Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. Rola Centralnego Portu Komunikacyjnego w rozwoju polskiej gospodarki
Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada zintegrowanie ze sobą węzła lotniczego i kolejowego, które będą spójne z układem sieci drogowej. Inwestycja ma być zlokalizowana pomiędzy Warszawą a Łodzią.
– Powstanie CPK oznacza znaczącą poprawę warunków życia w kraju, to będzie skok, jakiego wcześniej w Polsce nie było. I właśnie ten fakt jest gwarancją tego, że ten projekt będzie kontynuowany. Dlatego powinniśmy odłożyć retorykę polityczną. Wielkim sukcesem będzie to, jeśli my wszyscy spojrzymy na to, że projekt jest realizowany, a nie na to, kto go realizuje – stwierdził Michał Szaniawski, dyrektor biura strategii i analiz programu w CPK.
Planowanym terminem uruchomienia CPK jest połowa 2027 r., obecnie trwają prace przygotowawcze – to etap budowania m.in. kompetencji, partnerstw i zespołów.
– Liczymy na to, że te pierwsze przysłowiowe łopaty uda się wbić w 2023 r. Ktoś powie, że teraz nic się nie dzieje. Trwają jednak prace przygotowawcze i one są niezwykle trudne. CPK jest projektem pokoleniowym, co powoduje pewną trudność w jego prowadzeniu. Jest to też projekt międzynarodowy. Takie jest założenie, że w tych obszarach, w których brakuje nam kompetencji, będziemy przyciągać światowej klasy partnerów, którzy mają doświadczenia – mówi Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.
CPK, zdaniem ekspertów, spowoduje zwiększenie mobilności pasażerskiej o 10 proc. A to oznacza zwiększenie aktywności gospodarczej, wyższe PKB kraju, a w konsekwencji wzrost wszystkich parametrów gospodarczych Polski.
– CPK oznacza jakościową zmianę, jeśli chodzi o podróżowanie. Dziś mamy 20 sztuk pendolino, w planach jest zakup kolejnych 23 sztuk. CPK będzie wymagał 120-140 sztuk nowych, szybkich pociągów. Kolej dużych prędkości stanie się więc faktem. Już teraz każde nasze działanie jest skorelowane z tym dużym projektem, jakim jest CPK – uważa Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP.
Polska – jak można było usłyszeć podczas konferencji – dzięki CPK, stanie się ważnym hubem transportowym w Europie, ale i na świecie. Stanie się atrakcyjnym węzłem dla pasażerów i przewoźników ze wschodniej Europy, m.in. Ukrainy.
– CPK oznacza podpięcie do światowego systemu transportowego. Dziś w naszym regionie atrakcyjnym hubem transportowym jest np. niemiecki Frankfurt. Czas, aby Polska pod względem transportowym nie była marginalizowana. Liczymy na to, że nasz hub będzie zbierał pasażerów i przewoźników z państw, które są najbliżej, np. z Ukrainy, ale może też w przyszłości z Białorusi. CPK będzie też miał ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa naszego kraju – mówił wiceminister Marcin Horała.
Uczestnicy panelu wskazywali również, że nie należy bać się tego, że Centralny Port Komunikacyjny będzie zagrożeniem dla portów regionalnych. Ostatecznie, jak mówili eksperci, one tylko skorzystają.
– To tak, jakby wprowadzić do drużyny Roberta Lewandowskiego. Inni piłkarze może i będą strzelać mniej bramek, ale ostatecznie drużyna, a więc wszyscy piłkarze, skorzystają. Poza tym, liczymy też na to, że nasi konkurenci ostatecznie staną się naszymi partnerami – wyjaśniał Michał Szaniawski, dyrektor biura strategii i analiz programu w CPK.
Zdaniem uczestników dyskusji, również samorządy popierają ideę CPK.
– Nie widzę zagrożeń w samorządach. Spotkań z samorządowcami, i to bez względu na reprezentowaną przez nich opcję polityczną, odbywa się bardzo dużo. Jest zgodność, by centralny system komunikacyjny powstał. Pociągi dużych prędkości, które pojawią się w kraju, oznaczają przecież skokowy awans do światowej ekstraklasy. Szybki transport spowoduje, że kolej będą wybierać ci pasażerowie, którzy teraz jeżdżą samochodem. To przecież szansa, że szybciej dotrzemy do pracy i szansa na rozwój wielu sektorów gospodarki. Największym zagrożeniem byłoby niewybudowanie CPK – stwierdził PKrzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP.
[polecane]21941123[/polecane]
Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. Eksperci rozmawiają o najważniejszych zagadnieniach ekonomicznych
Przypomnijmy, że w tegorocznej edycji Forum Wizja Rozwoju plan paneli dyskusyjnych oparty został o zagadnienia z obszarów gospodarczych istotnych zarówno dla regionu, jak i całej Polski. W trakcie wydarzenia nie zabraknie dyskusji poświęconych nowym technologiom, geopolityce, wpływowi pandemii COVID-19 na gospodarkę, rozwiązaniom transportowym oraz gospodarce morskiej.
Dodatkowo tradycją Forum Wizja Rozwoju w Gdyni jest uwzględnienie w agendzie polityki senioralnej. Na stronie www.wizjarozwoju.pl zapoznać można się z pełnym programem wydarzenia oraz listą prelegentów. Udział w forum jest bezpłatny. Za pośrednictwem strony www.wizjarozwoju.pl przebieg debat będzie można obserwować także online.
Partnerem Generalnym IV edycji Forum Wizja Rozwoju w Gdyni jest PKN Orlen. Partnerzy strategiczni to Bank Gospodarstwa Krajowego, Węglokoks i KGHM Polska Miedź. Forum Wizja Rozwoju w Gdyni wspierają ponadto m.in. Totalizator Sportowy, Energa Grupa Orlen, Grupa Lotos, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazowe oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
[polecane]21940783[/polecane]
[polecane]20957641,20836739,20598791,20971429;1; POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:[/polecane]
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?