Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Finansowy raport Deloitte'a: Arka Gdynia na podium obok Widzewa Łódź i Miedzi Legnica. Potwierdzenia tego zabrakło jednak na boisku

Rafał Rusiecki
Rafał Rusiecki
Kibice Arki Gdynia podczas ostatniego, barażowego meczu sezonu 2020/2021 z Łódzkim Klubem Sportowym (16.06.2021)
Kibice Arki Gdynia podczas ostatniego, barażowego meczu sezonu 2020/2021 z Łódzkim Klubem Sportowym (16.06.2021) Przemyslaw Swiderski
Po raz czwarty firma doradcza Deloitte we współpracy z Polskim Związkiem Piłki Nożnej, Pierwszą Ligą Piłkarską oraz klubami 1 Ligi przygotowała kompletny raport „1 Liga finansowa”. Dotyczy on klubów piłkarskich, które występowały w sezonie 2020/2021 (od 1.07.2020 do 30.06.2021). Jak w ekonomicznym zestawieniu prezentuje się Arka Gdynia?

Raport finansowy klubów 1 Ligi za rok 2020

Nie wpływy z praw telewizyjnych, a komercyjne przychody są głównym źródłem utrzymania klubów występujących w 1 Lidze. Ta struktura nie zmienia się od lat i wspomniane przychody sponsorskie odpowiadają za 73 procent wpływów ogółem. Na drugim miejscu są wpływy z transmisji i premii za start w rozgrywkach krajowych (19 procent), a na ostatnim, na poziomie 8 procent udziału, pozostały przychody z organizacji dnia meczowego.

Raport Deloitte'a nie obejmuje Bruk-Betu Termaliki Nieciecza, który to klub nie przekazał audytorom dokumentacji finansowej. Łączne przychody wszystkich pozostałych klubów wyniosły 128,3 mln złotych (bez uwzględnienia transferów). – W porównaniu z poprzednią edycją badania to imponujący wzrost o 37,2 mln zł, czyli o 29 proc. Biorąc pod uwagę fakt, że cały sezon 2020/21 rozgrywany był w czasie trwania pandemii, wynik wszystkich zespołów trzeba uznać za rewelacyjny. Co więcej, pierwsza piątka w rankingu wypracowała ponad połowę całej kwoty. Kluby 1 Ligi pobiły rekord przychodów, drugi raz przekraczając barierę 100 mln zł. Ostatni raz udało się to osiągnąć w 2017 roku, kiedy to liga wypracowała wynik 106,6 mln zł - mówi Przemysław Zawadzki, partner, lider Sport Business Group w Deloitte.

Finansowa siła klubów nie idzie w parze z ich sportowymi wynikami. Liderem raportu z przychodami na poziomie 17,12 mln zł został Widzew Łódź, który w 1 Lidze w sezonie 2020/2021 zajął dopiero 9. miejsce. Drugie miejsce zajęła Arka Gdynia uzyskując 12,73 mln złotych (nie sprostała w barażach o PKO Ekstraklasę). Na trzeciej lokacie uplasowała się Miedź Legnica (12,65 mln zł) - siódma na finiszu w tabeli. Tuż za nią była Korona Kiece (12,41 mln zł) - 12. zespół w tabeli.

– Ostatni rok nie był dla nas łatwy tak, jak dla wszystkich. Ale staramy się nie zatrzymywać i wciąż się rozwijać. Odnotowaliśmy wzrosty niemal w każdym obszarze, nie tylko finansowym, ale także marketingowym, w aktywności w mediach społecznościowych, czy działalności CSR, a jednocześnie nadal pozostajemy tak blisko kibiców, jak tylko się da – mówi dr Marcin Janicki, prezes Pierwszej Ligi Piłkarskiej.

Finanse Arki Gdynia uzależnione od sponsorów

Twórcy raportu zauważyli, że Arka Gdynia jest najhojniej obdarowanym klubem przez sponsorów w całej lidze. Niemal 72 procent wpływów w klubie pochodzi ze źródeł komercyjnych, na które złożyły się w głównie środki pozyskane od sponsorów i partnerów biznesowych – 6,16 mln zł. W Gdyni żółto-niebieskich wsparło 22 sponsorów. Dla porównania najsłabsza w tym elemencie Puszcza Niepołomice uzyskała z tego źródła tylko 540 tys. złotych.

Żółto-niebiescy znajdują się w czołówce klubów, które promują różnorakie marki sponsorskie. A mogą się pochwalić aż 63 takimi markami, co stawia ich na równi z Koroną Kielce i Radomiakiem Radom. Więcej - 64 - ma tylko Zagłębie Sosnowiec.

Warto odnotować, że Arka otrzymała nagrodę w wysokości 760 tys. złotych za udział w finale Pucharu Polski. Dodatkowo 204 tys. złotych przychodów pochodziło z transferów.

Wskaźnik wynagrodzeń dla całej 1 Ligi kształtuje się na poziomie 57 procent. Na tym polu Arce Gdynia udało się osiągnąć bardzo dobry wynik, ponieważ wyniósł on 49 procent. Bardziej zbilansowany budżet w tym względzie miały tylko: Korona Kielce (27 procent!), Widzew Łódź (37 procent) oraz Zagłębie Sosnowiec (40 procent).

Na stadionie miejskim w Gdyni przy ul. Olimpijskiej rozegranych zostało 7 meczów Arki, a średnia frekwencja wyniosła 3 391 widzów. Dało to Arce drugie miejsce w 1 Lidze, tuż za Widzewem Łódź (średnio 6 190 osób w 8 spotkaniach), który wyprzedał wszystkie karnety.

Definiujący stosunek finansów do osiągniętego wyniku sportowego jest jednak współczynnik miejsca w rankingu do miejsca w lidze. Na tym polu Arka Gdynia wypadła słabo. Twórcy raportu przyjęli, że gdyby budżety klubów w stu procentach odpowiadały miejscu, które dany klub zajmuje w 1 Lidze, wskaźnik byłby zawsze równy 1. Wynik gdynian to 0,5. Gorzej spisały się tylko Miedź Legnica (0,43), Korona Kielce (0,33) oraz właśnie Widzew Łódź (0,11).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto