Późny wieczór w przyszłości. Stary i zrozpaczony Krapp ma świadomość, że rozpadło się jego życie. Co roku w dniu urodzin jego przebieg dokumentował na taśmach. To człowiek, który rozlicza się z życia, z chwil ważnych i trywialnych, z tego co mogłoby być i z tego, co jest. Na początku tej drogi stanęli teraz... uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Biorą udział w multimedialnym projekcie "Pierwsze taśmy Krappa".
ZOBACZ ranking szkół ponadgimnazjalnych.
Beckett 2.0
Punktem wyjścia projektu jest sztuka Samuela Becketta "Ostatnie taśmy Krappa". Młodzież z gdyńskiej "Trójki" współpracuje z teatrem "Trac" z Francji oraz z Instytutem Filologii Romańskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Projekt jest realizowany w ramach programu Akademia Orange.
ZOBACZ najlepsze liceum w Gdyni w naszym rankingu.
- W projekcie "Pierwsze taśmy" próbujemy przełożyć tekst Becketta na język nowych technologii i przefiltrować go przez wrażliwość młodzieży w Polsce i we Francji - podaje Olga Wrońska, nauczycielka z "Trójki". - Nasze "pierwsze taśmy" to multimedialny zapis rodzącej się tożsamości, międzykulturowe świadectwa pokolenia Y, a zarazem próba przełamania definiującego go pesymizmu. Tytułowe "taśmy" zrealizujemy w postaci blogów, etiud filmowych, muzyki czy grafiki komputerowej
Co ciekawe, taki sam projekt realizuje właśnie młodzież z francuskiej miejscowości Beaumes-de-Venise. Już za tydzień część polskich uczniów poleci do Paryża i porówna te materiały. Pozostali uczestnicy będą ze sobą współpracowali dzięki regularnie organizowanym telekonferencjom.
- Zespoły będą również zajmowały się analizą inscenizacji sztuk Becketta oraz jego dwujęzycznym życiem w kontekście dzisiejszych procesów migracji - dodaje Wrońska.
Następnie, podczas wizyty młodych francuzów, uczniowie spróbują połączyć wszystkie materiały i stworzyć przedstawienie, które 25 kwietnia będzie można zobaczyć na deskach Teatru Muzycznego w Gdyni.
Akt I, scena I
W ramach projektu młodzież z gdyńskiej szkoły bierze udział w wykładach i warsztatach m.in. z psychologii międzykulturowej. Jak te, które odbyły się w pierwszym tygodniu marca, zorganizowane we współpracy z Zakładem Psychologii Międzykulturowej UG. - W sposób praktyczny i zabawny te warsztaty uwrażliwiły nas na procesy zachodzące podczas konfrontacji między różnymi kręgami kulturowymi - pisali uczestnicy. - Spotkanie z innością może zarówno inspirować, jak i wzbudzać lęk, czy prowadzić do nieporozumień, dlatego tak ważnym jest, aby zrozumieć mechanizmy, które mu towarzyszą oraz pozostać otwartym i twórczym. Naszych francuskich partnerów obowiązuje inny rytm dnia i roku, odmienny etos pracy czy konwencje społeczne. Warsztaty pozwoliły spojrzeć na napotykane różnice z nowej perspektywy.
Didaskalia
Jednym z głównym celów projektu jest nauka języka obcego w sposób twórczy, skutecznie i praktycznie oraz podkreślenie atutów młodego pokolenia, takich jak łatwość w posługiwaniu się nowymi technologiami. To nie wszystko.
- Chcemy uwrażliwić Polaków i Francuzów na różnice, które wynikną podczas konfrontowania działań oraz podjąć próbę syntetycznego określenia pokolenia Y - tłumaczy Wrońska. - Na poziomie dydaktycznym pokażemy, że uczeń początkujący może twórczo nauczyć się języka w szkole. Planowanie wyjazdu do Francji i sama podróż to motywacja do nauki języka. Jeśli zaś za psychologią poznawczą uznamy, że zapamiętujemy 10 proc. z tego, co słyszymy na lekcji, a 90 proc. z tego co robimy, to rezerwacja biletu na francuskiej stronie czy rozmowa przy stole będą dydaktycznym sukcesem.
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?