Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Flota Urzędu Morskiego w Gdyni będzie miała nową jednostkę. Pomoże przy przekopie. Umowa podpisana

OPRAC.:
Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na dostawę pogłębiarki do obsługi drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – komunikat w załączeniu. Na zdjęciu od lewej: Andrzej Kajut, główny księgowy Urzędu Morskiego w Gdyni; Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni; Juha Granqvist, dyrektor zarządzający stoczni Uudenkaupungin Työvene Oy.
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na dostawę pogłębiarki do obsługi drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – komunikat w załączeniu. Na zdjęciu od lewej: Andrzej Kajut, główny księgowy Urzędu Morskiego w Gdyni; Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni; Juha Granqvist, dyrektor zarządzający stoczni Uudenkaupungin Työvene Oy. Mat. prasowe/ Urząd Morski w Gdyni
W siedzibie Urzędu Morskiego w Gdyni podpisano umowę na dostawę specjalistycznej pogłębiarki. Koszt to ponad 116 mln zł. Do czego będzie służyć nowa jednostka?

Jednostka ma służyć do pogłębiania i utrzymywania odpowiednich parametrów toru wodnego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg - czyli nowej drodze wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, przez przekop mierzei. Dziś zarówno rzeka, prowadząca do portu w Elblągu, jak i sam Zalew Wiślany, mają średnią głębokość 180 cm. Tymczasem plany budowy przekopu zakładają, że do Elbląga wpływać mają jednostki o zanurzeniu 4 metrów. Nowa pogłębiarka ma zbudować tor o głębokości 5 m.

- Flota Urzędu Morskiego w Gdyni wzbogaci się o kolejną, specjalistyczną jednostkę pływającą. Będzie to pogłębiarka służąca przede wszystkim do utrzymania toru żeglugowego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Podpisana właśnie umowa jest wynikiem przetargu towarzyszącego dużej, rządowej inwestycji infrastrukturalnej, jaką jest całościowa budowa nowej drogi wodnej o długości prawie 25 km – powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski, który wraz z głównym księgowym Andrzejem Kajutem podpisał dzisiaj umowę.

Jej zadaniem będzie również odkładanie urobku na wyspę na Zalewie Wiślanym za pomocą systemu rurociągów refulacyjnych. Dodatkowo, będzie wykorzystywana do obsługi i utrzymania parametrów głębokości torów podejściowych do portów morskich w zakresie głębokości do 18 m.

- Jednostka służąca do pogłębiania torów wodnych, zapewni utrzymanie odpowiednich parametrów żeglugowych nie tylko nowej drogi wodnej na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg – stwierdził jednak wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. - Będzie również wykorzystywana przy niektórych innych pracach utrzymaniowych (np. kanałach żeglugowych trójmiejskich portów - red.), bez konieczności zlecania ich „na zewnątrz”, co niewątpliwie przyniesie oszczędności, zarówno finansowe, jak i czasowe.

Wartość kontraktu to 116 mln 468 tys. zł. Wykonawca, fińska stocznia Uudenkaupungin Työvene Oy, będzie miał 21 miesięcy na realizację zlecenia. Umowa obejmuje zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki do portu w Elblągu, gdzie ma cumować.

Kontrakt obejmuje również dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych zaopatrzonych w pływaki o łącznej długości 200 mb. oraz 400 mb. rurociągów układanych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. Zapewnione zostanie również szkolenie personelu do obsługi jednostki.

- Będzie to kolejna jednostka pływająca wykonana w naszej stoczni dla Urzędu Morskiego w Gdyni. Wcześniejsze realizacje Uudenkaupungin Työvene Oy to jednostki hydrograficzne – katamaran Konstelacja oraz Hydrograf-17 oraz jednostki kontrolno-inspekcyjne Kontroler-20 i Kontrole 22. Dzięki doświadczeniu i rzetelnemu podejściu naszych specjalistów możemy zadeklarować terminowe dostarczenie pogłębiarki – zaznaczył Juha Granqvist, dyrektor zarządzający stoczni Uudenkaupungin Työvene Oy, podpisujący kontrakt w imieniu wykonawcy.

Parametry zamówionej jednostki

  • Przybliżona długość całkowita (z wyłączeniem połączenia dziobowego) - 60,0 m
  • Maksymalna szerokość, konstrukcyjna - 12,0 m
  • Maksymalna konstrukcyjna wartość zanurzenia  - 4,5 m
  • Pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu, przynajmniej - powyżej 950 m³
  • Minimalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody - 18 m
  • Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego - 8 węzłów
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto