Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia chce ograniczyć emisję dwutlenku węgla. Nowe autobusy, farmy wiatrowe, Tristar - co jeszcze?

Szymon Szadurski
T. Bołt/R.Kwiatek/Archiwum DB
Władze Gdyni chcą ograniczać w mieście emisję dwutlenku węgla do atmosfery. W przyjętym programie na rzecz zrónoważonej energii zaplanowano szereg służących temu celowi działań proekologicznych.

Dziać się tak będzie na skutek przystąpienia Gdyni do europejskiego "Porozumienia między burmistrzami". Sygnatariusze tego dokumentu zobowiązali się, iż w stosunku do danych z 1999 r. na temat emisji dwutelnku węgla, do 2020 r. ograniczą ją o co najmniej 20 procent.

- Nam nawet uda się wykonać ten plan z nawiązką - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - W 1999 r. emisja dwutlenku węgla wyniosła 144 tys. ton. W 2020 r. będzie to około 109 tys. ton.

Jak podkreśla wiceprezydent Stępa, działania samorządowców będą prowadzone dwutorowo. Ograniczone zostanie zużycie energii, a co za tym idzie, emisja dwutlenku węgla we wszystkich instytucjach, związanych z samorządem. Miasto będzie też zachęcało do podobnych zachowań właścicieli prywatnych firm.

Czytaj także: Gdynia: Nowe Solarisy Urbino 18 już jeżdżą. Zobacz zdjęcia autobusów

- Nie możemy oczywiście ich do tego przymusić, jednak mamy nadzieję, że pójdą za naszym przykładem - mówi Marek Stępa. - Zresztą to się będzie opłacało. Mniejsze zużycie energii to niższe rachunki, a nikt nie lubi ich przecież płacić. W efekcie będziemy też oddychać bardziej zdrowym, czystszym powietrzem.

Aby osiągnąć ten cel, samorządowcy będą nadal wymieniać na nowocześniejszy tabor komunikacji miejskiej i rozbudowywać sieć trakcji trolejbusowej. Warto przypomnieć, iż w ostatnich latach komunalne spółki przewozowe inwestowały w zakup supernowoczesnych autobusów, emitujących mniej spalin do atmosfery, w tym pojazdów napędzanych gazem. Kontynuowane będzie uszczelnianie sieci kontrolowanego przez miasto, Okręgowego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej w Gdyni, co poskutkuje ograniczaniem strat ciepła podczas przesyłu do odbiorców. Miasto razem z partnerami z Gdańska i Sopotu zainwestuje w uruchomienie sieci inteligentnych skrzyżowań Tristar. Tylko Gdynia chce wydać na ten cel około 60 mln zł.

- Według danych ograniczy to korki i usprawni ruch na drogach, co przełoży się w skali roku na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery o tysiące ton - mówi Marek Stępa.

Czytaj także: Gdynia: Farmy wiatrowe na Pogórzu mają powstać. Mieszkańcy się boją

Nadal termomodernizowane będą kolejne budynki gdyńskich szkół. Miasto zamierza ponadto kontynuować program wsparcia finansowego dla mieszkańców, którzy chcą korzystać z odnawialnych źródeł energii, jak baterie słoneczne, czy pompy cieplne. Wiadomo też, że na terenie Gdyni powstać mają pierwsze farmy wiatrowe.

Codziennie rano najświeższe informacje z Gdyni prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto