Według projektu, wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego powstanie nowa droga rowerowa od ul. Unruga do ul. Wiśniewskiego. Jej większa część będzie biegła przy istniejącej już jezdni. Na odcinku między ul. Unruga a ul. Kontenerową ma z kolei powstać niezależna konstrukcja, czyli rowerowa estakada o długości 304 metrów.
Ścieżki rowerowe w Gdyni są, ale brakuje oznaczeń
Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia złożyło wniosek do Urzędu Miasta o unieważnienie przetargu na roboty budowlane i nadzór inwestorski odnoszący się do rowerowej estakady. Mimo to wczoraj otwarto oferty przetargu na realizację wszystkich trzech zadań. Propozycje wykonawców wahają się między 14 mln 314 tys. a 19 mln 87 tys. Część środków, jakie miasto przeznaczy na inwestycję, pochodzi z funduszy Unii Europejskiej.
- Proponowane przez urzędników rozwiązanie to największe finansowo i najbardziej nierozsądne przedsięwzięcie rowerowe w historii Gdyni - mówi Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - W sierpniu wysłaliśmy do kolegium prezydenckiego i wszystkich radnych analizę techniczną z proponowanymi alternatywnymi trasami dla przebiegu największej arterii rowerowej w Gdyni. Nie otrzymaliśmy żadnego merytorycznego argumentu w tej sprawie.
Według analiz rowerzystów lepszym rozwiązaniem byłoby -zamiast budowania nowej konstrukcji - otwarcie dla rowerzystów istniejących ciągów pieszych Estakady Kwiatkowskiego.
- Chodniki na estakadzie są na tyle szerokie, że można byłoby poprowadzić tam ścieżki rowerowe - mówi Bosowski. - Pieszych tam praktycznie nie ma, co jeszcze bardziej przemawia za wprowadzeniem takiego rozwiązania.
Rolkarze groźni dla rowerzystów?
Urzędnicy przyznają, że nie rozważali propozycji rowerzystów.
- Nie poddawaliśmy analizie zmian, które proponuje stowarzyszenie - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - Mogą sądzić, że ich propozycja jest lepsza, ale żeby miała praktyczne znaczenie, powinna być wniesiona już rok temu. W momencie, gdy mamy zawartą umowę o dofinansowanie z Unii Europejskiej, otwarty przetarg i terminy, których musimy dotrzymać, jest już za późno.
Urzędnicy tłumaczą, że projekt jest dopracowany i będzie odpowiadał na zapotrzebowanie rowerzystów z północnej części miasta.
- Trudno porównywać gotowy i przygotowywany przez wiele lat projekt z wstępnymi koncepcjami - mówi Marcin Wołek, pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej. - Estakada i droga rowerowa zostały zaprojektowane zgodnie ze wszystkimi normami, a jest to, z punktu widzenia wymaganych uzgodnień, niezwykle trudny teren. Przerwanie projektu w tym momencie oznacza ryzyko utraty unijnej dotacji. Te środki powinny być wykorzystane, projekt jest elementem budowy podstawowego układu dróg rowerowych w Gdyni.
Rowerzyści twierdzą, że od rowerowej estakady ważniejsza jest budowa kładki rowerowej nad torowiskiem niedaleko Estakady Kwiatkowskiego, tak by z ulicy Janka Wiśniewskiego można było dostać się na ul. Hutniczą bez wchodzenia na jego teren. W propozycjach wysłanych do urzędników stowarzyszenie zamieściło trzy warianty budowy kładki, która rozwiązałaby ten problem. Dwie koncepcje zakładają budowę wjazdów na ślepe chodniki wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego, kolejno z jednej bądź z dwóch stron. Trzeci wariant zakłada wybudowanie kładki rowerowej nad torami, częściowo wykorzystując dziką ścieżkę pomiędzy ul. Hutniczą a ul. Janka Wiśniewskiego.
- To, że obecny projekt ścieżki rowerowej nie sięga nad torowisko nie znaczy, że w tym miejscu zakończy się dla miasta temat infrastruktury rowerowej - komentuje Stępa. - Temat dopiero zaczynamy, a w przyszłości będziemy też szukać rozwiązania również i dla tego przejazdu.
Mają wpływ
Zastrzeżenia rowerzystów już wpływały na miejskie inwestycje
Przebudowa skrzyżowania ulic Dworcowej, 10 Lutego i Podjazd miała rozpocząć się wiosną tego roku. Rowerzyści wnieśli wniosek m.in. o budowę kładki pieszo-jezdnej, łączącej tereny przy dworcu z Parkiem im. 17 Grudnia. Wniesienie zastrzeżeń, a co za tym idzie przesunięcie inwestycji, według rowerzystów, było szansą, by zabezpieczyć ich interesy. Rozpoczęcie przebudowy bez tych poprawek zablokowałoby zmiany na lata.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?