Gdynia nie sprzyja kierowcom - wynika z raportu OPONEO
- Zakres cech, które powinno mieć miasto przyjazne kierowcom, jest szeroki. Obejmuje takie zagadnienia, jak szybkość poruszania się zmotoryzowanych, liczbę zgłoszonych kolizji czy parkowanie (w tym rozwój sieci Park & Go). Uwzględnia także koszty ponoszone przez kierowców – taryfikatory stref parkowania, wydatki na ubezpieczenia, wymianę opon czy średnie ceny paliw. Zwracana jest również uwaga na rozwiązania mające na celu promowanie ekojazdy. Stąd dodatkowe punkty mogło otrzymać miasto z rozwiniętym systemem carsharingowym czy dużą dostępnością stacji ładowania - czytamy na stronie raportu OPONEO.
Gdynia w rankingu miast do 300 tys. mieszkańców uplasowała się na ostatnim miejscu ex aequo z Białymstokiem. Miasto jednak ma swoje zalety. Jak wskazuje ranking, w Gdyni mamy ponad dwa razy więcej samochodów w systemie car-sharingowym niż drugie w tej kategorii Katowice. Z wynikiem 332 współdzielonych aut Gdynia może śmiało konkurować z grupą metropolii powyżej 300 tys. mieszkańców – całościowo byłaby piąta. Północna część Trójmiasta jest również przyjazna dla właścicieli e-samochodów. Przez rok liczba stacji ładowania wzrosła o 25%, dzięki czemu na koniec 2022 roku było ich 35. Nie dziwi więc fakt, że w tym czasie przybyło aż 67 aut elektrycznych z rejestracją GA.
Problemy Gdyni zaczynają się natomiast w parkowaniu, cenie wymiany opon czy ubezpieczeniu OC. Wysoki jest również współczynnik kolizji, na 1000 gdynian przypada ich prawie 10. Miasto nie ma systemu Park & Go, a Strefa Płatnego Parkowania należy do jednych z najdroższych w kraju. Za parkowanie w Gdyni musimy zapłacić ponad dwa razy więcej niż w Białymstoku. SPP jest także płatna najdłużej, czyli 12 godzin dziennie od poniedziałku do piątku. Na plus przemawiają za to dogodne gdyńskie abonamenty na parkingi. Ceny paliw w Gdyni wyróżnia z kolei duże zróżnicowanie. Benzyna bezołowiowa była najtańsza wśród miast do 300 tys. mieszkańców, za to relatywnie dużo kosztowało LPG.
- Gdynia, aby ubiegać się o miano miasta przyjaznego kierowcom, musi przeprowadzić znaczącą metamorfozę. Duża liczba kolizji przyczynia się do drogich ubezpieczeń OC, a kosztowna strefa parkowania i brak systemu Park and Go wpłynęły na jej ostatnie miejsce w rankingu (wspólnie z Białymstokiem). Jednak Gdynia ma swoje zalety, takie jak rozwinięta sieć carsharingowa oraz wzrost liczby stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Przy odpowiednich działaniach miasto może poprawić swoją pozycję i stać się bardziej przyjaznym miejscem dla kierowców - analizują twórcy rankingu.
Pełen ranking możemy przeczytać TUTAJ.

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?