Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia: III Forum Wizja Rozwoju zakończone (24-25.08.2020). W Akademii Marynarki Wojennej gościł premier Mateusz Morawiecki

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
III Forum Wizja Rozwoju w Gdyni zostało zakończone.
III Forum Wizja Rozwoju w Gdyni zostało zakończone. Przemysław Świderski
W Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni zakończyło się we wtorek 25 sierpnia III Forum Wizja Rozwoju, największe wydarzenie gospodarcze w tym roku w północnej Polsce.

Aby przez dwa dni dyskutować o ekonomii, nad morze zjechali eksperci z całego kraju. W poniedziałek jednym z głównych tematów był wpływ koronawirusa na gospodarkę. Nawiązał do niego w swoim wystąpieniu premier Mateusz Morawiecki, honorowy patron forum.

- Pierwsze miesiące udowodniły, że umiemy radzić sobie z epidemią lepiej, niż inne kraje – mówił Mateusz Morawiecki. - Na wykresie pokazującym, jak państwa radzą sobie z ochroną zdrowia obywateli oraz ratowaniem miejsc pracy, Polska była w prawym górnym rogu, najlepszym miejscu, w którym być mogła. Jesteśmy stawiani za wzór, ze względu na to, jak do tej pory poradziliśmy sobie z problemami gospodarczymi.

Ważnym tematem, wywołującym na Pomorzu spore emocje, jest fuzja Orlenu z Lotosem. Podczas forum nie mogło zabraknąć dyskusji o tej kwestii.

- Prowadzone przez nas fuzje są gwarancją bezpieczeństwa i zapewnią rozwój w kolejnych dekadach - zapewniał Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. - Bezpieczeństwa energetycznego kraju nie możemy opierać wyłącznie na jednym segmencie działalności. Będziemy skuteczniejsi, jeśli zdywersyfikujemy przychody. W ten sposób uodpornimy się na wahania otoczenia.

- Obecnie Polska stoi w obliczu transformacji energetycznej - dodał Paweł Jan Majewski, prezes zarządu Grupy Lotos. -Widzimy, jak zmienia się sektor paliwowo-energetyczny. Przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen pozwoli stworzyć dużego gracza, konkurencyjnego w regionie, który dołączy do światowej czołówki.

Pierwszego dnia forum dyskutowano także m.in. o inteligentnych specjalizacjach dla Pomorza oraz szansach, jakie stwarza dla polskich i trójmiejskich stoczni rozwój floty offshore i morskiej energetyki wiatrowej. Kolejne, ważne tematy dla regionu, poruszane były we wtorek. Analizowano perspektywy rozwoju autostrad morskich. Kolejnym z tematów były przewozy morskie. Dyskutowano też, w jaki sposób przekop Mierzei Wiślanej, a także wykorzystanie Wisły do transportu towarów mogą przyczynić się do rozwoju gospodarczego Pomorza i całego kraju.

Jednym z najciekawszych tematów dla Trójmiasta i regionu była we wtorek analiza efektywności budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni. Ta potężna inwestycja, której kosztorys szacowany jest wstępnie na kilka miliardów złotych, realizowana ma być w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

- W tej chwili jesteśmy już po ocenie efektywności - mówi Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia S.A. - Wykazała, że ten projekt jest ekonomicznie uzasadniony. Równolegle prowadzimy bardzo zaawansowane badania środowiskowe, które są najdłuższym i najtrudniejszym etapem do pokonania, zanim zostanie wbita w ziemię pierwsza łopata. Choć w tym wypadku właściwiej byłoby powiedzieć, że w dno morza. O tym projekcie mówimy od 2018 roku. Wtedy rozpoczęły się pierwsze przygotowania.

Maciej Krzesiński dodał, że budowa Portu Zewnętrznego przyniesie ogromne profity dla całego kraju, regionu, Trójmiasta i Gdyni.

- To jest kontynuacja idei, którą forsował Tadeusz Wenda - zaznacza dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą w ZMPG S.A. - Można powiedzieć, że budujemy nowy port. W tych warunkach, jakie dziś mamy, nie możemy już mocniej się rozwijać. Dlatego musimy wychodzić w morze. Dzięki temu będziemy mieli blisko 2,5 kilometra nowych nabrzeży i 180 hektarów dodatkowej powierzchni. To jest blisko podwojenie powierzchni dzisiejszego portu.

Eksperci ocenili, że realizacja Portu Zewnętrznego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego jest słuszną koncepcją. Wymienili kilka zalet takiego rozwiązania.

- Bardzo wiele portów na świecie realizowanych jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. To dobra droga. Szczególnie teraz, w epoce po koronawirusie, kiedy będzie brakować środków na realizację inwestycji - mówiła Alina Sarnacka, ekspert ds. partnerstwa publiczno-prywatnego. - Jest to koncepcja, która zapewnia nie tylko finansowanie, ale z założenia jest o wiele bardziej efektywna, niż realizacja w tradycyjnej formule. Badania wykazują ponadto, że inwestycje w formule PPP powstają o wiele szybciej.

- Zależy nam na pozyskaniu partnera, który przyniesie ze sobą nie tylko pieniądze na tę inwestycję, ale również przejmie część ryzyka związanego z funkcjonowaniem Portu Zewnętrznego – deklaruje Adam Meller, prezes ZMPG S.A. - Zainteresowanie jest całkiem spore. To nas cieszy, bo oznacza, że ten projekt jest atrakcyjny. Liczymy, że znajdzie się operator kontenerowy, który oprócz pieniędzy przyniesie ze sobą także ładunki.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto