Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia: Budowa publicznego terminala promowego w porcie wkroczyła w kolejną fazę. Wybudowano estakadę na górną rampę najazdową

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Tak wygląda obecnie budowa na Nabrzeżu Polskim.
Tak wygląda obecnie budowa na Nabrzeżu Polskim. ZMPG S.A.
Na terenie budowy Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia sfinalizowano już betonowanie drugiego odcinka estakady prowadzącej na górną rampę najazdową. To kolejny etap realizacji tej inwestycji, szacowanej na 222 miliony złotych.

Prace sfinalizowano przy użyciu dwóch dużych pomp. Poprzez wysięgniki o długości 56 i 48 metrów dostarczyły 912 metrów sześciennych betonu na konstrukcję nośną estakady. Te dość skomplikowane roboty realizowało na trzy zmiany pięćdziesięciu pracowników. Tymczasem przed wykonawcą, Korporacją Budowlaną Doraco, już stoją kolejne zadania do wykonania. Są to roboty izolacyjne, nawierzchniowe oraz montaż wyposażenia, w tym elementów bezpieczeństwa ruchu.

Trwają ponadto prace umocnieniowe dna. Kontynuowana jest budowa konstrukcji żelbetowej rampy ro-ro oraz Nabrzeża Polskiego. W budynku przyszłego terminalu zaplanowane zostały jeszcze prace wykończeniowe wewnętrzne, instalacyjne, fasadowe, dekarskie. Wokół gmachu powstają natomiast drogi dojazdowe, ogrodzenia, trwa też układanie kabli.

Budowa publicznego terminalu promowego jest największą, od blisko pół wieku inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia. Rozpoczęto ją w ubiegłym roku. Jej ukończenie umożliwi zawijanie do Gdyni promów o długości nawet 240 metrów.

Jednocześnie ulokowanie nowego terminala przy Nabrzeżu Polskim skróci czas związany z zawinięciem promów do portu. Ich ruch obsługiwany będzie w systemie dwupoziomowym. Bezpośredni dostęp do terminalu kolejowego umożliwi obsługę ładunków intermodalnych. Gmach połączony zostanie przez ul. Polską, Janka Wiśniewskiego, Trasę Kwiatkowskiego z obwodnicą Trójmiasta oraz autostradę A1. Inwestycja powstaje na terenie siedmiu hektarów. Sam terminal promowy będzie miał powierzchnię około 5,5 tysiąca metrów kwadratowych, z galerią o długości 200 metrów i łącznikiem ruchomym o szerokości 3,5 metra. Przy okazji realizacji tej inwestycji powstanie także m.in. magazyn o powierzchni około 900 metrów kwadratowych. i parking na dwieście aut.

Dzięki stworzeniu w przyszłości możliwości zasilania promów prądem podczas postoju inwestycja wpisuje się w ideę ograniczania zanieczyszczenia środowiska. Zadbają o to specjalne urządzenia, pozwalające na czerpanie energii elektrycznej bezpośrednio z nabrzeża. Taka technologia umożliwi wyłączenie silników i agregatów podczas postoju.

- Liczymy że nowe, większe statki, będą zasilane w sposób coraz bardziej ekologiczny, stosując np. paliwo LNG - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - Jesteśmy do obsługi tego typu statków w pełni przygotowani.

Sam terminal promowy wyposażony zostanie w nowoczesne, przygotowane specjalnie dla Portu Gdynia urządzenia, pozwalające na dostosowanie ramp i galerii pasażerskiej do różnej wielkości i typów statków. Istotnie ułatwi to wejście zejście na statek pasażerom poruszającym się zarówno pieszo jak i rowerami, czy samochodami.

- Terminal będzie miał charakter publiczny - dodaje prezes Adam Meller. - Oznacza to, że będzie na nim operował nie tylko jeden operator. Chcemy jako Port Gdynia stworzyć silną autostradę morską do Skandynawii. Terminal promowy zostanie przeniesiony z głębi portu i jest to bardzo ważne dla operatorów, by być jak najbliżej jego wyjścia. Będą działać zdecydowanie sprawniej i skuteczniej. Obsługa w porcie będzie krótsza, a czas to pieniądz. Spowoduje to większe zadowolenie ze strony naszych klientów i pasażerów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto