Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia szykuje nową strategię rozwoju miasta

Szymon Szadurski
Dzięki unijnym dotacjom udało się połączyć niedokończoną przez  dziesiątki lat Estakadę Kwiatkowskiego z obwodnicą
Dzięki unijnym dotacjom udało się połączyć niedokończoną przez dziesiątki lat Estakadę Kwiatkowskiego z obwodnicą T. Bołt
Gdyńscy samorządowcy chcą rozpocząć dyskusję nad stworzeniem nowej strategii rozwoju miasta. W dokumencie drobiazgowo opisane zostaną działania, jakie trzeba podjąć, aby było ono bardziej nowoczesne i przyjazne mieszkańcom. Poprzednia strategia sporządzona została w 2003 r. i obowiązuje przez 10 lat. Oznacza to, że już w 2013 r. władze Gdyni i będą musiały mieć wypracowaną nową wizję.

Przeczytaj także: Inwestycje w dzielnicach za Estakadą

- Przymiarki do stworzenia strategii zaczynamy jednak już dziś, bo to nie jest dokument, który można napisać szybko, na kolanie - mówi Marcin Wołek, przewodniczący Komisji Strategii Rady Miasta Gdyni. - Wymaga on wielu analiz. Taka strategia obejmuje wszystkie sfery funkcjonowania miasta, potrzeba zatem wiele czasu, aby podobny dokument zredagować dobrze. Należy także wziąć pod uwagę zapisy, które znajdą się w dokumentach uchwalanych przez Sejmik Województwa Pomorskiego.

Aktualnie obowiązująca strategia pisana była na rok przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Samorządowcy zakładali w niej m.in., iż w okresie 10 nadchodzących lat, po 2003 r., uda się przy wsparciu UE zrealizować szereg spektakularnych inwestycji. Założenia te w pełni się sprawdziły. Dzięki unijnym dotacjom udało się zrealizować wiele inwestycji drogowych, przede wszystkim połączyć niedokończoną przez dziesiątki lat Estakadę Kwiatkowskiego z obwodnicą. Ta właśnie droga, wyprowadzająca ruch tirów z gdyńskiego portu na budowaną właśnie autostradę A1, jest niezwykle ważna nie tylko z punktu widzenia Gdyni, lecz całego kraju. Dodatkowo udało się wybudować Drogę Różową, zmodernizować ul. Janka Wiśniewskiego, Polską, przebudować węzeł drogowy przy stacji SKM Wzgórze Św. Maksymiliana. Za potężne pieniądze, ponad 200 mln zł, rozbudowywany jest właśnie Pomorski Park Naukowo - Technologiczny. Zakupiono też nowoczesne trolejbusy, wybudowano zajezdnię trolejbusową, wydłużono sieć trakcyjną do Kaczych Buków i Dąbrowy.

- Po 2013 r., już w nowym okresie programowania, będziemy oczywiście chcieli nadal korzystać ze wsparcia unijnego i zapisy takie znajdą się w strategii - mówi Marcin Wołek.

Przypomina on także, że w Gdyni uwolniły się zupełnie nowe, atrakcyjne tereny pod rozwój miasta.

- Jest to już nie tylko Gdynia Zachód, czyli Chwarzno i Wiczlino, ale także bardzo atrakcyjne grunty w samym centrum, jak choćby molo rybackie, rejon Międzytorza czy część terenów po Stoczni Gdynia - mówi Wołek.

Przeczytaj także: Od poniedziałku kolejne utrudnienia na obwodnicy

Rozwój miasta w ostatnich ośmiu latach widać najlepiej na przykładzie komunikacji.
W 2003 r., kiedy uchwalano poprzednią strategię rozwoju, w sferze marzeń pozostawały takie inicjatywy, jak tramwaje wodne na Półwysep Helski, system inteligentnego zarządzania ruchem Tristar, integracja komunikacyjna i wprowadzenie jednolitych cen biletów jednorazowych w całej metropolii trójmiejskiej, ucywilnienie lotniska na granicy Gdyni i Kosakowa, usamorządowienie i przejęcie ze Skarbu Państwa udziałów w Szybkiej Kolei Miejskiej. Dziś wszystkie z tych inwestycji bądź są już skończone, bądź prace nad nimi trwają.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto