Gdynia na trasie korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk

Agata GrzegorczykZaktualizowano 
Estakada
Estakada T. Bołt
Porozumienie w sprawie nadania trasie Goeteborg - Karlskrona - Gdynia statusu drogi europejskiej i wniosek do premiera o opracowanie planu rozwoju tzw. korytarza Północ - Południe, przebiegającego m.in. przez woj. pomorskie - to efekt gdyńskiego spotkania marszałków województw ulokowanych wzdłuż trasy przebiegu polskiej części korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk.

Ewentualne nadanie statustu drogi europejskiej trasie biegnącej przez Gdynię szczególnie interesuje gdyńskich urzędnikow, bo niemałą rolę odgrywa tu pewna droga powiatowa...

Estakada Kwiatkowskiego, bo o niej mowa, formalnie jest drogą powiatową. Wybudowana, co prawda, z udziałem środków unijnych, ale od początku do końca jest inwestycją gdyńską - miasta i portu. I choć ma znaczenie drogi krajowej, a nawet europejskiej, bo łączy porty polskie z portami w Trieście i Wenecji, to ciężar jej utrzymania spoczywa na budżecie miasta.

- Czynimy starania, by estakadę Kwiatkowskiego przejęła administracja państwowa - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - I tak, inicjując i przeprowadzając inwestycję, wyręczyliśmy tu państwo. Chcemy, by choć jej utrzymanie administracja państwowa zdjęła z naszych barków. Jednak Skarb Państwa jej nie chce.

Niewątpliwie łatwiej będzie namówić instytucje państwowe do przejęcia Trasy Kwiatkowskiego, jeśli pojawi się wola finansowania jej utrzymania ze strony urzędników europejskich. Podpisane wczoraj porozumienia mogą wydatnie się do tego przysłużyć. Są one bowiem dowodem zainteresowania polskich samorządów i organizacji pozarządowych tworzeniem korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk.

List intencyjny w sprawie korytarza podpisany przez marszałków siedmiu województw leżących na jego trasie (pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, łódzkiego, wielkopolskiego i śląskiego) jako przedstawiciel Pomorza sygnował Mieczysław Struk.

- Celem porozumienia jest wytworzenie sytuacji, w której polskie regiony przemawiać będą jednym głosem w europejskiej i ogólnopolskiej dyskusji na temat roli Morza Bałtyckiego, gospodarki morskiej i przebiegu korytarzy transportowych - twierdzi marszałek Struk.

List jest następstwem porozumień, które zostały zawarte w ubiegłym roku w Brukseli i dotyczą realizacji korytarza kolejowego Północ - Południe (Gdańsk/Gdynia - Warszawa - Brno/Bratysława - Wiedeń - Bolonia) i autostrady Gdańsk - Brno - Wiedeń. W wyniku porozumienia, które podpisane zostało w Gdyni, powołana zostanie grupa robocza działająca pod przewodnictwem województwa pomorskiego.

Porozumienia dotyczyły też promowania gmin położonych wzdłuż przebiegu trasy korytarza Bałtyk - Adriatyk, np. wzdłuż A1.

polecane: Polska jest częścią zagłębia motoryzacyjnego Europy

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3