Dwie oferty na dzierżawę terenów obecnego BCT i tymczasowego terminala offshore

MT
mat. prasowe
Udostępnij:
Dwie oferty od firm zainteresowanych prowadzeniem przeładunków kontenerów wpłynęły do Portu Gdynia. Przetarg dotyczy dzierżawy obecnych terenów BCT i dodatkowych przeznaczonych od tymczasowy terminal offshore.

Obaj oferenci działają już w gdyńskim porcie. Pierwszy to Gdynia Container Terminal działający tuż obok, należący do spółki Hutchison w Chinach. Drugim jest obecny dzierżawca BCT czyli International Container Terminal Services z siedzibą na Filipinach.

Oferty zostaną przeanalizowane, a następnie odbędą się negocjacje. Prawdopodobny termin wyboru zwycięzcy przetargu to koniec pierwszego kwartały bieżącego roku.

- Przeznaczeniem terminala będzie obrót portowo-morski ładunków drobnicowych ze szczególnym uwzględnieniem przeładunku i składowania kontenerów, prowadzenia Tymczasowego Tetminalu Instalacyjnego morskich farm wiatrowych: rozładunek, składowanie, wstępny montaż, załadunek komponentów morskich turbin wiatrowych do montażu, z wyłączeniem przeładunku i składowania: ładunków masowych luzem, złomu i innych rodzajów odpadów oraz prowadzenia działalności stoczniowej (budowa, przebudowa, remonty, likwidacja statków i innych obiektów pływających lub ich segmentów/ części) - można przeczytać w ogłoszeniu przetargowym.

Inwestor obejmie w dzierżawę teren o powierzchni 66 hektarów. Zalicza się do niego teren obecnego BCT oraz dodatkowy, przeznaczony pod tymczasowy terminal służący do obsługi transportu i montażu elementów morskich fam wiatrowych budowanych na Bałtyku.

Obecny dzierżawca, czyli International Container Terminal Services, zgodnie z umową może prowadzić działalność do połowy 2023 roku.

Wyłonienie inwestora będzie miało strategiczne znaczenie nie tylko dla przeładunków kontenerów, ale także dla programu budowy energetyki morskiej, w którym Gdynia ma odgrywać rolę głównego portu obsługującego morskie inwestycje.

Filipiński ICTSI w 2003 roku przejął BCT i uzyskał koncesję przyznaną przez władze portu w Gdyni, zezwalającą na rozwój, działanie i zarządzanie terminalem kontenerowym w Gdyni. Koncesja obejmuje okres 20 lat. ICTSI zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem oraz obsługą portów i terminali kontenerowych na całym świecie. Został założony w grudniu 1987 na Filipinach.

CK Hutchison Holdings z Hongkongu poprzez HPH Group jest właścicielem Gdynia Container Terminal, który rozpoczął działalność w 2006 roku. W marcu 2009 r. ukończono jedną z faz II etapu budowy, dzięki czemu podwoiła się dotychczasowa zdolność przeładunkowa terminalu. W wyniku rozbudowy terminal między innymi osiągnął zdolność przeładunkową wynoszącą ponad 630 tys. TEU.

Miliardowe inwestycje w Polsce zagranicznych firm

Wideo

Materiał oryginalny: Dwie oferty na dzierżawę terenów obecnego BCT i tymczasowego terminala offshore - Dziennik Bałtycki

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie