Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dźwigowiec "Les Alizes" zachwyca swoimi rozmiarami w gdańskiej stoczni! Czeka go przebudowa [ZDJĘCIA]

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Dźwigowiec "Les Alizes" zachwyca swoimi rozmiarami w gdańskiej stoczni! Czeka go przebudowa [ZDJĘCIA]
Dźwigowiec "Les Alizes" zachwyca swoimi rozmiarami w gdańskiej stoczni! Czeka go przebudowa [ZDJĘCIA] Przemyslaw Swiderski
Dźwigowiec "Lez Alizes" to nazwa statku typu "heavy lift" (ang. ciężki transportowiec), którego głównym zadaniem jest transportowanie dużych i ciężkich ładunków, takich jak platformy wiertnicze, zbiorniki, maszyny przemysłowe czy elementy infrastruktury energetycznej. Statek na początku marca trafił do Gdańskiej Stoczni "Remontowa", gdzie w najbliższym czasie przejdzie przebudowę.

Największy na świecie statek dźwigowy przechodzi remont w gdańskiej stoczni

"Les Alizés" to największy na świecie statek dźwigowy przeznaczony do pracy na polu wiatrowym. Statek został niedawno wybudowany przez belgijską firmę Jan De Nul i odbył swoją pierwszą podróż do stoczni w Gdańsku, gdzie będzie przeprowadzany remont przez okres około trzech miesięcy.

Po remoncie "Les Alizés" przystąpi do pracy na polu wiatrowym w Niemczech, gdzie będzie transportował i instalował fundamenty pod wiatraki oraz podstacje elektrowni wiatrowych.

Statek "Les Alizés" został zaprojektowany specjalnie do załadunku, transportu, podnoszenia i instalacji fundamentów pod wiatraki na morzu. Głównym elementem statku jest dźwig Huisman o udźwigu 5000 ton, poza tym posiada on:

  • pojemność ładowni wynoszącą 61 000 ton
  • oraz przestrzeń pokładową wynoszącą 9300 m².

To pozwala mu na załadunek i transport aż 10 podstaw pod wiatraki jednocześnie, co znacznie przyspiesza prace na polu wiatrowym i poprawia wydajność.

Główny dźwig na statku "Les Alizés", o udźwigu 5000 ton, został dostarczony przez holenderską firmę Huisman. Jest to renomowany producent urządzeń dźwigowych dla branży offshore, który dostarcza swoje produkty dla firm z całego świata.

Dźwig Huisman na statku "Les Alizés" umożliwia podnoszenie i transportowanie ciężkich fundamentów na dużych wysokościach, co czyni z niego niezbędne narzędzie dla dzisiejszych projektów energetyki wiatrowej.

Statek wybudowany został w stoczni CMHI Haimen w Chinach.

Jego pierwszy rejs rozpoczął się 19 stycznia 2023 roku, a więc 3 dni po oficjalnym odbiorze statku przez armatora.

Wyprawa do Gdańska to dla dźwigowca rejs dziewiczy tzn. pierwszy, jaki ten statek wykonał po podniesieniu bandery. Po zakończeniu przebudowy w stoczni "Remontowa" statek rozpocznie transport i instalację 107 fundamentów jednopalowych.

Ponadto przeprowadzona zostanie budowa podstacji na Gode Wind 3, a więc na farmie wiatrowej na Morzu Północnym, należącej do duńskiej firmy Ørsted. Farma ta składa się z 242 turbin wiatrowych o łącznej mocy 900 MW, co pozwala zasilać ponad 1,4 miliona domów rocznie.

Załoga statku wykona również jeszcze jedną pracę morską dla firmy Ørsted, biorąc udział w budowie podstacji na farmie Borkum Riffgrund 3, która z kolei składa się z 77 turbin wiatrowych o łącznej mocy 900 MW, co pozwala zasilać ponad 1 milion niemieckich domów rocznie.

Trwa głosowanie...

Czy pływałeś kiedyś statkiem?

Polecjaka Google News - Dziennik Bałtycki
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto