Gdynia. Statek Sztorm SAR-3000 będzie ratował rozbitków na Morzu Bałtyckim

Ksenia PiseraZaktualizowano 
Sztorm jest dodatkowo wyposażony w sześciometrową łódź do działań w trudnych warunkach.
Sztorm jest dodatkowo wyposażony w sześciometrową łódź do działań w trudnych warunkach. materiały Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa w Gdyni
Szybciej dotrą do rozbitków, a tym samym ich załoga będzie mogła wcześniej udzielić poszkodowanym niezbędnej pomocy medycznej. Budowa nowoczesnego statku, już ochrzczonego jako Sztorm, niebawem się zakończy.

To będzie trzeci i ostatni siostrzany statek nowej generacji SAR-3000, który będzie mógł działać w każdych warunkach pogodowych na południowym obszarze Morza Bałtyckiego. Tym samym statki zbudowane 40 lat temu dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa zostaną całkowicie zastąpione nowoczesnymi jednostkami.

Żaglowiec Gen Zaruski na wodzie po remoncie kadłuba (GALERIA)

Budowa jednej jednostki SAR-3000 to koszt prawie 39 mln złotych, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniosło 33,1 mln zł. Pozostała kwota została przekazana z budżetu państwa.

Sztorm ma być gotowy do służby w połowie marca br. Statki nowej generacji będą bazować w Świnoujściu, Helu i Ustce.

- Sztorm oraz dwie siostrzane jednostki Pasat i Orkan to najnowocześniejsze statki w całej Europie - mówi Mirosława Więckowska, rzecznik prasowy MSPiR w Gdyni. - Przy Sztormie obecnie trwają ostatnie prace w Stoczni Północnej w Gdańsku, w marcu rozpoczniemy testowanie jednostki. Będzie służyć m.in. poszukiwaniu ludzi i obiektów na morzu, ewakuacji osób ze statków oraz ich transportu do portów schronienia. Dodatkowo SAR-3000 wykorzystywany będzie m.in. do holowania małych statków, gaszenia pożarów, przekazywania paliwa na morzu jednostkom SAR-1500.

SAR-3000 zastąpią przestarzałe jednostki ratownicze typu R-17 i R-27, budowane w latach 1970-1973.

- 204 - łącznie tyle akcji poszukiwawczych i ratowniczych w ubiegłym roku przeprowadziły jednostki SAR. W części działań uczestniczyły też m.in. śmigłowce Marynarki Wojennej, Morskie Oddziały Straży Granicznej oraz policja i WOPR.
- 36,9 - tyle metrów długości mierzy jeden statek SAR-3000. Przy szerokości 8,1 metra osiągnie ponad 2,5 metra zanurzenia. Kadłub i nadbudówki są wykonane ze stopów aluminium. Wzmocnienia i zwiększona grubość poszycia pozwolą na żeglugę w pokruszonym lodzie.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3