Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Inwestycja za 2,6 miliarda złotych na półmetku. Poprawi dostęp kolejowy do portów w Gdańsku i Gdyni

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Pociąg towarowy w Bałtyckim Terminalu Zbożowym w Gdyni.
Pociąg towarowy w Bałtyckim Terminalu Zbożowym w Gdyni. archiwum Polska Press
Półmetek osiągnęły prace, zmierzające do poprawy dostępu kolejowego do portów w Gdańsku i Gdyni. Gigantyczna inwestycja za 2,6 miliarda złotych realizowana jest na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych.

Inwestycje w infrastrukturę kolejową w Gdańsku i Gdyni. Co wykonano, co jeszcze powstanie?

Dzięki zakończonym dotychczas pracom po nowych, zelektryfikowanych torach dojeżdżają już pociągi do nabrzeży w Gdańsku. Natomiast z nowego, Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port, oddanego do użytku w ubiegłym miesiącu, prowadzony jest ruch kolejowy do nabrzeży w Gdyni.

W ciągu doby dyżurni ruchu zapewniają sprawne i bezpieczne przejazdy około 50 pociągów z ładunkami oraz nadzorują około 230 jazd manewrowych. Prace kolejarzy wspierają nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Informacje o sytuacji na torach dojazdowych do portu i na stacji towarowej obserwowane są na monitorach. Komputerowe urządzenia umożliwiają pracę manewrową oraz nadzór nad zestawianiem i przygotowaniem pociągów do jazdy.

Dotychczas, w ramach gigantycznej inwestycji, zbudowano już w Gdyni blisko 70 kilometrów nowych torów oraz 166 rozjazdów. Prace wkraczają obecnie w kolejną fazę. Prowadzone są roboty ziemne, wzmacniające i stabilizujące podłoże. Układane są nowe tory, zabudowywane rozjazdy oraz montowane elementy sieci trakcyjnej. Tymczasowe połączenia między torami umożliwiają płynne prowadzenie prac przy utrzymaniu stałego dostępu pociągów do torów na terenie portu. Na stacji Gdynia Port gotowa jest już sieć ciepłownicza. Przebudowywana jest ponadto sieć wodociągowa, kanalizacyjna i gazowa. Gotowa jest ponadto ładownia i jedenaście podziemnych zbiorników retencyjnych. Kolejne dwa są w budowie.

W trakcie realizacji są także dwa nowe wiadukty kolejowe, które usprawnią przejazd do portu w Gdyni. Na pierwszym z nich betonowane są ściany oporowe oraz wykonywane zbrojenia. Na drugim, dłuższym, powstaje konstrukcja przyczółków i podpór. Wyremontowano także most nad rzeką Chylonką. Zakończenie całości inwestycji przewidziane jest na drugą połowę przyszłego roku.

Z kolei w Gdańsku pociągi jeżdżą po zmodernizowanych torach z nową siecią trakcyjną na stacjach Gdańsk Zaspa Towarowa, Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Wiślany oraz na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany. Wykonawca zbudował 72 kilometry nowych torów i 233 rozjazdy.

Od grudnia ubiegłego roku kierowcy korzystają też z nowego wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu. Stumetrowy obiekt zastąpił przejazd kolejowo – drogowy między stacjami Gdańsk Kanał Kaszubski i Gdańsk Port Północny. Jak informują przedstawiciele PKP PLK, poprawił bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawnił komunikację w tej części miasta. Realizacja tej inwestycji zapewniła sprawny dojazd pociągów i samochodów do gdańskiego portu.

Zakończono już także modernizację trzynastu przejazdów kolejowo-drogowych oraz przebudowę trzech mostów, dwóch wiaduktów i 18 przepustów. Rozbudowa Lokalnego Centrum Sterowania o nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz systemy telekomunikacyjne zapewniła sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Zakończenie wszystkich prac w Gdańsku planowane jest w połowie obecnego roku.

– Inwestycje usprawniające kolejowy dostęp do trójmiejskich portów morskich zwiększają możliwości transportu ładunków koleją - zaznacza Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe i cięższe pociągi, które tym samym przewożą więcej towarów. Zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przewozu ładunków koleją, najbardziej ekologicznym środkiem transportu, to jeden z priorytetów PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Z postępu prac zadowoleni są przedstawiciele rządu.

- Projekty, realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., poprawiające dostęp kolejowy do polskich portów morskich, zwiększają ich potencjał, co przyczynia się do rozwoju gospodarki kraju – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. - Istotny jest aspekt ekologiczny. Przewóz ładunków z wykorzystaniem nowoczesnej kolei to alternatywa dla transportu drogowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Inwestycja za 2,6 miliarda złotych na półmetku. Poprawi dostęp kolejowy do portów w Gdańsku i Gdyni - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto