Gdynia. Nowe budowy i remonty statków dzięki specjalnej przegrodzie w suchym doku

Jacek SieńskiZaktualizowano 
Przegroda zamontowana w suchym doku stoczni Crist pozwala lepiej go wykorzystywać.
Przegroda zamontowana w suchym doku stoczni Crist pozwala lepiej go wykorzystywać. Crist Gdańsk
Wielki suchy dok w Gdyni, należący do stoczni w Crist SA, można dziś podzielić na dwie części. Pozwala na to ruchoma przegroda, którą zamontowano w połowie sierpnia, a pod koniec tego samego miesiąca przeprowadzono pomyślnie jej próby wytrzymałościowe. Projekt przegrody opracowała spółka Inżynieria, Doradztwo, Ekologia IDEK w Gdańsku. Natomiast samą konstrukcję ze stali o podwyższonej wytrzymałości i mającą masę 350 ton wykonała samodzielnie stocznia . Inwestycja kosztowała około 1 mln euro.

- Już wykorzystaliśmy możliwości, jakie daje nam podział doku - podkreśla Andrzej Szwarc, pełnomocnik zarządu spółki Crist. - W jego części przylegającej do przedpola doku, budowany jest statek do posadawiania na dnie morskim wież elektrowni wiatrowych dla niemieckiej firmy Beluga. Natomiast w drugiej, odgrodzonej części doku, od strony akwenu portowego, wyremontowaliśmy dwa statki, które wprowadzono, a po zakończeniu robót stoczniowych - wyprowadzono z niego.

Stocznia Crist realizuje kontrakt wart 200 mln euro

Dzięki możliwości częściowego zalewania doku, będzie on pełnił również funkcję rejonu przeładunkowego. Gdy w jednej osuszonej części będzie budowany statek, to do drugiej, wypełnionej wodą, mogą wpływać statki przywożące między innymi ładunki ciężkie, mające masę do 1000 ton, bo taki unos ma wielka suwnica operująca nad jego niecką. Dok ma długość 379 metrów, szerokość 70,5 metra i wysokość - 8 metrów. Przegroda dzieli dok na części o długościach 158 metrów i 221 metrów. Pozwala to na równoczesne budowanie lub remontowanie statków o podobnych długościach, a w razie potrzeby, po usunięciu przegrody, znacznie większych.

Przegroda jest wstawiana lub wystawiana z niecki doku przez suwnicę. Opiera się ona na poprzecznej belce, wspartej na oczepie doku, będącym górną krawędzią ścian i progu oporowym. Szczelność przegrodzie zapewnia nacisk masy wody, wpuszczonej do odgrodzonej części niecki i specjalne, twarde uszczelki na jej obwodzie.

Wielki dok (SD II) zbudowano w 1977 roku, co umożliwiało ówczesnej Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni oferowanie statków o nośności do 400 tys. ton. Już na etapie jego projektowania przewidywano oddzielenie go dwoma przegrodami, choć o innej konstrukcji niż obecna.

Niezależnie od zamontowanej przegrody w suchym doku, stocznia Crist realizuje w swoim zakładzie nr 2 w Gdyni kolejną inwestycję, która warta jest ok. 20 mln zł. W hali prefabrykacji kadłubów K 2 instalowane są maszyny i urządzenia do produkowania podwodnych fundamentowych elementów wież elektrowni wiatrowych, osiągających masę do 1000 ton. Są to zwijarki do płyt stalowych o szerokości 3 m i przekroju ponad 150 mm oraz linie spawalnicze. Urządzeń o takich możliwościach nie ma, poza stocznią Crist, żadna firma w kraju.

- Wytwórnia fundamentów wież ma być uruchomiona w połowie października, po zainstalowaniu i odbiorze technicznym wszystkich maszyn oraz przeszkoleniu pracowników, którzy mają je obsługiwać. Gdy będziemy pewni, że urządzenia dobrze działają, podpiszemy pierwsze kontrakty na dostawy fundamentów. Na początek liczymy na zamówienie u nas około 25 takich ciężkich obiektów. Obecnie realizujemy 16 różnych projektów. Wśród nich są budowy dla armatorów zagranicznych statków offshore, 4 trawlerów rybackich, 2 promów komunikacyjnych i statku badawczego. Negocjujemy z kolejnymi kontrahentami, między innymi w sprawie dostarczenia odbiorcy z Wielkiej Brytanii stalowych wrót śluz - dodaje Szwarc.

1 mln - tyle euro kosztowała przegroda umożliwiająca dzielenie gdyńskiego doku.

Weź udział w akcji Chcemy Taniego Paliwa - podpisz petycję do rządu

Codziennie rano najświeższe informacje z Gdyni prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

polecane: Komentarze ze sztabów wyborczych po ogłoszeniu wyników sondażowych

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3