Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia: Ostatni w tym roku kurs zabytkowymi trolejbusami

Ksenia Pisera
Zabytkowe trolejbusy, które dziś stanowią linię 326, w niedzielę po raz ostatni w tym roku wyjadą na ulice Gdyni. Choć jako atrakcja turystyczna spełniły swoją rolę, to nadchodzące mrozy i wilgoć mogą nie sprzyjać dopiero co odrestaurowanym pojazdom. W następny kurs odbędzie się dopiero w maju.

Perełki komunikacji miejskiej - Skoda 9Tr z 1957 roku, Jelcz 120 MTE z 1994 roku oraz Saurer 4TIILM z 1957 r. po ulicach Gdyni jeżdżą od czerwca jako atrakcja dla mieszkańców i przyjezdnych. Kursowały wyłącznie w niedzielę i święta, w godz. 11-17, z częstotliwością co 40-60 minut. Zainteresowanie przejażdżką było spore przez cały sezon.

Czytaj także: Koniec wysokopodłogowych trolejbusów. Jelcz 120 MTE odchodzi na emeryturę
- Frekwencja w zabytkowych trolejbusach, zainteresowanie pasażerów było spore - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Udało się nam wypełnić "niszę" i unikatowość całej komunikacji trolejbusowej. To był debiut tych pojazdów na ulicach Gdyni, tym bardziej jesteśmy zadowoleni. Jednak ze względu na nadchodzącą pogodę, czyli mróz i opady deszczu lepiej będzie jeżeli następne kursy odbędą się wiosną.

Te trzy zabytkowe pojazdy to własność Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej, które zadbało o ich renowację. Jelczowi przywrócono pierwotny wygląd, a Saurer został sprowadzony ze Szwajcarii. Gwiazdą w tym sezonie okazała się remontowana w Czechach Škoda 9Tr, której na całym świecie jest tylko osiem sztuk. Zakres prac odtworzeniowych i rewitalizacyjnych w ramach remontu gdyńskiej Škody był ogromny.

Zobacz także: Europejski Dzień Trolejbusów w Gdyni 2012

- Trolejbus, po dostarczeniu do Ostrawy, został zdemontowany i rozpoczęto prace związane z konstrukcją, m.in. wymieniono wszystkie skorodowane elementy - podają przedstawiciele PKT. - Następnie rozpoczęto montaż poszycia bocznego, w trakcie którego blachy zostały do konstrukcji trolejbusu przyklejone, lecz na ich łączeniu zachowano oryginalną metodę przykręcania na śruby. W międzyczasie, w trakcie prac przy nadwoziu, poddano pełnej rewitalizacji cały układ napędowy, osie, podstawy pantografów oraz rezystory. Trolejbus został zabezpieczony przed korozją, nałożono ostatnią warstwę lakieru, a następnie zamontowano napęd i wnętrze, co oficjalnie zakończyło prace remontowe nad pojazdem.

Ostatni kurs zabytkowymi pojazdami odbędzie się według regularnej trasy. Trolejbusy będą wyjeżdżać od pętli Grabówek SKM, przez ul. Morską, Podjazd, 10 Lutego, Świętojańską, al. Zwycięstwa do pętli Orłowo SKM Klif. W trolejbusach linii 326 jak zwykle będzie obowiązywała taryfa zwykła ZKM Gdynia.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto