reklama

Forum Gospodarski Morskiej Gdynia 2018. Strategie i wyzwania stojące przed branżą morską [zdjęcia, wideo]

Mateusz TkarskiZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (23 zdjęcia)
Ponad 30 prelegentów, 600 gości i 4 panele tematyczne. Eksperci sektora morskiego, samorządowcy, naukowcy i przedsiębiorcy z Polski i Europy, a także przedstawiciele Komisji Europejskiej spotkali się w Gdyni, żeby dyskutować o branży morskiej i jej wyzwaniach.

Gdynia gościła po raz kolejny Forum Gospodarki Morskiej. W centrum konferencyjnym Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w piątek królowała tematyka morska.

Prelegenci, eksperci, słuchacze poruszali tematy nowoczesnych technologii, potencjału współpracy pomiędzy polskim i francuskim przemysłem okrętowym, światowa branża zarządzania flotami statków, światowy transport morski, przyszłość branży morskiej w Europie. To tematy przewodnie piątkowego Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018.

Jedna z otwierających forum prelekcji było omówienie Strategii ekspansji gospodarczej Chin jako potencjalne źródło zagrożeń dla krajów UE, które przygotował prof. Jonathan Holslag, Vrije Universiteit Brussels, Brussels Institute of Contemporary China Studies.

- Nadchodzące lata dla współpracy handlowej i relacji gospodarczych Unii Europejskiej i Chin, także w kontekście branży morskiej będą obfitowały w szereg wyzwań - mówił profesor. - Wierzę, że UE może zachować swoją silną pozycję, dzięki przewadze technologicznej, badaniom w zakresie nowych rozwiązań, przewadze w shippingu.

Morska branża w Europie będzie musiała znaleźć odpowiedź na chińską ekspansję. Dla Chin handel morski i produkcja statków i okrętów to strategiczna branża, której rozwój jest silne umocowany politycznie. Chiny stawiają na rozwój własnych technologii i samowystarczalność w tym zakresie. W najbliższych latach chcą zostać dominującym krajem na świecie. Inwestują m.in. w porty morskie, także w Europie, aby kontrolować cały światowy łańcuch transportowy. Celem strategicznym jest osiągnięcie 35-40 proc. w światowym rynku offshore poprzez rozwój zaawansowanych technologii napędowych, nawigacyjnych, wydobywczych i energetycznych.

Pomimo nierównowagi w handlu zagranicznym na linii Europa - Daleki Wschód, ten kierunek będzie dominował w handlu morskim i będzie miał znaczenie dla trójmiejskich portów.

- Forum to jedna z najważniejszych imprez branży morskiej nie tylko w Polsce, ale i Europie - mówi Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Co roku aktywnie uczestniczymy w tej imprezie. Możemy nawiązać kontakty i współpracę z partnerami w perspektywie realizowanych i planowanych w porcie inwestycji.

Port w Gdyni stoi przed kolejnym etapem rozwoju, jakim będzie budowa Portu Zewnętrznego. Aby była realna, musi powstać Droga Czerwona łącząca z lądem.

W trakcie paneli tematycznych poruszano też kwestie nowoczesnych technologii w logistyce i branży stoczniowej

- Prowadzimy intensywne rozmowy z ministerstwem infrastruktury. Trwają przygotowania do tego projektu - mówi Katarzyna Krzywda, dyrektor departamentu gospodarki morskiej w ministerstwie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - Żeby można było pozyskać finansowanie dla tej inwestycji, bez względu na to, kto ją będzie realizował, musi być dobrze przygotowane studium wykonalności i projekt. Według mojej wiedzy, to się dzieje i w nowej perspektywie będzie można zabiegać o fundusze.

W trakcie forum wręczone zostały: nagroda w konkursie na film promujący gospodarkę morską oraz nagroda Polskiego Związku Zarządców Statków dla Najlepszego Absolwenta Akademii Morskiej.

Wydarzenie zwieńczyło XIX Spotkanie Biznesu Morskiego w Gdynia Arenie „Wspólna Kaczka”.

Przestrzeń debat

Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni

Forum to przede wszystkim przestrzeń debaty na temat wyzwań przed samorządami, biznesem i rządami w gospodarce morskiej. Pozwala na znalezienie najlepszych rozwiązań dla sprostania dynamicznym zmianom, jakie obserwujemy. Panele i tematy dyskusji są dobierane na podstawie oczekiwań branży, zatem są odpowiedzią na bieżące potrzeby. Umożliwiają także budowanie wizji rozwoju poszczególnych firm, ale i miast portowych, takich jak Gdynia. Dla nas to szczególna okazja podkreślenia ważności inwestycji okołoportowych, takich jak Droga Czerwona, bez której port nie będzie miał szans na rozwój.

Katarzyna Gruszecka - Spychała

Strategiczne inwestycje

Adam Meller, prezes zarządu morskiego Portu Gdynia

Uczestnictwo w forum, na którym bardzo dużo mówi się o morskich inwestycjach, zwłaszcza jako partner strategiczny, pomaga naświetlić pilną potrzebę budowy drogi Czerwonej. Port Zewnętrzny w Porcie Gdynia został wpisany do strategii rozwoju polskich portów z perspektywą do 2030 roku. Myślę, że dzisiaj należy przekonać decydentów, że Droga Czerwona to świetna inwestycja. Zakładając potencjał przeładunkowy portu, nakłady na budowę drogi zwróciłaby się w ciągu roku. Nawet jeżeli dzisiaj mówimy o dużych środkach potrzebnych na realizację, to traktujmy je jako bardzo dobrą inwestycję.

Forum Gospodarki Morskiej w Gdyni to platforma wymiany doświadczeń, które mogą być wykorzystane do rozwoju europejskiej gospodarki morskiej i miejsce do nawiązania kooperacji.

Współpraca Polska - Francja

Jerzy Czuczman, prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich Korab

Przemysł stoczniowy jest uznany przez KE za strategiczny. O jego potencjale należy mówić w długiej perspektywie. Także o współpracy polsko--francuskiej w tym zakresie. Jesteśmy rozpoznawani na rynkach skandynawskich, mniej na rynku francuskim. Nie ma takiej skali, jak jeszcze 20-30 lat temu. Współpraca powinna być opłacalna dla obu stron, ponieważ we Francji jest olbrzymia liczba zmówień na wycieczkowce. My mamy umiejętności w podwykonawstwie w ich budowie. Podobnie jak w budowie okrętów wojennych. Nasz przemysł stoczniowy sprzedaje już myśl techniczną.

Maciej Krzesiński

Piotr Masny

Katarzyna Krzywda

Materiał oryginalny: Forum Gospodarski Morskiej Gdynia 2018. Strategie i wyzwania stojące przed branżą morską [zdjęcia, wideo] - Dziennik Bałtycki

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3