Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia. Statek Sztorm SAR-3000 będzie ratował rozbitków na Morzu Bałtyckim

Ksenia Pisera
Sztorm jest dodatkowo wyposażony w sześciometrową łódź do działań w trudnych warunkach.
Sztorm jest dodatkowo wyposażony w sześciometrową łódź do działań w trudnych warunkach. materiały Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa w Gdyni
Szybciej dotrą do rozbitków, a tym samym ich załoga będzie mogła wcześniej udzielić poszkodowanym niezbędnej pomocy medycznej. Budowa nowoczesnego statku, już ochrzczonego jako Sztorm, niebawem się zakończy.

To będzie trzeci i ostatni siostrzany statek nowej generacji SAR-3000, który będzie mógł działać w każdych warunkach pogodowych na południowym obszarze Morza Bałtyckiego. Tym samym statki zbudowane 40 lat temu dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa zostaną całkowicie zastąpione nowoczesnymi jednostkami.

Żaglowiec Gen Zaruski na wodzie po remoncie kadłuba (GALERIA)

Budowa jednej jednostki SAR-3000 to koszt prawie 39 mln złotych, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniosło 33,1 mln zł. Pozostała kwota została przekazana z budżetu państwa.

Sztorm ma być gotowy do służby w połowie marca br. Statki nowej generacji będą bazować w Świnoujściu, Helu i Ustce.

- Sztorm oraz dwie siostrzane jednostki Pasat i Orkan to najnowocześniejsze statki w całej Europie - mówi Mirosława Więckowska, rzecznik prasowy MSPiR w Gdyni. - Przy Sztormie obecnie trwają ostatnie prace w Stoczni Północnej w Gdańsku, w marcu rozpoczniemy testowanie jednostki. Będzie służyć m.in. poszukiwaniu ludzi i obiektów na morzu, ewakuacji osób ze statków oraz ich transportu do portów schronienia. Dodatkowo SAR-3000 wykorzystywany będzie m.in. do holowania małych statków, gaszenia pożarów, przekazywania paliwa na morzu jednostkom SAR-1500.

SAR-3000 zastąpią przestarzałe jednostki ratownicze typu R-17 i R-27, budowane w latach 1970-1973.

- 204 - łącznie tyle akcji poszukiwawczych i ratowniczych w ubiegłym roku przeprowadziły jednostki SAR. W części działań uczestniczyły też m.in. śmigłowce Marynarki Wojennej, Morskie Oddziały Straży Granicznej oraz policja i WOPR.
- 36,9 - tyle metrów długości mierzy jeden statek SAR-3000. Przy szerokości 8,1 metra osiągnie ponad 2,5 metra zanurzenia. Kadłub i nadbudówki są wykonane ze stopów aluminium. Wzmocnienia i zwiększona grubość poszycia pozwolą na żeglugę w pokruszonym lodzie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto