Podchorążowie głównie pełnili obowiązki oficera wachtowego, zarówno nawigatora, jak i mechanika okrętowego. Zapoznali się z zimowymi warunkami hydrometeorologicznymi i nawigacyjnymi panującymi na Morzu Bałtyckim oraz w Cieśninach Bałtyckich.
Wybory Miss AMW. Zobacz zdjęcia
Wraz z załogą stałą na ORP „Poznań” zaokrętowanych jest 41 podchorążych. Są to studenci wojskowi Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego oraz Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego Akademii Marynarki Wojennej.
- W czasie praktyki pokonali blisko 2000 mil morskich i spędzili ponad 200 godzin na morzu. Przyszli oficerowie poznali budowę okrętu, jego urządzenia i mechanizmy oraz organizację codzienną i bojową jednostki. Trasa rejsu zaplanowana została tak, aby była jak najbardziej zróżnicowana pod względem nawigacyjnym. ORP „Poznań” wychodząc z Gdyni na Morze Bałtyckie skierował się do Świnoujścia - mówi kmdr ppor. Wojciech Mundt, rzecznik prasowy Akademii Marynarki Wojennej.
Wszedł do portu w poniedziałek, 6 lutego. Jednak następnego dnia już nastąpiło wyjście i rejs w kierunku Cieśnin Bałtyckich, a pierwszą z nich był Wielki Bełt. Następnie okręt przeszedł przez Kattegat i Skagerrak. Tam nastąpił powrót z powrotem do Kattegatu i poprzez Sund wyjście na Bałtyk. W czasie rejsu studenci pełnili wachty morskie oraz prowadzone były zajęcia programowe. Na głównym stanowisku dowodzenia trwało intensywne szkolenie – praktykanci Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego określali poprawki urządzeń nawigacyjnych, prowadzili dziennik nawigacyjny i pracowali na mapach.
- Mieli okazję doskonalić umiejętności bezpiecznego prowadzenia okrętu w warunkach wzmożonego ruchu oraz metodykę prawidłowego i bezpiecznego pływania w warunkach ścieśnionych w okresie zimowym. Okręty Marynarki Wojennej wykonują zadania przez cały rok, w związku z tym wiedza o tym jak akwen Morza Bałtyckiego może się zmienić podczas zimy jest bardzo przydatna - dodaje.
Natomiast podchorążowie Wydziału Mechaniczno- Elektrycznego prowadzili dziennik maszynowy i formularze techniczne kluczowych mechanizmów na okręcie. Jednocześnie doskonalili umiejętności związane z diagnostyką eksploatacyjną maszyn i urządzeń okrętowych. Podczas ruchu okrętu studenci WME nadzorowali pracę urządzeń napędu głównego oraz mechanizmów pomocniczych. Pod nadzorem oficera mechanika pełnili również wachtę na stanowisku dowodzenia działem mechanicznym w morzu.
ORP „Poznań”, wspólnie z bliźniaczymi okrętami noszącymi imiona polskich miast Lublina, Gniezna, Krakowa i Torunia, wchodzi w skład 2. Dywizjonu Okrętów Transportowo – Minowych 8. Flotylli Obrony Wybrzeża im. wiceadmirała Kazimierza Porębskiego w Świnoujściu. Okręty transportowo-minowe proj. 767, typu „Lublin”, zbudowane zostały w Stoczni Północnej w Gdańsku.
Przeznaczone są do załadunku z nieuzbrojonego brzegu, transportu morzem i wysadzenia na nieuzbrojony brzeg techniki wojskowej oraz żołnierzy desantu morskiego, może również transportować i stawiać miny morskie w obronnych zagrodach minowych. Okrętem dowodzi kmdr ppor. Mariusz Pioś, a kierownikiem praktyki jest kmdr por. Dariusz Szulc.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?