Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia: Ulica Wielkopolska szersza i z pasami dla autobusów

Szymon Szadurski
Ulica Wielkopolska podczas remontu
Ulica Wielkopolska podczas remontu fot. Tomasz Bołt
Całkowicie przebudowane skrzyżowanie ul. Wielkopolskiej i Sopockiej, z tunelami podziemnymi i kładkami dla rowerzystów oraz pieszych, obok przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Tak w przyszłości wyglądać ma jedno z najbardziej newralgicznych komunikacyjnie miejsc w Gdyni, u zbiegu Karwin i Małego Kacka.

Miejscy planiści mają już przygotowany projekt zagospodarowania przestrzennego dla tego obszaru miasta. Głosowany będzie on przez miejskich rajców już na najbliższej sesji.

Przystanek PKM w Gdyni

Przystanek PKM zlokalizowany będzie w zagłębieniu terenu, dzięki temu nie trzeba będzie go prawdopodobnie izolować od sąsiedniej zabudowy ekranami akustycznymi. Obok zaplanowano kilkupoziomowy parking w formule park&ride oraz bike&ride, na którym pomieścić ma się co najmniej 250 samochodów i 50 rowerów.

SPRAWDŹ TAKŻE: Ulica Wielkopolska bardziej bezpieczna

Według założeń władz miasta, kierowcy będą dojeżdżali w to miejsce, zostawiali auta i przesiadali się w dalszą podróż do wagonów kolejek. Sama ulica Wielkopolska zostanie poszerzona, od wysokości ulicy Spokojnej aż do skrzyżowania z obwodnicą dobudowane mają zostać nowe pasy tylko dla autobusów i trolejbusów.

Jest to niezbędne, bowiem w miejscu tym już dzisiaj często tworzą się korki, tymczasem ten rejon miasta będzie sukcesywnie się rozwijał. Przy przystanku PKM, nieopodal dzisiejszego wiaduktu kolejowego, powstać mają nowe osiedla nawet z 8-piętrowymi budynkami oraz ulice. To wszystko spowoduje, że ruch samochodów stanie się jeszcze bardziej intensywny.

Kiedy początek inwestycji?

Dziś dokładnie nie wiadomo, kiedy mogłyby rozpocząć się inwestycje komunikacyjne przy skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej i Sopockiej oraz projektowanej ul. Strzelców. Na niektóre z nich poczekać trzeba będzie prawdopodobnie nawet 8-10 lat. - Budowa przystanków i uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to plany w pewnym stopniu niezależne od przebudowy ulic Wielkopolskiej, Sopockiej, Strzelców i ich skrzyżowania - mówi Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni. - Wymienione inwestycje drogowe będą natomiast powiązane z realizacją zabudowy na sąsiednich terenach.

Zakłada się, że koszty przebudowy układu drogowego poniesie nie tylko gmina, lecz również w części inwestorzy planowanej zabudowy - w ramach tzw. umów drogowych zawieranych między zarządcą drogi a inwestorem.

Rozmowa z rzecznikiem ZKM w Gdyni na następnej stronie:

Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni:

Ul. Wielkopolska i Chwaszczyńska już dziś często są zakorkowane, a pojazdy komunikacji miejskiej w stosunku do rozkładu tracą tam sporo czasu. Dlatego cieszy mnie, iż jest w przyszłości rozważany plan dobudowania pasów dla autobusów i trolejbusów. Badania jasno pokazują, że taki krok jest jednym z najskuteczniejszych posunięć, które przyczynić się mogą do zwiększenia liczby pasażerów w pojazdach komunikacji miejskiej. Oczywiście osobne pasy musiałyby być monitorowane przez homologowaną kamerę, a kierowcy aut osobowych, wjeżdżający na nie nielegalnie, natychmiast karani mandatami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto