Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia zaktualizowała strategię planu adaptacji miasta do zmian klimatu. Opozycja: To uderzenie w interesy kierowców

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Gdynia przyjęła aktualizację planu adaptacji miasta do zmian klimatycznych do 2030 roku.
Gdynia przyjęła aktualizację planu adaptacji miasta do zmian klimatycznych do 2030 roku. Jakub Steinborn
Rada Miasta Gdyni przyjęła zaktualizowany plan adaptacji miasta Gdyni do zmian klimatu do roku 2030. Wątpliwości co do jego treści mieli niektórzy opozycyjni radni miasta, ci zarzucali, że nowa wersja tego dokumentu, szczególnie mocno uderza w interesy m.in. gdyńskich kierowców.

Radni PiS w Gdyni zarzucają władzom miasta dyskryminacje kierowców

Miejscy radni Prawa i Sprawiedliwości na specjalnie zwołanej konferencji prasowej przedstawili swoje stanowisko dotyczące przyjętej dopiero co aktualizacji planu adaptacji miasta Gdyni do zmian klimatu do roku 2030. Według nich, niektóre ze zmian wprowadzonych w planie można uznać za niepokojące i uderzające w interesy gdyńskich kierowców.

- Zmiany klimatyczne są faktem, tak samo jak to, że jako wspólnota powinniśmy dbać o klimat, oszczędzać energię, zamieniać nasze źródła energii na te niskoemisyjne - podkreśla Marek Dudziński, gdyński radny PiS oraz kandydat na prezydenta Gdyni. - Niestety mamy w Gdyni do czynienia w ostatnich latach z greenwashingiem i pod pozorem dbania o klimat wprowadzamy zmiany, które nikomu nie służą, a wręcz przeszkadzają. Ten dokument zawiera szereg zmian niepokojących, antysamochodowych, utrudniających życie zwykłym mieszkańcom Gdyni. To m.in. stopniowe wprowadzanie pojazdów zeroemisyjnych i wycofywanie autobusów napędzanych paliwami kopalnianymi. Obecnie większość gdyńskiego taboru stanowią właśnie takie pojazdy. Miasto planuje też techniczne zwężanie ulic i organizacyjne Tempo 30, w celu ograniczania zużycia paliwa i emisji spalin. Nie po to posiadamy samochody, aby się nimi dynamicznie nie poruszać. Tempo 30 w okolicach szkół i przedszkoli tak, ale nie w całym mieście. Planuje się też ograniczenie ruchu pojazdów osobowych w pobliżu placówek edukacyjnych. Wielu rodziców dowozi swoje dzieci samochodami do szkół. Nie widzimy powodu, dla którego miałoby to nastąpić. Rodzic zawsze powinien mieć taką możliwość.

- Mamy w Gdyni do czynienia w ostatnich latach z greenwashingiem i pod pozorem dbania o klimat wprowadza się zmiany, które nikomu nie służą, a wręcz
- Mamy w Gdyni do czynienia w ostatnich latach z greenwashingiem i pod pozorem dbania o klimat wprowadza się zmiany, które nikomu nie służą, a wręcz przeszkadzają - twierdzi Marek Dudziński. Łukasz Kamasz

Miasto: Nikt nie uderza w niczyje interesy, promujemy, jak zawsze, zrównoważoną mobilność

W odpowiedzi na krytyczne uwagi opozycji, gdyński magistrat podkreśla, że zaktualizowany plan adaptacji miasta jest w istocie dbaniem o gdyński klimat na wielu różnych polach. Samorządowcy odpierają też zarzuty o prowadzenie antysamochodowej polityki, podkreślając, że i dla pojazdów osobowych miejsca w Gdyni nie zabraknie.

- Miejski program adaptacji do zmian klimatu przewiduje bardzo szeroką gamę rozwiązań i działań - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. - Znajdują się tam również kwestie związane z ruchem samochodowym. Akurat kwestia Tempa 30 w dzielnicach jest nie tylko związana z klimatem, ale i również z bezpieczeństwem. Czynienie zarzutu, że chcemy, aby przy placówkach szkolnych było bezpieczniej i żeby dzieci mogły tam bezpiecznie dotrzeć jest nieracjonalne. Wszystkie działania zawarte w strategii doprowadzą do tego, że będziemy zmniejszać gdyński ślad węglowy. Mówienie o tym, że gdzieś indziej emituje się duże ilości dwutlenku węgla, i w związku z tym, my też nie będziemy niczego robić jest polityką samobójczą. Cała Europa idzie w tym kierunku, my również uważamy, że powinniśmy zadbać o klimat na różnych polach i właśnie takie działania opisuje miejski plan adaptacji do zmian klimatu. Nikt nie uderza w niczyje interesy, promujemy, jak zawsze, zrównoważoną mobilność. Nikt nie ma pomysłu by zlikwidować w Gdyni ruch samochodowy, natomiast musimy wyważać pomiędzy proklimatycznością, bezpieczeństwem i komunikacją publiczną. Właśnie takie działania są w tym programie zawarte - kończy.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto