Zarząd Morskiego Portu Gdynia kolejne dwanaście miesięcy zakończył na sporym plusie. Zysk netto za ubiegły rok wyniósł prawie 57 mln zł. To co prawda znacznie mniej niż w roku 2011, kiedy ten sam wskaźnik sięgnął 95 mln zł, jednak portowych zarządów taki stan rzeczy absolutnie nie martwi. Jak podkreślają, o różnicy zadecydował brak wpływów z prywatyzacji.
Zobacz także plany inwestycyjne portu z ubiegłego roku
To źródło finansowania jeszcze się jednak nie skończyło, bowiem przygotowywane są właśnie kolejne transakcje zbycia większościowych pakietów akcji Bałtyckiej Bazy Masowej, gdzie jest już nawet oferent, Zakłady Azotowe w Tarnowie. Ostateczne decyzje zapaść mogą jeszcze w tym miesiącu. Prywatyzowany będzie ponadto Bałtycki Terminal Drobnicowy. Już zgłosiło się pięć firm. W maju będzie wiadomo, która z nich złożyła najlepszą ofertę. Końca procesu prywatyzacyjnego należy spodziewać się na początku przyszłego roku.
ZMPG nie ma się również czego wstydzić, jeśli spojrzeć na poziom przeładunków. Wyniósł on 15,8 mln ton i jest porównywalny do roku 2011, kiedy przekroczył 15,9 mln ton.
- Zeszłoroczny wynik jest trzecim w naszej historii - mówi Janusz Jarosiński, prezes ZMPG. - Co ważne, okazał się wyższy od naszych szacunków.
Trwa boom, nie tylko w Gdyni na przeładunki kontenerów. Dwa gdyńskie terminale, Bałtycki Terminal Kontenerowy i Gdyński Terminal Kontenerowy, zanotowały rekordowy wynik 676 tys. TEU. To o 60 tys. TEU więcej niż w roku 2011, który dotychczas był najlepszym w historii portu.
Czytaj także: Bardziej konkurencyjna Gdynia? Szansą jest pogłębienie portu
Aby przystosować portową infrastrukturę do przyjęcia coraz większych, mierzących nawet 370 m kontenerowców, ZMPG planuje potężne inwestycje. Wczoraj w Warszawie gościł wiceprezes portu Walery Tankiewicz, kontynuując rozmowy w sprawie odkupienia od Stoczni Marynarki Wojennej fragmentu nabrzeża Gościnnego, wyburzenia go i w konsekwencji wybudowania nowej, niemal 500-metrowej obrotnicy.
- Negocjacje są na dobrej drodze, uzyskaliśmy przychylność reprezentantów ministra skarbu i przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej - mówi Janusz Jarosiński.
Inwestycja ta powiązana jest z planowanym pogłębieniem do 15,5-16 m wewnętrznych akwenów portowych, co kosztować ma nawet pół miliarda złotych. Generalnie, tylko przez najbliższe trzy lata, ZMPG chce wydać na rozwój infrastruktury odpowiednio 148, 245 i 206 mln zł. Najważniejszymi inwestycjami w tym okresie będą zagospodarowanie okolic nabrzeża Bułgarskiego (154 mln zł brutto, zakończenie 2015 r.), rozbudowa infrastruktury do obsługi statków ro-ro (119 mln zł, 2014 r.) oraz drogowej i kolejowej (117 mln zł, zakończenie projektu w czerwcu 2014 r.).
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?