Droga Czerwona w Gdyni będzie gotowa za pięć lat? Są fundusze na przygotowanie tej inwestycji

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Tadeusz Urbaniak/Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Udostępnij:
Na podstawie umowy, podpisanej dziś w Gdyni, przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego przekażą Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad kwotę 20 milionów złotych na przygotowania do budowy Drogi Czerwonej. Według najbardziej optymistycznych szacunków trasa, wyprowadzająca ruch ciężarówek z gdyńskiego portu, może zostać ukończona za pięć lat.

Droga Czerwona w Gdyni. Kiedy początek budowy i ile będzie kosztowała?

Umowę na sfinansowanie prac przygotowawczych do budowy Drogi Czerwonej podpisali przedstawiciele ministerstwa infrastruktury, Centralnego Portu Komunikacyjnego i GDDKiA. Licząca dziesięć kilometrów trasa, łącząca Port w Gdyni z Obwodnicą Trójmiasta, kosztować ma w przyszłości nawet 2,7 miliarda złotych. Aby jednak przystąpić do prac budowlanych, wcześniej trzeba przebrnąć przez szereg procedur i dokonać licznych uzgodnień.

To właśnie na przygotowanie tego typu formalności, a konkretnie sporządzenie Studium Techniczno-Ekonomicznego-Środowiskowego (STEŚ), Centralny Port Komunikacyjny przekazuje środki do GDDKiA, odpowiadającej za budowę Drogi Czerwonej. Przedstawiciele gdyńskiego portu nie ukrywają satysfakcji z tego powodu. O konieczności realizacji Drogi Czerwonej kolejni jego zarządcy przekonują już od ponad dziesięciu lat. Jak na razie nie udało się jednak nawet rozpocząć budowy trasy i nadal jest do tego daleko. Specjaliści z ministerstwa infrastruktury, CPK i GDDKiA szacują, że przygotowanie inwestycji może potrwać najbliższe trzy lata. Sama faza budowy trasy to kolejne minimum 24 miesiące.

Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., nie ma wątpliwości, że im szybciej Droga Czerwona powstanie, tym bardziej będzie to korzystne dla kierowanej przez niego spółki. Jak podkreśla, brak realizacji tej inwestycji uniemożliwiłby dalszy, dynamiczny wzrost wskaźników przeładunków.

- Naszą misją jest zorganizowanie i prowadzenie takich działań, aby doprowadzić do rozwoju obszaru usług portowych poprzez realizację inwestycji infrastrukturalnych - mówi Jacek Sadaj. - Aby port mógł się rozwijać, niezbędny jest właściwy dostęp do niego. O to dziś właśnie dbamy. Poprawiamy dostęp od strony wody. Inwestycja ta jest już dziś realizowana przez Urząd Morski w Gdyni. Trwają też prace, które zwiększą dostępność do portu koleją. Jednak kluczowym elementem jest również dostęp drogowy. Na to bardzo liczymy. Cieszymy się, że ten element zostanie także zrealizowany. Gwarantujemy pełną pomoc i współpracę przy realizacji tego projektu, bo dla portu i całej jego społeczności Droga Czerwona jest warunkiem dalszego rozwoju.

Inwestycję wspierać zamierzają także przedstawiciele rządu.

- Jest to droga życia dla gdyńskiego portu, który ma strategiczne znaczenie dla gospodarki państwa - mówi na temat planowanej budowy Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.

Marcin Horała wyraźnie zaznacza, że port w Gdyni nie jest dziś odpowiednio skomunikowany z siecią dróg krajowych i autostrad.

- Obecne połączenie przez estakadę i trasę Kwiatkowskiego wiedzie przez drogę powiatową, częściowo budowaną w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku i mającą swoje ograniczenia techniczne - mówi Marcin Horała. - Nie dość, że wymaga ciągłych remontów, to jeszcze ruch towarowy z portu krzyżuje się na niej z miejskim. Korzystają z niej mieszkańcy północnych dzielnic Gdyni i powiatu puckiego. Tędy codziennie dojeżdżają do pracy. Te wszystkie czynniki powodują, że dojazd drogowy do portu w Gdyni jest jego piętą achillesową.

Marcin Horała nie ma też wątpliwości, że znajdzie się w przyszłości finansowanie na zrealizowanie najbardziej kosztownej fazy budowlanej dla Drogi Czerwonej. Jak podkreśla, na mocy zapisów nowelizacji ustawy o portach i przystaniach morskich, którą przegłosowano już w poprzedniej kadencji Parlamentu, ciężar nakładów na tę inwestycję spadnie na Skarb Państwa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie