Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia. Dworzec PKP. Rewolucja na torach

[email protected]
PKP Polskie Linie Kolejowe mają już gotowy projekt przebudowy stacji w Gdyni Głównej. Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie robót. Przebudowa ma rozpocząć się w połowie 2006 roku.

PKP Polskie Linie Kolejowe mają już gotowy projekt przebudowy stacji w Gdyni Głównej. Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie robót. Przebudowa ma rozpocząć się w połowie 2006 roku.
Jest to część ogromnej inwestycji, wartej 1,2 miliarda euro, obejmującej modernizację linii kolejowej E 65, łączącej Gdynię z Warszawą. Gdyńska część kosztować będzie około 100 mln złotych, z czego, tak jak w przypadku całej inwestycji, 85 procent pokryje Unia Europejska.
- Układ torowy przy stacji musi być przystosowany do obsługi szybkich pociągów. W tym celu zostanie całkowicie przebudowany na odcinku od stacji Wzgórze św. Maksymiliana aż do stacji Gdynia Stocznia - mówi Danuta Kumińska, rzecznik prasowy PKP PLK SA w Gdańsku. - Wymienione zostaną między innymi tory, podtorze i wszelkie instalacje i sieci.
Przeprowadzone zostanie wreszcie także odwodnienie torowisk. Gdynia jest bowiem jedną z niewielu stacji w Polsce, na której woda opadowa nie jest odprowadzana żadnymi kanałami, czy studzienkami. W miarę możliwości po prostu... wsiąka w torowisko. Na szczęście torowiska są na tyle nisko położone, że woda nie zalewa peronów, jak to się działo w Krakowie przed przeprowadzonym tam remontem.
Woda już nie postoi
Poprawiony zostanie układ torowy na samej stacji Gdynia Główna. Peron 5 zostanie przesunięty w stronę ul. Morskiej, tak, żeby pomiędzy nim, a peronem 4 zmieścił się drugi tor. Póki co pomiędzy peronem 4 a 5 przebiega tylko jeden tor. Jest to sytuacja bardzo niewygodna dla maszynistów, którzy wjeżdżając na dworzec mają po obu stronach pociągów perony z ludźmi. Wszystko to zostanie wykonane w ramach pierwszego etapu prac, który powinien zostać przeprowadzony w ciągu 36 miesięcy. Dopiero wtedy przyjdzie czas na etap drugi, od dawna oczekiwany przez pasażerów korzystających z gdyńskiego dworca. W jego ramach mają wreszcie zostać zadaszone perony dalekobieżne. Tej inwestycji nie można było przeprowadzić właśnie ze względu na brak odwodnienia torowisk. Nie byłoby dokąd odprowadzać wody opadowej spływającej z dachów.
Wyższe perony
Oprócz tego perony zostaną podwyższone, tak by pasażerowie wygodniej mogli wsiadać i wysiadać z pociągów. Na to jednak zaczekamy jeszcze dobrych kilka lat. Przetarg na tę inwestycję zostanie ogłoszony dopiero po zakończeniu modernizacji torowiska, czyli nie wcześniej jak w połowie 2009 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto