Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdyński węzeł modernizacją roku 2011. Zdaniem cyklistów nie zasłużył na nagrodę! ZDJĘCIA

Ksenia Pisera
Prestiżową nagrodę w ogólnopolskim konkursie "Modernizacja Roku 2011" w kategorii drogi i obiekty mostowe otrzymali gdyńscy włodarze, wykonawcy i autorzy projektu przebudowy węzła Wzgórze św. Maksymiliana. Tę ocenę szeroko krytykują rowerzyści!

Według rowerzystów zastosowane tam rozwiązania nie są przyjazne ani dla pieszych, ani dla cyklistów.

Jak podają urzędnicy, przez przebudowany węzeł może obecnie przejechać ponad 5 tys. pojazdów na godzinę, czyli o 44 proc. więcej niż przed rozpoczęciem inwestycji. Ponadto w ramach przebudowy - zakończonej w marcu ub. r. powstały m.in. wiadukty kolejowy i drogowy, kładka pieszo-rowerowa oraz tunel dla pieszych. Te rozwiązania znalazły uznanie wśród jury plebiscytu "Modernizacja Roku 2011".

Gdynia: Sesja rady miasta. Radni na rowerach. Budżet zatwierdzony, absolutorium dla Szczurka

- Zdecydowaliśmy się zgłosić kandydaturę w konkursie, bo widzieliśmy szansę na wygraną - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Główna nagroda jest sympatyczną niespodzianką. Modernizacja tego węzła pozwoliła nam wybrnąć z beznadziejnej sytuacji, bo przekraczał on granice przepustowości ruchu drogowego. To te dobre rozwiązania dla pieszych i rowerzystów.

Gdyńscy rowerzyści nie zgadzają się z przyznanym inwestycji tytułem. Twierdzą, że zarówno rowerzysta, jak i pieszy na przebudowanym węźle natknie się na wiele pułapek. - Włodarze wpuszczają nas w tej sprawie w kanał - mówi Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Rowerzyści jadący ze ścieżki na Władysława IV mają dwa wyjścia. Albo podejrzą wcześniej w internecie, że po kilku metrach piachu i połamanego chodnika prowadzi dalej albo wjadą wprost w falę pieszych wchodzących na perony. Wybór trochę jak między dżumą a cholerą. Jadąc dalej natkną się zapewne na pieszych na ścieżce rowerowej zaprojektowanej tak, że kusi do skracania sobie drogi na przystanek SKM. Później czeka ich wąski podjazd i zjazd do przejścia, zaprojektowany najdłuższą możliwą drogą. Skołatane nerwy być może ukoi modlitwa do stojącego nieopodal w kapliczce patrona podróżników.

Komplikacji dla cyklistów, członkowie SRG wskazują więcej.

- Liczne wnioski Rowerowej Gdyni w sprawie poprawek czekają w zamrażarce - kontynuuje Bosowski. - Z racji dofinansowania unijnego nic w obrębie węzła nie można zmieniać przez pięć lat.

W sumie do konkursu - organizowanego przez m.in. Stowarzyszenie Ochrony Narodowego Dziedzictwa Materialnego - z całej Polski zostały zgłoszone 922 inwestycje. Plebiscytowi patronowało m.in. Ministerstwo Transportu, Budownictwa Gospodarki Wodnej. Oceniane były m.in. poziom rozwiązań architektonicznych oraz funkcjonalność przebudowywanych obiektów.

Nagrodą w konkursie "Modernizacja Roku 2011" był m.in. tytuł i statuetki. Z kolei przystąpienie do plebiscytu, dla tej skali inwestycji, kosztowało miasto 9 tys. złotych brutto.

Czy węzeł Wzgórze św. Maksymiliana zasłużył na nagrodę "Modernizacja Roku 2011"? **Tytuł i statuetki za 9 tysięcy złotych? Czy miasto powinno przystępować do tego konkursu?**

Codziennie rano najświeższe informacje z Gdyni prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto