Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia nieprzyjazna kierowcom? Raport OPONEO o miastach bezlitosny dla tej części Trójmiasta. Gdynia na samym końcu

OPRAC.: ŁK
Według rankingu OPONEO Gdynia nie jest miejscem przyjaznym kierowcom.
Według rankingu OPONEO Gdynia nie jest miejscem przyjaznym kierowcom. Przemyslaw Swiderski
Gdynia w raporcie OPONEO. Znana firma, we współpracy z aplikacją Yanosik, przygotowała raport miast przyjaznym kierowcom. To już siódma edycja rankingu, który bazuje na systemie punktowym i tym samym pozwala ocenić sytuację w każdym analizowanym mieście z osobna. Jak wypadła w nim Gdynia?

Gdynia nie sprzyja kierowcom - wynika z raportu OPONEO

- Zakres cech, które powinno mieć miasto przyjazne kierowcom, jest szeroki. Obejmuje takie zagadnienia, jak szybkość poruszania się zmotoryzowanych, liczbę zgłoszonych kolizji czy parkowanie (w tym rozwój sieci Park & Go). Uwzględnia także koszty ponoszone przez kierowców – taryfikatory stref parkowania, wydatki na ubezpieczenia, wymianę opon czy średnie ceny paliw. Zwracana jest również uwaga na rozwiązania mające na celu promowanie ekojazdy. Stąd dodatkowe punkty mogło otrzymać miasto z rozwiniętym systemem carsharingowym czy dużą dostępnością stacji ładowania - czytamy na stronie raportu OPONEO.

Gdynia w rankingu miast do 300 tys. mieszkańców uplasowała się na ostatnim miejscu ex aequo z Białymstokiem. Miasto jednak ma swoje zalety. Jak wskazuje ranking, w Gdyni mamy ponad dwa razy więcej samochodów w systemie car-sharingowym niż drugie w tej kategorii Katowice. Z wynikiem 332 współdzielonych aut Gdynia może śmiało konkurować z grupą metropolii powyżej 300 tys. mieszkańców – całościowo byłaby piąta. Północna część Trójmiasta jest również przyjazna dla właścicieli e-samochodów. Przez rok liczba stacji ładowania wzrosła o 25%, dzięki czemu na koniec 2022 roku było ich 35. Nie dziwi więc fakt, że w tym czasie przybyło aż 67 aut elektrycznych z rejestracją GA.

Problemy Gdyni zaczynają się natomiast w parkowaniu, cenie wymiany opon czy ubezpieczeniu OC. Wysoki jest również współczynnik kolizji, na 1000 gdynian przypada ich prawie 10. Miasto nie ma systemu Park & Go, a Strefa Płatnego Parkowania należy do jednych z najdroższych w kraju. Za parkowanie w Gdyni musimy zapłacić ponad dwa razy więcej niż w Białymstoku. SPP jest także płatna najdłużej, czyli 12 godzin dziennie od poniedziałku do piątku. Na plus przemawiają za to dogodne gdyńskie abonamenty na parkingi. Ceny paliw w Gdyni wyróżnia z kolei duże zróżnicowanie. Benzyna bezołowiowa była najtańsza wśród miast do 300 tys. mieszkańców, za to relatywnie dużo kosztowało LPG.

- Gdynia, aby ubiegać się o miano miasta przyjaznego kierowcom, musi przeprowadzić znaczącą metamorfozę. Duża liczba kolizji przyczynia się do drogich ubezpieczeń OC, a kosztowna strefa parkowania i brak systemu Park and Go wpłynęły na jej ostatnie miejsce w rankingu (wspólnie z Białymstokiem). Jednak Gdynia ma swoje zalety, takie jak rozwinięta sieć carsharingowa oraz wzrost liczby stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Przy odpowiednich działaniach miasto może poprawić swoją pozycję i stać się bardziej przyjaznym miejscem dla kierowców - analizują twórcy rankingu.

Pełen ranking możemy przeczytać TUTAJ.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto