Gdyńskie trolejbusy zakasowały konkurencję z 17 krajów Unii Europejskiej i zdobyły prestiżową nagrodę CityStar 2014. Komisja Europejska doceniła ekologiczne i oszczędne rozwiązania, ale też fakt, że kolejne inwestycje przekonały do korzystania z komunikacji publicznej nowych pasażerów.
Czytaj również: Michał Guć: Gdyńskie trolejbusy to wizytówka naszego miasta [ROZMOWA]
Bardziej ekologiczna technologia, skrócenie czasu podróży i roczne oszczędności szacowane na 50 mln zł - to tylko niektóre korzyści, jakie udało się osiągnąć dzięki "Projektowi ekologicznego transportu w Gdyni".
Realizowany od 2010 do 2013 roku program został w poniedziałek nagrodzony w ramach organizowanego w Brukseli międzynarodowego konkursu "Regiostars".
W ciągu 3,5 roku magistrat przebudował trakcję w ciągu al. Zwycięstwa w Gdyni i al. Niepodległości w Sopocie i pętli przy ul. Reja. Powstało centrum zdalnego sterowania infrastrukturą zasilającą, zakupiono 28 nowoczesnych niskopodłogowych trolejbusów. Inwestycja kosztowała niemal 100 mln złotych, z czego około 70 procent pochodziło z Unii Europejskiej.
Według wyliczeń urzędników, zużycie energii elektrycznej zmniejszyło się o niemal jedną czwartą, a ostrożne szacunki wskazują, że tylko w 2014 r. liczba pasażerów trolejbusów wzrośnie o 500 tysięcy!
Czytaj też: Prestiżowa nagroda RegioStars 2014 dla gdyńskich trolejbusów [ZDJĘCIA]
Wśród laureatów Regiostars Awards znalazły się:
* portugalski projekt "Sztuka na krzesłach", który przy wsparciu prezydenta kraju czy piłkarza Christiano Ronaldo wypromował produkcję designerskich krzeseł i stworzył nowe miejsca pracy,
* brytyjski program szkolenia trudnej młodzieży na szefów kuchni (firmowany przez sławnego Jamie Oliviera) i * walijska inicjatywa promująca współpracę producentów rolnych i ekspertów z dziedziny biotechnologii, dotycząca nowych technologii i przemysłowego wykorzystania roślin m.in. do produkcji energii czy ekologicznych opakowań.
Konkurencja była silna, gdyńska inwestycja była według międzynarodowego jury najlepsza spośród 20 projektów, które rywalizowały o tytuł najlepszego w kategorii "Zrównoważony rozwój w miejskim transporcie".
Transport publiczny w Gdyni nadal się rozwija
Tymczasem trwa realizacja kolejnego projektu, który sprawi, że transport publiczny w Gdyni stanie się jeszcze bardziej przyjazny środowisku i wygodny dla pasażerów. Tym razem ponad połowa z niemal 320 tysięcy euro przeznaczonych na inwestycję pochodzi z unijnego programu Civitas Dynamo, a wspólnie z Gdynią w projekcie uczestniczą niemiecki Akwizgran, chorwacka Koprivnica i hiszpańska Palma de Mallorca.
- Niebawem na jednej z podstacji uruchomimy tak zwany superkondensator, czyli urządzenie, które pozwoli na magazynowanie energii z trolejbusów tak, by mogła być ponownie wykorzystana w trakcji. Testujemy też alternatywne baterie umożliwiające operowanie naszym pojazdom nawet do 14-15 kilometrów poza trakcją, czyli ponaddwukrotnie dalej niż dotąd - zaznacza Piotr Małolepszy prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Pieniędzy na dalsze unowocześnianie taboru i modernizację trakcji spółka szukać zamierza w perspektywie unijnej 2014-2020.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?