Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejne przymiarki do zabudowy Międzytorza. PKP i deweloper chcą powołać wspólny podmiot, aby zrealizować inwestycję za ponad 3 mld zł!

Dariusz Drąg
Tak ma prezentować się Międzytorze po ukończeniu planowanej inwestycji.
Tak ma prezentować się Międzytorze po ukończeniu planowanej inwestycji. Xcity Investment
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafił wniosek o zgodę na powołanie wspólnego przedsiębiorcy, który ma w przyszłości zabudować rozległe grunty na Międzytorzu w Śródmieściu Gdyni.

Złożyły go Polskie Koleje Państwowe, właściciel atrakcyjnych terenów oraz znany, trójmiejski deweloper Semeko Grupa Inwestycyjna S.A. Potężna inwestycja kosztować ma aż 722 miliony euro, czyli ponad trzy miliardy złotych. Tym samym będzie to jedno z najbardziej kosztownych tego typu przedsięwzięć w historii miasta. Dla gruntów nieopodal ul. Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego i Wendy Rada Miasta Gdyni uchwaliła już w kwietniu 2017 roku plan zagospodarowania przestrzennego, zezwalający na budowę na terenie aż 14,4 hektara hoteli, budynków mieszkalnych, biurowych i usługowych, w tym dość wysokich, mierzących nawet 55 metrów. Aby obsłużyć komunikacyjnie ten obszar, powstać ma też ul. Nowa Węglowa, a ul. Władysława IV na odcinku od skrzyżowania z ul. 10 Lutego do ul. Jana z Kolna poszerzona ma zostać do czterech pasów. Niedaleko dworca Gdynia Główna, na terenie należącym nie do PKP, lecz do Poczty Polskiej, powstać ma też galeria handlowa.

Czytaj także: Rozpoczęła się już rzeź kilku tysięcy drzew i krzewów na Międzytorzu. Co ze zwięrzętami, mieszkającymi na tym obszarze?

O zabudowie Międzytorza kompleksem budynków mówi się już od wielu lat, a w 2016 roku padły nawet deklaracje, że inwestycja być może rozpocznie się już w 2017 roku. Tak się jednak nie stało. Mocno wątpliwy jest tym samym wyznaczony wówczas termin ukończenia budowy, czyli 2026 rok. Bardziej prawdopodobne jest, że tak samo, jak w przypadku Mola Rybackiego, zabudowa postępować będzie etapami.

Za realizację tego przedsięwzięcia do czasu powołania nowego przedsiębiorcy odpowiadają jak na razie Semeko i należąca do grupy PKP S.A. spółka Xcity Investment. Zgodnie z ujawnionymi informacjami powierzchnia komercyjna i mieszkalna na Międzytorzu wynosić ma aż 345 tysięcy metrów kwadratowych. Oprócz budynków powstaną też m.in. nowe tereny zielone i parkingi. Pod koniec ubiegłego roku przedstawiciele Grupy Semeko podpisali list intencyjny z Bankiem Ochrony Środowiska, dotyczący finansowania inwestycji.

Zobacz również: Rozpoczęto realizację największej inwestycji biurowej w Gdyni. Powstaje nieopodal Gdynia Areny i Narodowego Stadionu Rugby

Przypomnijmy, że projekt zabudowy Międzytorza na etapie uchwalania planu zagospodarowania przestrzennego dla tego gruntu budził spore kontrowersje. Do projektu planu napływały liczne uwagi. Ich autorzy utrzymywali m.in., że przy okazji tej inwestycji zabudowa będzie w przyszłości zbyt intensywna w stosunku do otaczającej ją zieleni. Sprzeciw wywoływał też pomysł poszerzenia ul. Władysława IV oraz budowy galerii handlowej. Pojawiały się głosy, że ten projekt doprowadzi do ruiny kupców z pobliskiego, należącego nota bene do miasta, zabytkowego zespołu hal targowych.

Zobacz również: W Gdyni rosną nowe osiedla. Zachwycą nie tylko swoim wyglądem, ale także funkcjonalnością

Póki co na Międzytorzu trwa natomiast inna, potężna inwestycja, czyli budowa nowej stacji Gdynia Port. Realizują ją PKP PLK. Oczyszczono już teren i wycięto kilka tysięcy drzew i krzewów. Inwestycja kosztować ma niemal 1,5 miliarda złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto