Najwięcej w mieście przystąpiło do nauki uczniów szkół podstawowych. Jest ich aż 17 tysięcy. Niemal 9 tysięcy uczniów kształci się w Gdyni na szczeblu ponadpodstawowym.
- 27 tysięcy osób, ponad trzy tysiące nauczycieli i ponad 1300 pracowników obsługi administracji. To spora liczba - nie ukrywa Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent miasta.
Przygodę ze szkołą w Gdyni rozpoczęło 2009 dzieci. Tylu właśnie jest nowych uczniów w pierwszych klasach szkół podstawowych. Nastąpiła także inauguracja funkcjonowania przedszkoli. Dla najmłodszych gdynian przygotowano 237 oddziałów, do których uczęszczać będzie łącznie 5830 dzieci.
Inauguracja roku szkolnego nieprzypadkowo odbyła się w Gdyni w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 na Grabówku. Połączona została z otwarciem nowego budynku z jedenastoma nowymi pracowniami i warsztatami. Inwestycja znacząco podniesie poziom kształcenia. Uczniowie w nowym budynku mają do dyspozycji m.in. warsztat samochodowy, motocyklowy wraz ze stacją diagnostyczną pojazdów, salę frezarską CNC, pracownię montażu kadłubów okrętowych, czy samolot, który pomoże w edukacji mechaników lotniczych.
- Nie wszystkie zakłady pracy dysponują takim sprzętem, jaki tutaj mamy - cieszy się Irena Szafranek, dyrektor CKZiU nr 1 w Gdyni. - Pracodawcy bardzo chętnie przyjmują naszych uczniów na zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe, które odbywają się w klasach wyższych. Natomiast starsze klasy przygotowują się tutaj na warsztatach do egzaminów zawodowych.
Także w Zespole Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Leszczynkach powstało nowe skrzydło z sześcioma pracowniami. Inwestycja pochłonęła dziewięć milionów złotych.
- Bardzo się cieszę, że nasza szkoła została rozbudowana i unowocześniona - mówi Dorota Kotwicka, nowa dyrektor Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni. - Mamy teraz świetne warunki do edukacji młodzieży. Uczniowie zyskali nowoczesne pracownie i mogą kształcić się używając najnowszego sprzętu. Ta praktyczna wiedza z pewnością przyda im się na rynku pracy.
Pracownię informatyczną wyposażono w analizatory sieciowe z funkcją testera okablowania sieciowego. Pracownie elektroniczną, elektryczną i chłodniczą w telewizory, kamery cyfrowe i termowizyjne, przekaźniki, w tym napięciowe i mikroprocesorowe oraz autotransformatory. Pracownia technologii mechanicznych zyskała cztery minicentra obróbcze tokarsko-frezarskie, frezarki oraz tokarki uniwersalne i CNC. Uczniowie mogą już w niej korzystać także z programu do projektowania procesów obróbki i programowania obrabiarek CNC na siedemnastu stanowiskach, a także programu projektowania i symulacji układów pneumatycznych i hydraulicznych oraz sterowania elektrycznego Fluid SIM 5.
Z kolei pracownia elektroniczna otrzymała zestaw laboratoryjnych urządzeń do analizy sygnałów audio-video w szafie rack z urządzeniami i wyposażeniem. Powstała również pracownia językowa z systemem cyfrowego laboratorium językowego na 24 stanowiska. Nie zapomniano ponadto o pracowniach chłodniczej i klimatyzacyjnej. Zakupiono na ich potrzeby m.in.: zestaw do ćwiczeń do techniki klimatyzacyjnej, absorpcyjne urządzenie chłodnicze, urządzenie chłodnicze z komorą chłodzenia i zamrażania, zestaw narzędzi do serwisowania urządzeń chłodniczych, a także zestaw eksperymentalny do techniki chłodzenia i klimatyzacji i przenośną stację napełniania i odzysku czynnika chłodzącego.
CKZiU nr 1 oraz Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych to oczywiście nie są jedyne placówki, kształcące w Gdyni w powracających do łask zawodach technicznych. Innym przykładem jest Zespół Szkół Ekologiczno-Transportowych w Leszczynkach. Jest to jedna z 47 placówek edukacyjnych w Polsce, które współpracują z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. W kształceniu na kierunkach m.in. technik transportu kolejowego i technik automatyk sterowania ruchem kolejowym. Najlepsi uczniowie liczyć mogą też na stypendia od PKP PLK oraz w przyszłości na zatrudnienie w tej spółce.
