Dzięki inwestycji Port Gdynia będzie mógł przyjmować promy o długości do 240 metrów zmniejszy się też czas zawinięcia statku do portu - rozpoczęcie cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut. Do obiektu prowadzić będą przebudowane drogi i tory kolejowe. Modernizację przejdzie również nabrzeże Polskie i Fińskie, mają one być przygotowane do obsługi dużych promów. Nowy terminal o powierzchni 7 ha stanął w miejscu starego magazynu, który został całkowicie wyburzony.
- Jesteśmy w miejscu magicznym, ale w pewnym momencie historii Portu Gdynia mocno zaniedbanym - mówił Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - Kiedyś stały tu dawno nieużywane magazyny. To miejsce pamięta wiele ważnych dat w historii Polski. Z Dworca Morskiego przed laty wypływały w świat nasze transatlantyki. Ta inwestycja to nowe otwarcie dla Portu Gdynia, to możliwość przyjmowania promów o znacznie większej długości lini załadunkowej.
Będzie ekologicznie
Promy podczas postoju na terminalu będą zasilane prądem, co całkowicie wykluczyć ma emisję spalin podczas postoju, takie rozwiązanie wpisuje się w promowaną przez Port Gdynia ideę Green Portu. Jak podkreślają przedstawiciele Portu Gdynia, lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej. Wymieniają również inne korzyści m.in. oszczędność czasu czy polepszenie dostępności transportowej - ma to przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności portu.
To nie tylko budowa terminalu
Przypomnijmy, że projekt „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia” obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego, magazynu oraz przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów. Oprócz tego wykonawca projektu firma DORACO wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne.
- Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych oraz powstanie nowych miejsc pracy. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Tradycyjna uroczystość za nami
Wiecha zawieszona na budynku Publicznego Terminalu Promowego nawiązywała tematycznie do symboli morskich. Składała się z dwóch kręgów, krąg główny o średnicy 120 cm był imitacją koła sterowego, a nad nim wisiał przyozdobiony kwiatami krąg pośredni. Całość została wciągnięta symbolicznie na najwyższy punkt budowy. To kolejny innowacyjny symbol po kamieniu węgielnym, który był imitacją kotwicy z transatlantyka MS Piłsudski, siostrzanej jednostki MS Batory, które cumowały przy historycznym nabrzeżu francuskim.
Po raz kolejny mamy przyjemność współpracować z Portem Gdynia, realizując projekt, charakteryzujący się szerokim spektrum prac. Wykonujemy zarówno obiekty kubaturowe – jak ten najważniejszy – budynek terminalu, a także prace drogowe, kolejowe i hydrotechniczne. Te ostatnie, mimo że wizualnie mniej spektakularne, wymagają dużego doświadczenia kadry wykonawczej – mówi Karol Zduńczyk, prezes Zarządu DORACO. – Cieszy fakt, iż mimo trudnych ostatnich kilku miesięcy, wszystkie działania udało nam się zrealizować w założonym wcześniej terminie.
Na szczycie budynku powstanie taras widokowy, który zostanie udostępniony wszystkim odwiedzającym terminal. Z tarasu zobaczyć będzie można główne wejście do portu oraz na kanał portowy.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?