Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

III LO w Gdyni. Multimedialny projekt Pierwsze taśmy Krappa

Ksenia Pisera
Planowanie wyjazdu do Francji i sama podróż to motywacja do nauki języka. Jeśli zaś za psychologią poznawczą uznamy, że zapamiętujemy 10 proc. z tego, co słyszymy na lekcji, a 90 proc. z tego co robimy, to rezerwacja biletu na francuskiej stronie czy rozmowa przy stole będą  dydaktycznym sukcesem.
Planowanie wyjazdu do Francji i sama podróż to motywacja do nauki języka. Jeśli zaś za psychologią poznawczą uznamy, że zapamiętujemy 10 proc. z tego, co słyszymy na lekcji, a 90 proc. z tego co robimy, to rezerwacja biletu na francuskiej stronie czy rozmowa przy stole będą dydaktycznym sukcesem. Mat. promocyjne
Gdyńscy uczniowie opierając się na sztuce Samuela Becketta realizują niezwykły projekt. Taki sam, jaki prowadzi właśnie francuska młodzież. Niedługo porównają wyniki tej pracy.

Późny wieczór w przyszłości. Stary i zrozpaczony Krapp ma świadomość, że rozpadło się jego życie. Co roku w dniu urodzin jego przebieg dokumentował na taśmach. To człowiek, który rozlicza się z życia, z chwil ważnych i trywialnych, z tego co mogłoby być i z tego, co jest. Na początku tej drogi stanęli teraz... uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Biorą udział w multimedialnym projekcie "Pierwsze taśmy Krappa".

ZOBACZ ranking szkół ponadgimnazjalnych.

Beckett 2.0
Punktem wyjścia projektu jest sztuka Samuela Becketta "Ostatnie taśmy Krappa". Młodzież z gdyńskiej "Trójki" współpracuje z teatrem "Trac" z Francji oraz z Instytutem Filologii Romańskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Projekt jest realizowany w ramach programu Akademia Orange.

ZOBACZ najlepsze liceum w Gdyni w naszym rankingu.

- W projekcie "Pierwsze taśmy" próbujemy przełożyć tekst Becketta na język nowych technologii i przefiltrować go przez wrażliwość młodzieży w Polsce i we Francji - podaje Olga Wrońska, nauczycielka z "Trójki". - Nasze "pierwsze taśmy" to multimedialny zapis rodzącej się tożsamości, międzykulturowe świadectwa pokolenia Y, a zarazem próba przełamania definiującego go pesymizmu. Tytułowe "taśmy" zrealizujemy w postaci blogów, etiud filmowych, muzyki czy grafiki komputerowej

Co ciekawe, taki sam projekt realizuje właśnie młodzież z francuskiej miejscowości Beaumes-de-Venise. Już za tydzień część polskich uczniów poleci do Paryża i porówna te materiały. Pozostali uczestnicy będą ze sobą współpracowali dzięki regularnie organizowanym telekonferencjom.

- Zespoły będą również zajmowały się analizą inscenizacji sztuk Becketta oraz jego dwujęzycznym życiem w kontekście dzisiejszych procesów migracji - dodaje Wrońska.
Następnie, podczas wizyty młodych francuzów, uczniowie spróbują połączyć wszystkie materiały i stworzyć przedstawienie, które 25 kwietnia będzie można zobaczyć na deskach Teatru Muzycznego w Gdyni.

Akt I, scena I
W ramach projektu młodzież z gdyńskiej szkoły bierze udział w wykładach i warsztatach m.in. z psychologii międzykulturowej. Jak te, które odbyły się w pierwszym tygodniu marca, zorganizowane we współpracy z Zakładem Psychologii Międzykulturowej UG. - W sposób praktyczny i zabawny te warsztaty uwrażliwiły nas na procesy zachodzące podczas konfrontacji między różnymi kręgami kulturowymi - pisali uczestnicy. - Spotkanie z innością może zarówno inspirować, jak i wzbudzać lęk, czy prowadzić do nieporozumień, dlatego tak ważnym jest, aby zrozumieć mechanizmy, które mu towarzyszą oraz pozostać otwartym i twórczym. Naszych francuskich partnerów obowiązuje inny rytm dnia i roku, odmienny etos pracy czy konwencje społeczne. Warsztaty pozwoliły spojrzeć na napotykane różnice z nowej perspektywy.

Didaskalia
Jednym z głównym celów projektu jest nauka języka obcego w sposób twórczy, skutecznie i praktycznie oraz podkreślenie atutów młodego pokolenia, takich jak łatwość w posługiwaniu się nowymi technologiami. To nie wszystko.
- Chcemy uwrażliwić Polaków i Francuzów na różnice, które wynikną podczas konfrontowania działań oraz podjąć próbę syntetycznego określenia pokolenia Y - tłumaczy Wrońska. - Na poziomie dydaktycznym pokażemy, że uczeń początkujący może twórczo nauczyć się języka w szkole. Planowanie wyjazdu do Francji i sama podróż to motywacja do nauki języka. Jeśli zaś za psychologią poznawczą uznamy, że zapamiętujemy 10 proc. z tego, co słyszymy na lekcji, a 90 proc. z tego co robimy, to rezerwacja biletu na francuskiej stronie czy rozmowa przy stole będą dydaktycznym sukcesem.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto