Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia na trasie korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk

Agata Grzegorczyk
Estakada
Estakada T. Bołt
Porozumienie w sprawie nadania trasie Goeteborg - Karlskrona - Gdynia statusu drogi europejskiej i wniosek do premiera o opracowanie planu rozwoju tzw. korytarza Północ - Południe, przebiegającego m.in. przez woj. pomorskie - to efekt gdyńskiego spotkania marszałków województw ulokowanych wzdłuż trasy przebiegu polskiej części korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk.

Ewentualne nadanie statustu drogi europejskiej trasie biegnącej przez Gdynię szczególnie interesuje gdyńskich urzędnikow, bo niemałą rolę odgrywa tu pewna droga powiatowa...

Estakada Kwiatkowskiego, bo o niej mowa, formalnie jest drogą powiatową. Wybudowana, co prawda, z udziałem środków unijnych, ale od początku do końca jest inwestycją gdyńską - miasta i portu. I choć ma znaczenie drogi krajowej, a nawet europejskiej, bo łączy porty polskie z portami w Trieście i Wenecji, to ciężar jej utrzymania spoczywa na budżecie miasta.

- Czynimy starania, by estakadę Kwiatkowskiego przejęła administracja państwowa - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - I tak, inicjując i przeprowadzając inwestycję, wyręczyliśmy tu państwo. Chcemy, by choć jej utrzymanie administracja państwowa zdjęła z naszych barków. Jednak Skarb Państwa jej nie chce.

Niewątpliwie łatwiej będzie namówić instytucje państwowe do przejęcia Trasy Kwiatkowskiego, jeśli pojawi się wola finansowania jej utrzymania ze strony urzędników europejskich. Podpisane wczoraj porozumienia mogą wydatnie się do tego przysłużyć. Są one bowiem dowodem zainteresowania polskich samorządów i organizacji pozarządowych tworzeniem korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk.

List intencyjny w sprawie korytarza podpisany przez marszałków siedmiu województw leżących na jego trasie (pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, łódzkiego, wielkopolskiego i śląskiego) jako przedstawiciel Pomorza sygnował Mieczysław Struk.

- Celem porozumienia jest wytworzenie sytuacji, w której polskie regiony przemawiać będą jednym głosem w europejskiej i ogólnopolskiej dyskusji na temat roli Morza Bałtyckiego, gospodarki morskiej i przebiegu korytarzy transportowych - twierdzi marszałek Struk.

List jest następstwem porozumień, które zostały zawarte w ubiegłym roku w Brukseli i dotyczą realizacji korytarza kolejowego Północ - Południe (Gdańsk/Gdynia - Warszawa - Brno/Bratysława - Wiedeń - Bolonia) i autostrady Gdańsk - Brno - Wiedeń. W wyniku porozumienia, które podpisane zostało w Gdyni, powołana zostanie grupa robocza działająca pod przewodnictwem województwa pomorskiego.

Porozumienia dotyczyły też promowania gmin położonych wzdłuż przebiegu trasy korytarza Bałtyk - Adriatyk, np. wzdłuż A1.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto