczy Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. Nowe pojazdy, dzięki bateriom litowo-jonowym, będą mogły przejechać bez trakcji do 20-25 km. Tym obecnym, w których zostaną zamontowane, pozwolą one przejechać do 15 km. Kiedy nowe pojazdy dotrą, a obecnie użytkowane zostaną doposażone, to w Gdyni będzie 60 pojazdów z możliwością wyjazdu poza sieć.
- Od grudnia zeszłego roku trolejbusy bez trakcji dojeżdżają do Fikakowa. W przyszłym planowane jest wydłużenie linii do Demptowa - zapowiada Tomasz Labuda, wiceprezes PKT.
Mówi się również o puszczeniu trolejbusów na linii z Dąbrowy do Sopotu przez ul. Sopocką, na linii zbliżonej do obecnej linii autobusowej 181. Możliwe, że linia miałaby dalszy bieg, aż do hali widowiskowo-sportowej Ergo Arena na granicy Gdańska i Sopotu. Miałoby to ułatwić dostęp mieszkańców Gdyni na wydarzenia organizowane na hali.
- Chciałbym aby trolejbusy dojechały do pętli tramwajowej w Oliwie. Powstał by węzeł przesiadkowy ułatwiający poruszanie się komunikacją miejską - mówi Arkadiusz Więcki, miłośnik komunikacji miejskiej. To rozwiązanie na dzień dzisiejszy niestety jest mało prawdopodobne.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem pierwsze nowe trolejbusy pojawią się w Gdyni we wrześniu przyszłego roku, a montaż baterii litowo-jonowych w obecnych pojazdach mają ruszyć w maju. Całe zlecenie ma być zrealizowane do marca 2019 roku.
Solaris, w złożonej ofercie, zaproponował dostarczenie 14 trolejbusów standardowych za 32 149 740 złotych, 16 pojazdów przegubowych za 50 380 800 zł oraz dostawę baterii wraz z przebudową za 12 545 631 zł.
Nowe trolejbusy zostaną zakupione w postępowaniu przetargowym w ramach projektu pn.: „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru” w formie dotacji ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020 Oś priorytetowa 6 Rozwój nisko emisyjnego transportu zbiorowego w miastach Działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
A to jeszcze nie koniec zakupów dla rozwoju gdyńskiej komunikacji miejskiej. Projekt zakłada też zakup 55 nowych autobusów.
Komunikacja w Gdyni. Trolejbusy pojadą na Demptowo
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?