- Budujemy nowoczesną kolej dzięki modernizacji kolejowych szlaków, montażowi systemów i urządzeń komputerowych oraz poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań - mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Do tych działań potrzebujemy kadry specjalistów. Dlatego od kilku lat rozwijamy współpracę ze szkołami. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewniają wsparcie w edukacji, atrakcyjne stanowiska pracy i rozwój zawodowy.
W ostatnich dniach nastąpiły też zmiany na stanowiskach dyrektorów gdyńskich placówek oświatowych. Po latach pracy z kierowaniem niektórymi z nich pożegnali się :
- Regina Hetak ze Szkoły Podstawowej nr 23 na Wzgórzu Świętego Maksymiliana,
- Jolanta Kasperek-Sut z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 6 na Wzgórzu Świętego Maksymiliana,
- Barbara Bogdanowicz z Przedszkola nr 18 na Obłużu,
- Marek Ambrosiewicz ze Szkoły Podstawowej nr 28 w Babich Dołach,
- Marian Deręgowski z Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Leszczynkach,
- Ewa Stoińska ze Szkoły Podstawowej nr 29 w Leszczynkach,
- Beata Szymborska z Przedszkola nr 32 „Cisowiaczki” w Cisowej,
- Rozalia Konkiel z Zespołu Szkół Specjalnych nr 17 w Działkach Leśnych.
Na skutek postępowań konkursowych powierzono obowiązki dyrektorów w gdyńskich placówkach oświatowych następującym pedagogom:
- Jolanta Sobótka – Przedszkole nr 16,
- Monika Domańska–Ożga – Przedszkole nr 18,
- Martyna Daniluk – Przedszkole nr 19,
- Iwona Tryzna – Przedszkole nr 28,
- Beata Kreft – Przedszkole nr 32 „ Cisowiaczki”,
- Elżbieta Kondracka – Przedszkole nr 44,
- Mariola Parat–Lipińska – Przedszkole nr 46 „Jaś i Małgosia”,
- Ewa Lemanszek – Przedszkole nr 47 „Leśna Pętelka”,
- Hanna Nowak – Przedszkole nr 52,
- Marek Dąbkowski – Szkoła Podstawowa nr 10,
- Monika Małyszko – Szkoła Podstawowa nr 17,
- Marta Szymańska – Szkoła Podstawowa nr 20,
- Tomasz Ogrodnik – Szkoła Podstawowa nr 23,
- Alicja Bajduszewska – Szkoła Podstawowa nr 26,
- Agnieszka Szwejkowska–Kulpa – Szkoła Podstawowa nr 28,
- Iwona Chudyszewicz – Szkoła Podstawowa nr 29,
- Danuta Maliszewska – Szkoła Podstawowa nr 51,
- Irena Piotrowska – Szkoła Podstawowa nr 52,
- Wiesław Kosakowski – III Liceum Ogólnokształcące,
- Dorota Dunst – V Liceum Ogólnokształcące,
- Ewa Piątek – XIV Liceum Ogólnokształcące,
- Małgorzata Onasch–Ptaszyńska – Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 6,
- Witold Chudyszewicz – Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8,
- Marek Prusak – Zespół Szkół Sportowych,
- Anna Marlewska – Zespół Szkół Administracyjno–Ekonomicznych,
- Bogusława Flisykowska – Zespół Szkół Hotelarsko–Gastronomicznych,
- Dorota Kotwicka – Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych,
- Konrad Walczak – Zespół Szkół Ekologiczno–Transportowych,
- Irena Szafranek – Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1,
- Krystyna Stadnicka – Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2,
- Barbara Latocha – Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 3,
- Marzanna Mróz – Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna nr 2,
- Anna Kordzińska–Grabowska – Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna nr 3,
- Jolanta Złoch – Szkolne Schronisko Młodzieżowe,
- Alicja Spica – Specjalny Ośrodek Szkolno–Wychowawczy nr 1.
Większość z nich pozostała na kolejną kadencję. Niektórzy zastąpili na stanowiskach dyrektorów odchodzących m.in. na zasłużone emerytury.
Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego nastąpiły też tradycyjne zmiany w rozkładach jazdy komunikacji miejskiej. Przywrócono funkcjonowanie linii szkolnych 244 i 265. Zwiększona została liczba kursów na liniach S, 21, 31, 140, 141, 146, 147, 159, 160, 173, 181, 700 i 760. To dlatego, że ponownie wykonywane są kursy szkolne oznaczone w rozkładach jazdy literą „s”.
Zawieszone zostało dodatkowo funkcjonowanie linii sezonowych: M, 309, 321, 326 i 365 oraz wakacyjnych połączeń Orłowski meleks. Natomiast linia pospieszna G oraz trolejbusowa 320 kursować będą do 30 września.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?